Kisbetű, nagybetű, szám és speciális karakter – Honda e:Ny1
Sokat gondolkoztam rajta, mi lehet a motivációja annak, hogy olyan nevet ad a Honda a legújabb elektromos autójának, amit nem könnyű megjegyezni Aztán arra jutottam, talán annyi cyber támadás érte őket, hogy az autó nevében is szerepeltetni akartak olyan karaktereket, hogy ne lehessen csak úgy feltörni. De ha nagyon akarjuk, akkor ejthetjük úgy is, hogy anyone, azaz bárki. Az új e:Ny1 ugyanis akár bárkinek is jó lehet.
Úgy vélem, a Honda számára komoly érvágás volt, hogy a Honda e, azaz az első elektromos járművük sikertelen lett. Természetesen itt sokkal inkább „lelki törésre”, mintsem anyagira gondolok, bár biztos az utóbbi is fájt. Azt hiszem ennek nem a forma, vagy éppen az egyedi megoldások voltak az okai, hanem talán az, hogy jóval megelőzte a korát. A forma, a technikai megoldások és a hangulat pár évvel ezelőtt kevésbé volt fontos és persze mindezek mellett ki kell mondani, hogy az árazás és a hatótáv sem volt teljesen rendben ezzel a modellel. A túlzott innováció az elektromos autók elterjedésének hajnalán egyértelműen nem volt fontosabb szempont, mint a hatótávolságnak való megfelelés. Akárhogyan is, ennek a típusnak a forgalmazása megszűnt mindenféle utód nélkül. Az új modell pedig láthatóan a sallang mentes, különösebb egyediséget nem tartalmazó SUV irányában haladt. Ez jó irány lesz-e, majd kiderül, az viszont biztos, hogy emiatt a külső miatt kicsit negatív érzésekkel indultam neki az autó tesztelésének.
Az új elektromos Honda formai szempontból leginkább a HR-V-re hasonlít. Olyannyira, hogy felfogható úgy is, hogy ennek a modellnek az elektromos változata. Méreteikben is nagyban megegyeznek, illetve formaviláguk is teljesen hasonló. Az e:NY1 természetesen az elektromos járművek legfontosabb külső jegyeivel rendelkezik, tehát a hűtőrács burkolt, rajta a megújult Honda logóval. Azért,hogy ne álljon teljesen feleslegesen itt ez a leburkolt részlet, a Honda mérnökei e mögé helyezték el az autó töltő csatlakozóját, amely a belső térből gomb segítségével nyitható. Ez egy egészen ritka, szokatlan megoldás.Oldalról nézve szinte teljesen megegyezik az e:Ny1 a HR-V-vel. Egyenes tetősík, majd hirtelen töréssel indul lefelé a hátsó rész. Ami kevésbé szép megoldás, hogy az alvázra elhelyezett akkumulátor csomag látványosan kilóg lefelé. A magasra emelt autó emiatt mégsem olyan magas, mint ahogyan azt gondolnánk, erre figyelni kell.
Az autó hátsó része a mai divatnak megfelelően egybefüggő hátsó lámpákat kapott. Alattuk a Honda felirat található.
A belső térben jelentős a változás a HR-V-hez képest. A legfeltűnőbb részlet a hatalmas központi kijelző, amelyet a méretei miatt egyszerre három dologra használhatunk. Bár mutatós, ha egy ilyen hatalmas felületen a Waze vagy Google Maps teljes képernyőn látható, de ennél sokkal okosabb megoldás, hogy az álló formátumú, 15”-es érintőképes képernyő három részre van osztva. A felső rész a térképé, illetve a telefon tükrözése ide történik, majd a rádió/egyéb központi funkciók találhatóak és végül, legalul a klíma vezérlő gombjaival találkozunk.
Mivel a felbontás, valamint a képernyő sebessége már nem jelent problémát, így a három részre szétosztott képernyő sem okoz majd lassulást, vagy bármi egyéb hasonló gondot, ellenben nagyon kényelmes, hogy nem kell ide-oda kapcsolgatni a képernyők között.
A Honda belsejében az általános minőségérzet, az összeszerelés teljesen hibátlan. Jó hangulatú a belső tér, miközben az ülések is megfelelően kényelmesek, remek a fej és a lábtér is.
Az elektromos autók esetében a legfontosabb kérdés a hatótáv, illetve az energiagazdálkodás. A e:Ny1 esetében a fejlesztő mérnökök remek munkát végeztek.
Az autó bruttó 68,8kWh, nettó 61,9 kWh nettó kapacitású akkumulátorral rendelkezik. Ebből táplálkozik a 150kW teljesítményű (204 lóerő) és 310Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor. Ezzel a teljesítménnyel nem lesz sportautó a Honda, még akkor sem, ha a vezetési üzemmódot ebbe az állásba kapcsoljuk. Elektromos autók között átlagosnak mondható a 7,6 másodperces gyorsulása és a 160km/h maximális sebességre való limitálás is.
Tehát, ha nem is sportautó – amelyre egyébként a legritkább esetben van szükség véleményem szerint – de napi használatra, kényelmes, dinamikus közlekedésre tökéletesen megfelel. Cserébe viszont az egyik legkedvezőbb fogyasztású elektromos autót kapjuk. Városi forgalomban nem fogyaszt többet, mint 12kW, illetve tesztünk során vegyes használat esetében is megelégedett 16,5kW-tal. Ezek alapján a saját mérésünk szerint is könnyedén tud 370 km-es hatótávot, amely a WLTP 412 km-től egyáltalán nincsen messze.
Amiben alul marad a legújabb elektromos autóktól az az egyenáramú töltés sebessége. Itt maximum 78kW teljesítmény felvételére képes. De ha otthon van lehetőségünk tölteni, akkor egy fázis esetében 7,8kW, illetve három fázisnál 11kW töltési sebesség lehetséges. Ez pedig azt jelenti, hogy éjszaka könnyű szerrel feltölthető az autó.
Az ára maradt az utolsó kérdés, amelyet még nem említettem. Az e:Ny1 16,9 millióba kerül, de ahogyan tájékozódtam, jelenleg 4 millió forintos árkedvezmény is kapható rá. Ezen felül lehet még a vállalkozások számára a további 4 millió forintos támogatást igényelni. Ezekkel összeségében pedig egy kifejezetten kedvező árú, versenyképes modell a Honda, amely a hatótávolsága, jó összeszerelési minősége miatt rendkívül szimpatikus ajánlat. Igaz ugyan, hogy formai szempontból nem a legkülönlegesebb, de a Honda láthatóan nem erre a képességre ment rá, hogy vevőket szerezzen. Kíváncsi vagyok, hogy a kódnak tűnő neve ellenére, hány honfitársunk fogja ezt a modellt választani, ha az elektromos autózás mellett dönt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez