Hybrid, pedelec, elektromos és társai - I.rész
Mivel a hibrid még elég új dolog Magyarországon, ezért van még bőven félreértés a témával kapcsolatban. Mai Bringometria rovatunkban a hybrid, pedelec, elektromos és villany kerékpárokkal fogunk foglalkozni kicsit. Mivel a téma nagyon nagy, ezért egy cikkben nem tudunk mindenre kitérni, hiszen könyvet lehetne írni az egész pedelec irányzatból.
Az Evobike ma Magyarországon az egyik legjobb komfort, trekking és city pedelec kerékpárokat forgalmazza, melyeket nálunk, illetve viszonteladóinknál is el lehet érni. Adott tehát a téma: PEDELEC. Aki száraz, közérthetelen műszaki számháborút vár, az lapozzon is el: mi a lényeget igyekszünk megvilágítani. A paraméter háborút majd legközelebb ejtjük meg.
A nagyáruházi, semmire nem jó, elektromos kerékpárokat most lendületesen ugorjuk is át. Sokan kérditek miért nem jók ezek a szörnyek?
Meg is mondjuk, hogy mik a hátrányok: a kezdeti kedvező ár után az üzemeltetés drága és van úgy, hogy kivitelezhetetlen is; nincsen hozzá alkatrészutánpótlás, nehezek, elavult a motorjuk, elavult az akkumulátoruk, elavult-korszerűtlen alkatrészekből építik őket. A jármű dinamikájához méltatlan csapágyakat használnak. Ezeket a modelleket senkinek nem ajánljuk, hiába tűnnek elsőre jó vételnek, de itt is igaz, hogy ami olcsó volt végül a legdrágább lesz!
Ezen a ponton ki is térnénk a sokak által üdvözítőnek gondolt külföldről behozott, használt, magas kategóriájú pedelec kerekpárokra. Miden járműnél volt ilyen láz Magyarországon, hozzunk be autót, motort, kerékpárt...stb. A többi európai ország lakója sem hülye, ne is gondoljuk, hogy az, ha egy pedelec kerékpárt harmad áron kínálnak akkor annak oka van. Nem kell cselszövésre, lopásra gondolnunk feltétlen. A megoldás unalmas és száraz: a korszerű akkumulátor egy-egy ilyen lehasznált géphez újonnan 200.000 Ft is lehet, ezt adjuk is hozzá a vételárhoz bátran. Akkor még nem beszéltünk egyéb szerkezeti hibáról, felújításról a motorja kapcsán például. Természetesen így elveszítjük a gyári akár 1-5-10-25 éves garanciákat is, ami új kerékpár első tulajdonosára vonatkozik csak (apró betű). A "mi majd építünk bele akkumulátort", ami kokányolás és töltéskor otthon hagyva nem csak a garázs de a lakás, ház is leég - nem kifizetődő irány.
Térjünk tehát rá a lényegre a kis kitérők után. Pedelec, hibrid villany kerékpárok. Melyik mit is jelent? Mi most azokkal a modellekkel kívánunk csak foglalkozni, melyek "csak" mint PEDELEC kerékpárok működnek, tehát együttes erővel mozgunk: az elektromos rendszer és a mi emberi erőnk összeadva mozgatja a kerékpárt.
Mindjárt 2 nagy családot is meg kell különböztetnünk: 25 km/h, illetve 45 km/h a rásegítés felső határa. Az Unió területén a maximális 25km/h engedélyezett a kerékpár kategóriában és a 45km/h már segémotoros kerékpárnak minősül. Itthon ugyan nem, de Németországban például rendszám kötelesek. A furcsa az egészben az, hogy én tudok síkuton önerőből is menni 40-45km/h-val. Az tény, hogy már 45km/h-nál is átalakulnak a féktávok-reakcióidők. Ne menjünk bele a politikába de rendesebb országokban minden anyagi, adózási, erkölcsi, fizikai feltétellel próbálják támogatni ezt az új irányt, hiszen újabb autósok vonhatóak be a kerékpározás csodálatos világába ha öltönyben, kosztümben is lehet érkezni egy-egy tárgyalásra izzadtságszag nélkül.
Ne feledjük a városi közlekedésben a pedelec bringa-segédmotoros kerékpár 45km/h-ja nem verhető meg autóval a csúszforgalomban soha. Napi edzés, mozgás megoldva. A városi levegő pedig tud picit élhetőbb maradni. Több márka is készít akár utólagosan is beépíthető rendszereket.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez