Kicsit másképpen fésülve máris más vagy – Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T
Ismeretlen ismerősként fogadtuk a Nissan családi autóját, a Townstart. A mintha láttam volna már hasonlót érzés sokak számára ugorhat be, akik a Townstarral találkoznak. Nem csoda, hiszen alapvetően 3 testvérmodellről beszélhetünk a típus esetében. A Renault Kangoo és a Mercedes Citan rendkívül közeli rokonságban áll vele, de szerencsére sikerült a Nissan gént jó helyre fecskendezni, illetve a megfelelő üzletpolitika révén van is keresni valója a Townstarnak a hazai kínálatban.
Nagyon sok ember számára az autó egy tisztán használati eszköz. A lényeg, hogy praktikus és funkcionális legyen. Ezen réteg számára nem cél, hogy egy formai élményutazás legyen miden pillanat, amikor az autójukra ránéznek. Ennél sokkal fontosabb, hogy a célnak a lehető leginkább megfeleljen, kényelmesen és biztonságosan szállítsa el a családot, ahová menni szeretne. És ha már ilyet talált magának, akkor természetesen az ár/érték arány és a megbízhatóság sem elvetendő körülmény.
Úgy vélem, hogy egyáltalán nem baj, hogy mások vagyunk, de persze a magamfajta ember nehezen tudja elképzelni, hogy kizárólag az imént elmondottak hogyan is lehetnek elegendőek bárkinek. De az elfogadás értékes tulajdonság, így a lehető legjobban próbáltam azonosulni ezzel a gondolatvilággal. Olyan jól sikerült, hogy a teszthetünk végére nemcsak, hogy megértettem a tisztán funkcionalista hozzáállást, de a Townstart is nagyon megszerettem.
Nem volt nehéz dolgom, mert arra, amire ez a jármű való, arra több, mint elegendő és talán nem is lehet jobbat elképzelni, és akkor még nem is beszéltem az áráról, amely szintén rendkívül versenyképes (az olcsó szót manapság már elfelejthetjük használni sajnos).
De kezdjük inkább az első bekezdésben felvetett gondolattal, hogy mit is értek megfelelően kalibrált üzletpolitikán? 2 éve annak, hogy bemutatkozott a Mercedes Citan (a teszt itt olvasható) és már annak is lassan 1 éve, hogy a Citan alapjaira épülő, magasabb felszereltségű személyautóját is próbáltuk a csillagos márkának T-osztály néven (a teszt itt olvasható). Utóbbi egyedül azért okozott csalódást, mert a Mercedestől, azaz egy presztízs márkától nem ezt várom el, illetve azt feltételeztem, hogy a racionális vásárló ritkán ad ki csak azért plusz pénzeket, hogy elmondhassa, hogy Mercedese van. A Renault is használja a modellt, hiszen a Kangoo is ebből a modellből épül, de a francia márka nem alakította személyautóvá a típust.
Ebből tehát az következik, hogy jól elkülöníthető módon két választása van annak, aki úgy szeretne utazni, hogy a helykínálat ne legyen probléma. Vagy a viszonylag szűk felszereltséggel és egyetlen motorral és manuális váltóval rendelkező Townstart vásárolja meg, vagy lényegesen jobban a pénztárcájába nyúl és a motor és felszereltségi listában egyaránt bővelkedő Citan/T-oszályt szerzi meg magának. Ez esetben a saját véleményem az, hogy teljesen fölösleges a plusz fényűzés, hiszen a Nissan úgy jó, ahogyan van. Nem beszélve arról, hogy a jelenlegi akció keretében szinte azonos áron, 11,2 millióért vásárolható meg a magasabb felszereltségű Tekna. Ez a modell járt nálunk.
A hűtőmaszk, illetve az autó teljes orra a Nissan stílusjegyeknek megfelelő módon lett kialakítva. Gyakorlatilag egyetlen pontja sem hasonlít az imént említett testvérmodellekhez. A keskeny lámpatestek, a jellegzetes formájú hűtőmaszk teljesen egyedivé teszi. Oldalról természetesen már nem lehet ilyen különbségeket felfedezni, hiszen ebből a szögből csupán a felnik különböztetik meg. De ha jól belegondolunk, a praktikus, kisáruszállítóból örökölt dobozforma amúgy sem rejt túl sok olyan elemet, amit igazán másképpen lehetne megrajzolni. Annyi bizonyos, hogy a hátsó üléssort rejtő tolóajtók rendkívül praktikusak és nagyban megkönnyítik a ki és beszállást, még szűk helyeken is.
A hátsó ajtó a Townstarban felfelé nyílik, amelynek úgy gondolom, hogy előnye és hátránya is van. Megjelenésében így sokkal személyautósabb, ha esik az eső, akkor tökéletes védelmet nyújt, viszont nagyobb hellyel kell számolni a felnyitáskor.
A belső tér esetében is hasonló a helyzet, mint a külső jegyek tekintetében. Ahol lehetett, igyekeztek a tervezők a Nissan jegyeket használni és itt nemcsak a márkalogóra, hanem a kormányra, a légbeömlők formájára is gondolok.
Az infotainement rendszer a Renault által használt változat, amely egy teljesen korrekt rendszernek mondható. A telefonunk kitükrözhető a középső érintőképernyős felületre. A műszerfal két analóg órából és egy színes LCD kijelző egységéből áll. A hőmérsékletszabályozó fizikális gombokkal, tekerővel állítható. Minden kézre esik, kényelmes.
A Townstar elvehetetlen érdeme a rengeteg tároló kapacitása. Itt nemcsak a hatalmas 775 literes csomagtérre gondolok, amely az ülések lehajtásával közel 3 köbméterig bővíthető, hanem a rengeteg egyéb pakolóhelyre, rekeszre, fakkra, amely ugyanúgy megkönnyíti a Townstarban való hétköznapokat, mint az USB kimenetek, az első ülések háttámlájára szerelt tálcákkal, pohártartókkal egyetemben. A tervezők tényleg arra gondoltak, hogy olyan családok fogják ezt választani, ahol 2-3 gyerkőc van. Isofix ülésekből is elfér a három egymás mellett, amely szintén fontos versenyelőny lehet.
A meghajtásnál, ahogyan írtam, egyetlen motorfajtából választhatunk, ez pedig a jól ismert 1,33 literes, négyhengeres turbómotor. Úgy vélem, hogy ez az egyik, ha nem a legjobb kisköbcentis blokk, ami jelenleg a piacon jelen van. A Townstarban 130 lóerőre van hangolva. Nem fogyaszt rosszul, hiszen a tökéletes légellenállással nem rendelkező Townstarban sem fogyasztott átlagosan 7,5 liternél többet. Megfelelően dinamikus, jó motornak tartom. A hozzá kapcsolódó 6 sebességes manuális váltó szintén olyan részlet, amelynél nincs lehetőségünk másban gondolkodni. A váltószerkezet egyébiránt kifejezetten jó.
Szintén pozitív tapasztalatunk volt a futóművel. Annak ellenére, hogy kisteherautó alapokkal rendelkezik, egyáltalán nem kemény, sőt komfortos a rugózása. Jó volt az autóval közlekedni, a kormányzása kellőképpen direkt, jól manőverezhető.
Van a „házon belüli” versenytársakon kívül egyéb kihívó is a kategóriában, gondoljunk csak a Ford Tourneo/VW Caddy párosra. Ahogyan írtam, ez a kategória favoritja lehet/ lesz azon családok részére, akik nem szeretnének milliókat plusban költeni egy fancybb SUV-ra, de a nagy csomagtérről, jó pakolási lehetőségről sem szeretnének lemondani. Ára, szolgáltatásai, gazdag felszereltsége miatt ezen márkák közül kiemelkedik a Nissan Townstar. Bár a szegmens nem óriási, de ezen belül komoly esélyeket adok a Nissan sikerének, hiszen aki ilyen autót vásáról nem rest körbe nézni a lehetőségek között.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez