Ikon – Mazda MX-5 Roadster
A Mazda MX-5, annak ellenére, hogy relatív fiatal modell, hiszen az első generáció nem több, mint 33 évvel ezelőtt jelent meg, talán a legismertebb roadster a világon. Sikerének kulcsa, hogy elérhető áron kínálja azt, amit a lenyitható tetejű autók képesek adni. A formavilág, valamint az érzés, ahogy a hajunkba csap a szél és ahogyan körbevesz a precízen összerakott szerkezet, egy különleges kiváltságérzést ad széles tömegek számára.
Tényleg különleges gyöngyszem az autók között ez, a mai világban pindurkának számító jármű. Kevesebb, mint 4 méteres hosszával és lapos, 1,23 méteres magasságával szinte eltűnik a töméntelen utakat szelő SUV között. Szinte a világ minden szegletében forgalmazzák és imádják. Elképzelni sem tudom, hogy milyen érzés lehet az Egyesült Államokban, ahol egy darabig Miata, most már ott is MX-5 néven futó modellel a hatalmas pick-upok között lavírozni. De ahogy ott is, nálunk is észreveszi mindenki, mert a különleges darabok, függetlenül a méretüktől, kilógnak, kicsillannak a sorból.
Az MX-5 kialakítása persze segít ebben. A LED-mátrix fényszórók, amelyek erős fénnyel megvilágítják az utat, keskeny, szúrós szemöldökként hatnak az autókra. Mindegy a méret, hiszen az autópályán csak az látszik, hogy sportautó közelít és függönyként húzódnak szét a hatalmas autók sorfalai, hogy utat engedjenek nekünk.
Úgy gondolom, hogy az MX-5 formavilága szinte tökéletes. Lapos, útra simuló tekintet, a keskeny lámpákhoz képest nagy hűtőmaszk, amely szinte fel akarja falni az utat. Oldalról áramvonalas kialakítás, gyönyörű ívekkel és dinamikus formával, amelyhez jól illik a 17” -es felni és annak dizájnja. A farrész pedig az apró kerek lámpától kicsit retrós hangulatú ugyan, de közben rendkívül egyedi is. Minden szögből kicsit mást ad, hosszasan el lehet nézegetni, gyönyörködni benne. A Kodo, azaz a mozgás lelkét megragadó Mazda által megalkotott formai irányzat tökéletes egyensúlyban van az MX-5 -ben. Talán ez az oka annak, hogy bármelyik kontinensen járunk, ez a típus népszerű és vágyott tárgy az autózás szerelmesei számára. Nagyon kevés az a versenytárs, amely képes ezt a maga egyszerűségében megragadni. Talán régebben a brit autóépítés tudta ugyanezt az irányzatot képviselni a rengeteg, kisszériás típussal. Ez mára már nem létező fogalom, ami pedig megmaradt, arra pedig nem lehet azt mondani, hogy elérhető.
Érdekes körülmény, hogy a kilencvenes évek elején a Fiat/Alfa csoport által kínált Spider volt az egyik fő versenytársa a Mazdának. A mostani széria megjelenésekor pedig a Fiat 124 Spider ezzel a modellel azonos műszaki alapokon került piacra (időközben a Fiat megszüntette a forgalmazását ennek a típusnak).
A ló és a lovas, azaz japán nyelven a jimba ittai szimbolizálja az a köteléket, amely az autó és az ember közötti kapcsolatot adja az MX-5 -ben. A kis vezetőfülke meglepően kényelmes. Az autóba ülve tényleg semmi másra nem lehet koncentrálni csak a vezetésre, annak élményét tudjuk kiaknázni maximálisan. Nagyon nehéz szavakba ölteni azt az érzést, ahogyan a manuálisan mozgatható ponyvatetőt egyetlen mozdulattal magunk mögé helyezve a 100%-os szabadságérzést kapjuk. A kétliteres szívó benzinmotor a maga 184 lóerejével és 205Nm-es nyomatékával rendkívül dinamikusan mozgatja a könnyű, egy tonnánál alig nehezebb járművet. A hatsebességes manuális váltó kis mozdulatokkal, precízen váltható. Egyáltalán nem hiányzik az automata belőle. Ez a kombináció adja a maximális vezetési élményt.
A Mazda MX-5 nem azért született, hogy elvigyen A-ból B pontba, hanem azért, hogy a két pont közötti időt teljes mértékben kiélvezzük. Az utazási élményt kínálja. Éppen ezért gyakorlatilag semmi csomagot nem tudunk magunkkal vinni. A csomagtartó 130 literes, a funkcióhoz éppen elegendő. Az viszont meglepő és nem is túl szerencsés, hogy kizárólag a slusszkulcson elhelyezett gombbal nyitható.
Az utastér egyetlen tárolórekesze a két kényelmes bőr ülés mögött elhelyezett kesztyűtartó. A tartozékok között szerepel még két pohártartó, amelyet a könyöklő mögé lehet illeszteni, de számomra kényelmetlen volt, mert hozzáért a bal kezem, így ezt én nem használtam. Hogy a lista teljes legyen, van még a könyöklőben is egy pici felhajtható fedelű rekesz, amely pont arra elég, hogy egy viszonylag kisebb kulcscsomót elhelyezzünk.
A lényeg ugyanis a vezetés élménye, amelyet tökéletesen megélhetünk a mozgékony, jól és direkt módon kormányozható kocsival. Imádtam a futóművét, a kényelmes felfüggesztését és az érzést, ahogyan a hátsókerék hajtású szerkezet közvetlenül a fenekem alól megtolta a karosszériát gyorsításkor.
A 6,5 másodperces gyorsításra képes motor egyébként nem is éhes. A tesztidőszak alatt 6,3-6,5 literes vegyes átlagfogyasztásaink voltak, jelentős, városon kívüli használat mellett.
Az utastér szélvédelme 100-120-as tempóig kiváló. 130-nál már némileg zajosabb, de ott sem kellemetlen.
Összeségében egy csodálatos vezetési élményt kínáló, jó kivitelezési minőségben és elérhető áron kínált modell a Mazda MX-5. Ez utóbbi sajnálatosan a hazai fizetések tükrében nem teljesen valid, de a roadster piac többi modelljéhez képest jelentősen kedvezőbb árat jelent. Felszereltségtől és motorizáltságtól függően 12,5-15,5 millió között vihető ugyanis haza egy MX-5 az autókereskedésekből. Mindazonáltal kívánom mindenkinek, hogy részese legyen az élménynek, amit az MX-5 Roadster kínál. A teszt után pedig még inkább értem, hogy mitől lett ennyire gyorsan ikonikus modell az MX-5.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez