Kaszás György: Gondolkodjunk, mert vagyunk! - 12 kreatív problémamegoldó módszer
Természetesen ezúttal nem földrajzi értelemben Észak és Dél olvasatában használjuk a fent említett kifejezéseket, hanem barázdált szürkeállományunkkal kapcsolatban, amely, ha már önmagunknál kívánunk maradni, többek között az égtájak elnevezéséért is felelős.
Mégis, ha a nevelésre gondolunk, szinte csak a bal oldalra koncentrálunk, hiszen szeretjük a jól átlátható dolgokat, vagy éppen a képzelt rendet. Talán ennek e jegyében álljon itt egy számsor, amelyet a NASA kreativitástesztjén értek el a legkülönbözőbb korosztályba tartozók. Az ötévesek átlagos eredménye 98 % volt, a 10 éveseké 30 %, a tizenöt éveseké 12 %, a felnőtteké pedig mindössze 2%.
Igen, a megszokott gondolkodásunk itt meghökken, és a százalékból kiindulva talán eszünkbe sem jut, hogy éppen a jobb félteke „munkája” hiányzik ahhoz, hogy ez a szám lényegesen magasabb legyen.
Alapvető oktatási sajátosság, hogy a sok-sok tanulás, és befogadandó információmennyiség nem sarkall problémamegoldó gondolkodásra, hiszen készen tálalt dolgokat ad.
Természetesen semmiképpen kell csüggednünk, hiszen mindenre létezik megoldás.
A szerző 12 módszert mutat be annak illusztrálására, hogy miképpen is zökkenthetjük ki magunkat a rutinból, és miképpen érhetjük el, hogy a legváratlanabb szituációkban is megfelelően reagáljunk.
Többek között a Mandala módszert, a Mind-Map módszert, vagy a Provokáció/elmozdulás módszerét is megismerhetjük, de a könyv elolvasása után szinte egész biztosan másképpen tekintünk a világra.
És ott is a megoldást keressük, ahol eddig a problémát sem láttuk.
Bokros László
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez