Igazgató úr – Audi A6 55 TFSI e quattro S tronic
2018 óta van velünk az Audi ezen generációja, amely annyit növekedett méretben és annyit változott formai szempontból is, hogy laikus számára megkülönböztethetetlen lett a márka zászlóshajójától, az Audi A8-tól. Nem is feltétlenül rossz hír ez azok számára, akik ezt a modellt választják. A limuzin változatot teszteltük, egy különleges kivitelben, a plug-in hybrid erőforrással.
Őszintén szólva amióta létezik a zöld rendszám fogalma, van valami rossz érzésem, ha egy luxusautón ilyet látok. Erkölcsi kérdésekbe ritkán megyünk bele, amikor autós tesztet írunk, de az Audi A6 a 4,94 méter hosszával és 2 tonnát is meghaladó tömegével első pillantásra nem tűnik a föld megmentéséért született járműnek, amely inkább beszívja a CO2-t, minthogy kibocsájtja azt. Ezt a sztereotípiámat is le kellett bontania ennek a csodálatos autónak a tesztelés alatti héten. Utóbbi pedig érthető módon nagyobb kihívás volt, mint arról meggyőzni, hogy ennek a méretkategóriának az egyik legjobb autójában ülök.
Hiánypótló típus az A6 plug-in hybrid, ugyanis a német versenytársak, a Mercedes E osztály és a BMW 5-ös már régebben megjelent ezzel a kivitellel. Az Audi rögtön három különböző teljesítményű változattal jelent meg, amelyből a középső és egyáltalán nem szerény értékekkel rendelkező változatot teszteltük. Ez számokban úgy nézett ki, hogy 367 lóerő és 500Nm nyomaték.
Ennek a teljesítménynek a révén pedig 5,6 másodperces sprintre képes a hatalmas jószág. A plug-in hybridek esetében azért mindig kicsit csínján kell bánni ezekkel a hatalmas értékekkel. Elsősorban azért, mert gyakorlatban nem képes ezt a teljesítményt végtelen ideig leadni, ugyanis a kétliteres 250 lóerős benzines és a 14,1kW-os lítium akkumulátorról táplálkozó villanymotor együttes teljesítménye ez az adat.
Természetesen a rendszer nagyon okosan van felépítve és menet közben automatikusan képes váltani az egyes erőforrások között. Tölti újra az akkumulátort és vált hol az egyik, hol a másik motor között, csendben, észrevétlenül. Technikai szempontból zseniálisan meg van oldva, ahogyan azt egy Auditól el is várhatjuk.
A zöld rendszámot egyébként azért kapta a jármű, mivel jogszabály szerint mindazon autók jogosultak rá, amelyek tisztán elektromosan képesek legalább 25km távolság megtételére. Az Audi A6 egyébként ezt a szintet könnyedén meg tudja ugrani. 45-50 kilométert a teszt alatt simán lehetett vele menni és még autópályán, 130-as tempó esetén sem kapcsolt be a benzinmotor.
A fogyasztás nagyon változó mértékben alakult az autóval, hiszen attól függött, hogy milyen mértékben volt feltöltve az aksi és mennyit autóztunk vele megállás nélkül. Ez a körülmény azért különösen fontos, mert egy ilyen, közel 30 millió forintos és a meghajtása miatt sok millió forinttal drágább autó megvásárlásakor nagyon fontos végig gondolni, hogy mire is fogja használni az adott felsővezető, bocsánat igazgató úr a gépjárművet. Ha nagy rendszerességgel hosszabb utakra is kénytelen menni és nemcsak a legrosszabb esetben Buda környéki agglomerációból szeretné elérni az irodát, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy teljesen felesleges pénzkiadás ezt választani. Abban az esetben viszont, ha az egyszeri futás jellemzően nem haladja meg a 40-50 kilométert és nem derogál folyton a töltőkábelt ki be dugdosni napi szinten, akkor ez a megoldás egy főnyeremény.
Lehet cinikusnak hangzott az előző gondolat, de egyáltalán nem annak szántam. A plug-in hybrid közlekedés ugyanis legalább annyira hitvallás, életérzés is. Akkor éri meg, akkor vagyunk tényleg zöldek és felelősek, ha nemcsak a képesség van meg, hanem a szándék is. Abban az esetben ugyanis pont sz@t sem ér a rendszer, ha nincs tele az aksi. 250 lóerős benzines pedig önmagában nem csinál csodákat ezzel a nagy vassal, ráadásul 9-10 liter alatti fogyasztást el sem lehet vele érni. Tehát csak a zöld rendszám marad, ami nem gondolom, hogy érne bármit is, ha nincs mögötte semmi.
Ha viszont az előző okfejtés merő rosszindulat, és az igazgató urat nem ilyen fából faragták, akkor dupla öröme lesz az Audiban. Egyrészt nem szennyezi a lokális környezetét, másrész olyan teljesítményeket tud megélni, amit kevés más autóban. Éjszaka egyébként hibátlanul fel lehet tölteni az Audit, az otthoni konnektor segítségével is, nagyjából 7 óra alatt. Ha ugyanez a céges parkolóban is megoldható, akkor egy, maximum két liter benzinnel kell számolni, ha a lakás és a munkahely között nincsen 50 kilométernél nagyobb távolság. Ebben az esetben pedig egy jó beruházás az Audi, és nem csak öko.
Külső jegyeiben egyébként szinte semmiben nem tér el a hagyományos meghajtású társaitól a plug-in verzió. Természetesen két tanksapkája van, de nem is értem, hogy miért nem lehetett olyan szépen megoldani a töltő csatlakozást, mint konszernen belül a Skoda Superb, vagy a Passat esetében, de ez a kötözködést csak azért írtam le, mert minden más szempontból az Audi A6 nagyon prémium.
Visszatérve a különbségekre, az egyetlen pont, ahol kompromisszumot kell kötni, az a csomagtartó. Itt van elhelyezve ugyanis a már sokat emlegetett akkumulátor csomag. A megmaradó hely pedig az autó méretéhez képest pinduri. Összesen 360 liter és természetesen a lépcsős karosszéria miatt korlátolt a pakolhatósága is, szűk és mély.
Ezzel nagyjából elmondtam a szinte az összes hibáját az Audinak. A többi részlet, kidolgozás, anyaghasználat tökéletes. Nagyon szép, elegáns és tiszteletet parancsoló. A vezető körül elhelyezett monitorok gyakorlatilag végtelenségig konfigurálhatóak, az utolsó apró részlet az autóról, haladásról, környezetről megtekinthető rajtuk. Én kevésbé szeretem a tisztán érintőképernyős felületeket és a fizikális gombok, tekerők, szinte teljes hiányát, de az A6 esetében ezt sem lehet így kijelenteni. Van egy pár funkció, amihez tartozik fizikai gomb, másrészt olyan futurisztikus és komoly belső tere van így a három monitorral körbe ölelt vezetőnek, hogy meglepő lenne, ha ez ellen valaki kifogást emel.
Az Audi 6 PHEV és önmagában ez a típus minden részletében megérdemelne egy külön cikket. Futómű, teljesítmény, összkerék hajtás, választható extrák, hagyomány és presztízs. Az Audi A6 ugyanis egy fogalom, amely generációk óta képvisel egy magas színvonalat. Az új meghajtással sok EU norma teljesült, hiánypótló és különleges is egyben. De ez nem jelenti azt, hogy mindig és mindenkinek való, mint általában a plug-in hajtás, amely esetében az Audi megint mértékadót alkotott.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez