Jegyezd meg a nevet! – Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 Intense
Az Arkana E-Tech minden szempontból sikerre van ítélve. A mai divatnak megfelelően SUV, de egyben kupé és ráadásul hybrid. Kifelejtettem valamit? Igen, mégpedig azt, hogy jó vezetni, ráadásul baromi keveset fogyaszt.
Egészen biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki kicsit kétkedően fogadta ezt a formát. Persze nem azért, mert sosem láttunk még ilyet, hiszen a BMW és a Mercedes is kínál ilyen felfogásban készült autót. Előbbit X4-nek, utóbbit pedig GLC Cupénak nevezik. De az én fejemben ez a megjelenés az elit, a presztízs kategória egyik szimbóluma volt. Ha logikusan belegondolunk, akkor a funkciótlan, értelmetlen luxus, amelyet azok engedhetnek meg maguknak, akiknek több kocsijuk is van. Hiszen a valóban mutatós forma, az ezzel járó számtalan kompromisszummal társul. Ennek pedig csak egyetlen pontja az ár. Hiszen nem olcsó dolog az individualista megjelenés. Legalábbis eddig így volt. A Renault úgy döntött, ezentúl másképpen lesz.
Fel lehet sorolni jó néhány, egyes esetben eladási szempontból kudarcba fulladt próbálkozást, amikor a Renault valami olyan szegmensre lőtt, ami nem létezik. Vagy létezik, de csak matematikai módszerrel mutatható ki. De ez a kockáztatás, új utak keresése a tömegautók világában teszi a márkát igazán szerethetővé. Ez teszi azzá, ami. És ezek a kísérletek eredményezik azt, hogy olyan csodás idomok találhatóak egyes részletekben, amit másik márka képtelen megalkotni. Akik szereti a Renault, azok részben ezért is szeretik.
Az Arkana léte azért izgalmas, mivel tömegmárka nem próbálkozott eddig ezen a piacon megjelenni. Persze kompakt méretű SUV-ből nagyjából tele a padlás. Amelyik autógyár létezni akar, annak legalább egy modellje van, amely ebben a méretosztályban szerepel. De mivel a kis szegmens autói egyre nagyobbak, ezért ezekkel kiegészülve temérdek crossover/SUV megvásárolható. Csak a Renault csoportnak van 5-6 modellje, akiket ide lehet állítani. Sőt, az Arkana közvetlen rokonságban áll a Capturrel, hiszen azonos a padlólemez, amelyre épülnek. De a külső dimenziója miatt én a Nissan rokon Kajarral vetném mégis össze. Belső és külső méreteiben ez utóbbival mozog egy ligában. De a formai jegyek alapján inkább a Megane-nal érzem a szorosabb közelséget.
Az Arkana tökéletesen hozza a mostani Renault arculat legfontosabb elemeit. A front részen ott vannak a fordított vasaló formájú LED-es lámpatestek, közöttük a hatalmas logóval. A kerékjáratot és az ajtók alsó részét fekete műanyag borítja, amely, mint minden Renault esetében, kiegészül a krómozott díszléccel az ajtókon. A formai játék következtében az autó karcsú eleganciát kap és természetesen az SUV-s emelt hasmagasság is jobban kijön. A hátsó traktus is összetéveszthetetlenül Renault. A szintén jellegzetes formájú LED-es lámpatestek, amelyek a vörös helyzetjelző csík által szinte összeérnek, minden mai Renault részei. A hátsó, ötödik ajtó kényelmes magasságba nyílik és a 480 literes csomagteret fedi, amely közel 1200 literig bővíthető. Kifejezetten tágas itt a tér, amit hiányoltam, azok a praktikus kiegészítők, kampók, rögzítési pontok, amelyek megkönnyítik a csomagok rögzítését.
Hiába a hasmagasság, az Arkana kilóg ebből a hatalmas SUV áradatból. Hiszen ez az első tömeg SUV cupé. Ahogy írtam, ettől a formától a funkcionalitás csökken, viszont a dögösség ugyanilyen mértékben növekszik. A csomagtér mérete nyilvánvalóan kisebb lesz, mint az elméleti maximum, ha nem csapnánk le a hátsó ívet, de az igazi vesztesei ennek a formának a hátsó utasok. Legalábbis gondolhatnánk, de azért a helyzet nem is ennyire kritikus. Én 180 cm magas vagyok és ha a magamhoz állított ülés mögé beülök hátra, akkor még tökéletesen elférek. A lábtér teljesen elegendő és fejtér is akadt még bőven. Úgy érzem, hogy plusz 10 centi magasságig ez még hasonlóan működik, és csak utána lehetnek kényelmi problémák. Az is tény viszont, hogy nagyon ritka, hogy négy-öt fő utazik egy autóban rendszeresen, így a fő kérdés, hogy az első két ülésnél mi a helyzet.
A válasz pedig az, hogy minden a legnagyobb rendben van. Az Arkana belső méretei, számtalan pakolási lehetősége, a színek és a hangulat határozottan a legjobbak közé sorolja a tömegmárkák között. Az anyaghasználat és a formai játékok miatt egy izgalmas, jó minőségű és nem utolsó sorban modern teret kapunk. Ez utóbbit az alsó részén lecsapott kormány mögötti teljesen digitális műszerfal és a 9,3” -es álló formátumú infotainement rendszer erősíti.
Többször írtam már erről, hogy az utóbbi időben a Renault rendszerét tekintem az egyik legjobbnak felhasználhatóság, kezelhetőség és gyors rendszerműködés szempontjából. Van nála talán jobb, de bárcsak ne lenne ennél rosszabb. Pillanat alatt átlátható, egyáltalán nem bonyolult a menü rendszer és ma már természetesnek mondható módon a telefonunk is kitükrözhető rá.
Jól fogta meg a Reanult a digitalizáció kérdését és nem száműzték az összes gombot a műszerfalról. Mint a zongora billentyűi, úgy helyezkednek el bizonyos funkciók a képernyő alatt. A hangerősség, klíma vezérlés, ülésfűtés vagy akár a vezetési üzemmód választó (Eco, Sport, MySense) fizikálisan is elérhetőek itt.
A meglepő, luxusmárkáknál megismert formán kívül, a meghajtás, amit igazán szeretni lehet ebben az autóban. El kell mondjam, hogy nem vagyok a legnagyobb barátja a Toyota full-hybrid rendszerének. Nem azért, mert a funkcióját ne látná el tökéletesen. Nem azért, mert ne lenne kiváló a fogyasztásuk és bizonyítottan a fenntartási költségük, úgy általában. A problémám a bolygóműves meghajtás miatt van. Hiszen ezekben a hybridekben egy közös bolygómű kezeli és vezérli az egész meghajtási rendszert. Tehát ha úgy tetszik, nincs direkt kapcsolat a pedál és a gyorsulás között. És a probléma nem a direkt kapcsolattal van, hanem a hanggal. Mert bizony, ha a japán hybrid gázpedálját lenyomjuk, és legyen az akár egy 50 milliós Lexus, úgy üvölt fel, hogy az nekem is fáj. Rossz érzés a fülnek, szinte kellemetlenül érezzük magunkat, hogy ilyet teszünk a kocsival.
Hát a Renault is így gondolta ahogyan én, így egy teljesen más rendszert alkotott. Két villanymotor, amelyből az egyik a hajtásba is segít, egy benzinmotor és egy körmös váltó segítségével. Ezek összjátéka eredményezi a haladást, amely néha tisztán elektromos. Például tolatáskor, alacsony sebességnél egy darabig, illetve induláskor. És természetesen van, hogy csak a benzinmotor működik és természetesen van, hogy mind a kettő egyszerre.
Hogy mennyire lesz tartós ez a technika azt nem tudom. De vélelmezem, hogy nagy gond nem lehet/lesz, mert ilyen szempontból egészen egyszerű a működési logika. De annyi bizonyos, hogy lényegesen csendesebb, jó dinamikával rendelkező járművet kapunk ezzel a technikával. Nem utolsó sorban pedig remek fogyasztást. Teszünk alatt 5 -5,5 liter között fogyasztott az autó az útviszony függvényében. Határozottan élvezetes volt vezetni, pedig a 145 lóerős összeteljesítménytől kicsit féltem, hogy nem lesz elég.
Összeségében egy rendkívül izgalmas, divatos és különleges autót kaptunk a Renault-tól. Én arra bíztatok mindenkit, hogy jegyezze meg a nevét, mert jó alternatíva lehet, ha SUV-ot és egyediséget keresünk egyszerre. 11-12 millió forintos vételára pedig rendkívül kedvező, ha a luxuskocsikkal hasonlítjuk össze és akkor sem túlzó, ha a tömegmárkás konkurensekével. Hogy lesz-e valós igény ebben a szegmensben erre a formára, azt ma nem tudni, hiszen ilyen szempontból úttörő a francia márka. De a tapasztalat alapján, én bízom benne, hogy igen.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez