Keserédes mementó – Audi TT RS
Ha lehet valamire mondani, hogy különleges alkalom, akkor ez a mostani tesztünkre biztosan igaz. Az Audi TT legalább annyira magyar, mint amennyire német. A típus, amelyet a győri Audi kezdett gyártani 25 évvel ezlőtt és amely stílust teremtett egyedi formájával és különleges megjelenésével. A mostani új autó tesztünk másik különlegessége, hogy mire ezeket a sorokat olvassák, sajnos az Audi új autó árlistáján ez modell már nem fog szerepelni.
Az Audi TT érzéseket mozdít meg bennünk. Egyszerűen nem lehet úgy erre a járműre nézni, mint egy szimpla használati tárgyra. A mostani alkalom pedig még több érzelmet hordoz, hiszen a harmadik generációt lezárva az Audi úgy döntött, hogy megszünteti a TT-t. Éppen ezért talán az utolsó TT teszt a miénk, az egyik legutolsó RS-ből.
Azért, hogy fokozzam a különlegességek sorát, érdemes kiemelni, a legutolsó Audi TT RS coupé jótékony célra lett felajánlva. Az Autistic Art Alapítvány jótékonysági árverés keretein belül értékesíti ezt az egyedi darabot. A formabontó Audi TT és az autista művész által dekorált külső a betegség sokszínűségére hívja fel a figyelmet. A TT kiváló hordozója ennek az elképzelésnek. Az erről készült hírünk itt olvasható részletesebben.
Visszatérve az Audi TT-re, érdemesnek tartok pár fontos mérföldkövet kiemelni a típus történelméből, hiszen a TT jelentése többek között a Technológia és Tradíció szavakat is fedi. Másik értelmezésben egyébként a híres motorversenyre az Isle of Man Tourist Trophy- ra utal a két T betű.
Akárhogyan is, az Audi ezzel a modellel történelmet írt. A forma és az alkalmazott technika ízig-vérig Audi. A számos apró részlet, a felépítése, a minőség és természetesen az öthengeres motor mind olyan tényezők, ami miatt nehéz elengedni ezt a modellt.
Mind a három Audi TT generáció különlegessége, hogy nem tipikus sportautó alapokra készült. Platformjaik megegyeznek többek között a szintén Győrben gyártott Audi A3 padlólemezével, de a többi részletben nehezen találjuk meg a rokonságot. Az első generáció a cseppalakú formáról volt ismert. Különleges karakterét a Bauhaus ihlette. 8 éven keresztül volt gyártásban, majd 2006-ban követte a második generáció. Műszakilag ez a generáció sokat fejlődött, illetve itt jelent meg először az öthengeres motorral szerelt RS változat. Kezdetben 340, majd 360 lóerőt teljesített ezzel a motorral. A második generáció hátrányként azt lehetett egyedül felróni, hogy valamelyest karakterét vesztette.
A most tesztelt harmadik széria 2014-ben jelent meg és kiküszöbölte az előző modellsorozatban elszenvedett csorbát. Az RS változatot 2016-tól gyártották és ekkortól már 400 lóerőt rejtett magában a 2,5 literes különleges erőforrás, mindezt 480 Nm maximális nyomaték leadása mellett. A modell egy-egy limitált kiadás kivételével 7 sebességes S-tronic automata váltóval volt felszerelve és összkerekesek voltak. Mindezt érzésre elsőkerék meghajtású vezetési élménnyel.
A nálunk járt Final Edition modell természetesen egyedi felszereltséget kapott, amelynek része a 20”-es könnyűfém kerekek, fekete kiegészítők és a fix hátsó spoiler.
A belső tér számos egyedi megoldást tartalmaz, de mielőtt ennek részleteibe belemennék, mindenképpen ki kell emelnem még egyszer azt a minőségi szintet, amely a TT belső terében tapasztalunk. Szerintem ez a színvonal az Audi maga. Csodálatos anyagminőség, tökéletes összeszereléssel és karakteres formavilággal. Sajnos találkozni manapság olyan Audi modellekkel, ahol ezt nem lehet ilyen meggyőződéssel elmondani, de a TT harmadik generációja az a szint, amelyet az Audinak követnie kellene, hogy az imidzse, illetve a megítélése ne csorbuljon. A TT az a standard, ahol a német presztízs márkák között semmiféle szégyellnivalója nincs az Audinak.
Hogy mik ezek a részletek, amelyekre az imént utaltam? Talán a legfeltűnőbb, hogy nem került a középkonzolra infotainement rendszer. Úgy gondolom, hogy manapság talán egyáltalán nincsen a TT-n kívül olyan autótípus, amelyiknek a középkonzolján ne lenne egy kisebb vagy nagyobb kijelző. A TT esetében a kormány mögötti digitális műszerfal olyan fejlett, hogy képes az összes funkció bemutatására. Más szóval nincsen érintőképernyő, csupán a kormányon lévő gombok és egy tárcsa középen, amelyek segítségével navigálhatunk a műszerfalon és mindezt kompromisszum mentesen. Sőt, talán így sokkal jobb, hiszen kevésbé kell a tekintetünket elfordítani az útról.
A műszeregység egyébként annyira cizellált, hogy a telefon kitükrözését is meg tudja valósítani. Tehát az Apple CarPlay, illetve az Android Auto a műszerfalon fut.
A másik technikai újdonság, illetve érdekesség, hogy a beömlő nyílások közepén található a klíma kezelője, illetve oldalsókon az ülésfűtés kapcsolója. Rendkívül mutatós, szép megoldás. Az egyes légkondicionáló funkciók ezen gombok segítségével működtethetőek.
Az Audi TT RS tehát minőségileg rendkívüli, amelyhez társul egy csodálatos, vad és erőteljes motorhang. A volán mögött ülve fékezhetetlen vágyunk van, hogy nyomjuk a gázpedált. Őszintén szólva nem is vagyok benne biztos, hogy a TT RS elsősorban közútra és nem pedig versenypályára való, függetlenül attól, hogy meglepően komfortos a vezethetősége napi használat során is. A 100-as sprintet 3,7 másodperc alatt tudja, de az élmény talán még ennél a remek adatnál is jobb.
A búcsú a TT-től tehát rendkívül szomorú, függetlenül attól az élménytől, amelyet most okozott. Mint egyéniség, mint különleges kategória azt hiszem beírta magát az autógyártás történelmébe.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez