Hybrid, pedelec, elektromos és társai - II.rész
Az előző hibrid-pedelec cikkünkben sokat elárultunk a legújabb technológiákról de most itt van a cikk folytatása. Megtudhatjuk mely gyártók hogyan oldották meg az elektromos motor és az akkumulátor elhelyezését a kerékpárokban. Fontos részlet mire figyeljünk vásárláskor, ne kelljen utólag okosabbnak lennünk.
A főbb gyártók: Bosch, Panasonic, TranzX, BionX
Minden gyártó más más irányt választott a motor és a rendszer tervezése, kiépítése során.
Kategórizálhatunk motor elhelyezés szerint is:
1. első kerék agymotorok (TranzX)
2. hátsó kerék agymotorok (BionX)
3. középmotorok (Bosch) hajtóművet is magába foglalóan
Itt is, mint minden rendszernél vannak előnyök és hátrányok:
1. az agymotorok sok esetben utólag is beépíthetőek, viszont a kerék tömegét és így a rugózatlan tömeget növelik és kizárják az agydinamó illetve agyváltó használatát. A fékezéskori visszatöltés szokott lenni még érv de a valóságban nagyon kevéssel tolja a ki a kerékpárunk hatótávolságát a visszatöltés sajnos
2. a középmotoros rendszer esélyes a jövőben fennmaradásra, habár ennél nem tudunk a fékezéssel energiát visszanyerni, viszont használhatunk agydinamót és agyváltót is kedvünk szerint és nem a kerekeket és a rugózatlan tömeget növeli a motor
3. a Bosch a középmotort fejleszti évek óta és az amúgy Audi A3 kormányszervó-motor annyira jól sikerült, hogy már most piacvezető lett (a bemutatását követő 2. évben)
4. a középmotoros (BOSCH) rendszer további előnye a kerék könnyű súlya mellett az is, hogy agyváltó alkalmazása esetén tudunk zárt hátsó hajtást is alkalmazni. Gondolunk pl. a gondozás mentes szíjhajtásra, ami nem koszolja össze soha a ruhánkat, vagy a hagyományosabb láncos hajtást tudjuk kombinálni egy teljesen zárt láncvédővel, így a ruhánkat sem olajozzuk és az időjárástól, sártól, kosztól elzárt láncunk is jóval több kilométert tud elviselni futásban
5. a motor ereje itt viszont a mi teljesítményünkkel egyetemben a láncon keresztül adódik át a hátsó keréken keresztül a talajra, de az agyváltónak hála tudunk erősebb láncot is alkalmazni, mert nincsen lánc félrehúzás mint a külső váltóknál.
6. komfort, hibrid, pedelec kerékpárokon amúgy is szerencsés lenne már elfelejteni a "láncgyilkos" síkelhúzásokat (sajnos tévesen egyedül a kerékpáriparban honosodott meg az a hülyeség, hogy lánchajtással oldal irányba síkokat váltunk, semmilyen értelmes gépészeti és jármű kategóriában nem használnak erőátvitelre síkok váltásával láncot). A lánc és a szíj is adott síkban történő erő és hajtás átvitelre megfelelő bármilyen fordulaton és terhelésen.
A hibrid, pedelec kerékpárok már igazi járművek sok esetben motorokat megszégyenítő futóművekkel, elől-hátul levegős felfüggesztésekkel, tehát érdemes tudnunk mit is kapunk az igen nagy vételárakért. Nem ritka az 1.000.000 Ft feletti listaár sem. Mi az Evobike-ban tudunk Bosch performance hajtásrendszerrel, Rohloff 14 sebességes agyváltóval, első-hátsó FOX rugózással, hidraulikus tárcsafékkel, némi extrával 1.8-2 millió forintos pedelecet is konfigurálni. Igen van, aki ennyiért egy nyugati autót vesz inkább.
Előnyök a pedelec kerékpároknál: nem csak egyéni, globális is (urbanisták figyelem!)
1. egészséges testmozgás biztosított,
2. csöndes működés,
3. környezettudatos üzemeltetés,
4. csökkentett forgalomterhelés a városokban (+ kevesebb zaj- és légszennyezés),
5. nagyobb sebesség,
6. városi dugókban verhetetlen menetidők,
7. ami nem lényegtelen: a rezsi számlába beleszámolható hiszen a munkahelyen is feltölthetjük árammal, nem úgy a magánautót...
8. megújuló alapú, pl. napelemes rendszerrel ingyen tankolhatunk,
9. üzemanyagköltségünk így lehet "0" Ft is,
10. adókedvezmények (civilizált országokban)
Most jöjjön a szerénytelen állításunk alátámasztása, miszerint komfort, city kategóriában mi tudjuk adni az egyik legjobb hibrid-pedelec kerékpárokat.
Miért is? Mert ezek a kerékpárok tényleg Németországban készülnek, kézi munkával és nem a Távol-Keleten fűzött ideig-óráig szép kerekek vannak benne. Az általunk képviselt márkák folyamatosan kapják a rangos európai elismeréseket a hibrid-pedelec zsűriktől. Nekünk van először gyári szériában gyártott kerékpárunk, mely szíjhajtással készül, hibrid-pedelec és kérhető akár fokozatmentes agyváltóval is. Olyan szinten építik a kerékpárokat Németországban a szakértőink segítségével a vevőink igényei szerint konfiguráltan, hogy nem jelent gondot évekig garanciát vállani a termékekre. A mi esetünkben nem "konfekció" gépekről beszélünk, hanem az egyedi igényeknek megfelelően felmért és felépített egyedi termékekről, mert csak így biztosítható a maximális élmény. Számtalan kiegészítő, táska illeszthető a rendszerhez az Evobike-nál.
Nagyon sokan nézik és vásárolják a vagány, sportos, MTB alapú pedelec kerékpárokat, csak azt felejtik el, hogy az ő igényük teljesen más lenne a használatban. Aki soha nem megy komoly terepre az ne vegyen mountain (hegyi) kerékpárt akkor sem, ha az első-hátsó kerék rugózása csábító. Összteleszkópos pedelec kerékpár létezik kényelmes komfort és city kategóriában is.
Mindig szakképzett eladótól vásároljunk csak!
Ne az esztétika legyen csak a szempont, hiszen használati tárgyat vásárolunk nem díszletet. Vázgeometriában, ergonómiában, utaztási komfortban létezik pedelec kerékpár, ami ráadásul jó minőségű és nagyon sok évig örömünket lelhetjük benne.
Galériáinkban számos hibrid modellünkről elérhetőek részletes bemutatók.
Következő "BRINGOMETRIA" cikkünkben kitérünk a műszaki tartalomra is, hogy ne csináljunk téves választást ekkora árkategóriában.
Nyári Krisztián
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez