Kizöldült a racionalitás – KIA Ceed kombi Plug-in Hybrid Platinum
A potenciálisan választható cégesautók egyre inkább a koreaiak lesznek. Versenyképes áruk megkérdőjelezhetetlen és elérhetőségük is lényegesen jobb. A Ceed ezen autók közül talán az egyik legnépszerűbb, hiszen a divat által diktál SUV kivitellel szemben mindenképpen olcsóbb. Természetesen a céges volumeneladásokon kívül a magánvásárlók között is népszerű a Ceed. A kérdés az, hogy a PHEV kivitel mit tud ehhez még hozzátenni, illetve kik azok, akiknek ez a modell elsősorban készül?
Ki merem jelenteni, hogy a KIA Ceed teljes mértékben felzárkózott az európai autók által nyújtott komfort szintjéhez, sőt bizonyos szempontból még talán jobb is. Például kezelhetőség. De, ami talán ennél is fontosabb az nem más, mint az ár/érték arány. A Ceed kombi 6,7 millió forinttól indul és egy millióval többért már igazán jól felszerelt, erősebb motorral rendelkező változatot is kapunk. Skoda esetében csak a kisebb Scala érhető el ebben az ársávban. De ez igaz a francia versenytársak modelljeire is. Biztosan legalább 1-2 millió forint többlettel kell számolnunk, miközben a KIA presztízse már egyáltalán nincsen lejjebb. Más szóval azt is mondhatom, hogy a célegyenesben van azzal kapcsolatban, hogy mindent meghódítson, amit ezen a téren lehet.
Lehet pont ez volt az oka, hogy a modellpalettáról hiányzó PHEV, azaz konnektoros hibrid meghajtás is felkerüljön a listára. Hiszen biztosan van, akik ennek hiányában rohannának a versenytárshoz ajánlatot kérni. Hangosan hirdettem sokáig, hogy cégek nem fognak egyhamar jelentősebb PHEV flottát vásárolni. Tettem ezt mindaddig, ameddig a piros logós telekommunikációs cég százas nagyságrendű flottavásárlással bebizonyította az ellenkezőjét (ezzel ki is nullázta a hazai Octavia iV kvótát). Azóta inkább azt mondom, hogy sok cég nem fog plug-in autót venni. Ebben pedig továbbra is hiszek, mivel nagyon kényelmetlenné teszi a dolgozó életét ezzel a lépéssel, továbbá a saját költségeit milliós tétellel növeli, kizárólag a marketing miatt. Ha otthon tölt valaki, akkor miként számolja el dolgozó a cég felé a saját fogyasztóján mért áramot? Ha pedig napközben teszi, valamilyen proxy/céges kártya segítségével, akkor tölteni jár napközben, ahelyett, hogy dolgozna. Ennél némiképpen egyszerűbb a jelenlegi jogszabályi háttérre támaszkodva 5 perc alatt megtölteni az üzemanyagtankot.
De akárhogy is van, a Kia is megalkotta a maga PHEV kombiját. Ez pedig egy határozottan racionális motorizáltságú plug-in lett és itt a szójáték miatt ki is mondom a másik felét, hogy irracionális áron.
A PHEV autók egyik istenadta lehetősége, hogy giga számokat be lehet írni a teljesítmény rovatba. Ugyanis a benzines motorok 100-200 lóerős teljesítményét meg lehet fejelni egy hasonló elektromos motorteljesítménnyel. Ezek összteljesítménye pedig gigászi számokat tud produkálni. Persze a csillagok megfelelő állása esetén a két motor együttes teljesítményleadása esetén.
Ezzel szemben a Ceedben egy 1,6 literes szívó benzines mellé, amely 105lóerős és 147Nm nyomaték leadására képes, egy visszafogott 60 lóerős és 170Nm nyomatékú elektromotort párosítottak.
Utóbbi egy 8,9kW-os akkumulátorból veszi a feszültséget, előbbit pedig egy lecsökkentett méretű, 37 literes üzemanyagtank táplál. A rendszer összteljesítménye 141 lóerő 265Nm nyomaték mellett.
A rendszer egyébként, érdekes módon, egy hatsebességes duplakuplungos váltóval van összekötve, tehát egy fokozattal kevesebbel oldották meg a fokozatváltást, mint a hagyományos erőforrások esetén. Nekem egyetlen pillanatban sem hiányzott egyébként a hetedik sebesség. Jó a fokozatelosztás ebben a változatban is.
Azt kell, hogy mondjam, hogy a végeredmény egy egészen kellemes kombó. A Ceed ugyan nem lesz tőle versenygép, de átlagos napi használat esetén ez a teljesítmény teljesen elegendő. Az akkumulátor súlya nem okoz fergeteges változást sem az össztömegben, hiszen 1533 kg a Ceed kombi PHEV, amely nagyjából 150-200 kg többlet egy normál motoros változathoz képest. És nem lesz rosszabb az autó sem a vezethetőségben, sem pedig az úttartásban. Kell ugyan némi kompromisszumot leszenvedni a csomagtér alatt elhelyezett battery pack miatt, hiszen a továbbra is sík felületű csomagtér 437 literre zsugorodott az alapváltozat 625 literjéhez képest. De úgy vélem, hogy ez még kezelhető méretkülönbség, mert a maradék méret sem kevés. Ráadásul az ülések 1/3 -2/3 arányú lehajtásával 1,5 köbméternyi teret tudunk varázsolni.
Amit a PHEV hajtáslánctól elvárhatunk, azt a Ceed tényleg nagyon jól tudja. Kimondható, hogy egy fogyasztás bajnok és a rendszer szabad lehetőséget teremt arra, hogy a legideálisabb módon közlekedjünk. Használhatjuk tisztán a villanymotort, de a hybrid üzemmód választásával ki is iktathatjuk azt. Ez utóbbi például jól jön, ha autópályán haladunk, hiszen ekkor nem kell elpazarolni a duális meghajtásra az elektromos hatótávolságot, amely viszont városban nagyon jól tud jönni.
A benzinmotoros működéssel 6 liter körül fogyaszt az autó, amely jelentősen vissza tud esni, ha az akksi fel van töltve és az automata vagy tisztán elektromos meghajtást választjuk. Utóbbi természetesen akár 0 liter üzemanyagunkba kerül és így 50-55 kilométer megtételére alkalmas. Átlagfogyasztást kár mondani, hiszen a felhasználás módjától és a rendszeres töltéstől függ elsősorban egy ilyen autó átlaga.
Nem tettem említést eddig az optikai különbségekről, amely a modellfrissítés eredménye. A Ceed a módosított lökhárítótól, betétektől még sportosabb lett. Biztos ezt szolgálja a hátsó lökhárítóra rajzolt kamu dupla kipufogórajz is. Ez biztos egyéni, hogy én ezt nem szeretem, de mostanában egyértelműen ez a trend. A kipufogók általában véget érnek valahol az alvázon hátrafelé menet. Tetszett viszont, hogy a PHEV hűtőmaszkja egyedi, szinte teljesen fedett lett, és ez csak erre a motorizáltságra jellemző. Belül egy 10,25” -os központi kijelzőt találunk, illetve egy 400ezer forintos extracsomag részeként a műszerfal is teljesen digitális. Igazán szép, modern grafikák közül választhatunk a megjelenítésben. Informatív, jól átlátható.
A vezetéstámogató extrák mindegyike megtalálható az új Ceedben. Kicsit agresszív módon és túl sokat csipog, rezeg, de inkább jó az ilyen, mint amekkora bajtól meg tud kímélni. A magam részéről én a pittyegéseket, amit lehetett kikapcsoltam, mert engem a hangszín és úgy egyáltalán a hangja zavart, ugyanúgy, mint a 10-20 másodperc hosszú üdvözlő és búcsúzó hangorkán a motor ki és bekapcsolásakor. De mivel ezt meg lehet tenni, ezért azt tudom mondani, hogy szuper volt minden.
Tettem már említést a Ceed PHEV áráról. Két oldalról is érdemes megvizsgálni ezt a bizonyos eladási árat, amely a Platinum, tehát a legmagasabb felszereltség esetén a rendelhető extrákkal együtt 14,5 millió forint jelenleg. Ha a versenytársakhoz hasonlítjuk, akkor talán azt lehet mondani, hogy némiképpen drágább. Akkor viszont, ha a többi, hagyományos motorváltozatokhoz hasonlítom, akkor túlárazottnak tartom. A hagyományos 160 lóerős erőforrás azonos felszereltséggel nagyjából 10 millió forint. A PHEV tehát 4,5 millióval kerül többe. Ez túlságosan sok, a jellemző árkülönbséghez képest közel kétszeres.
A Ceed PHEV egy tényleg jól használható, modern beltartalmú, minőségi kocsi. Céges autónak, családi kocsinak ideális. A fogyasztása plug-in hybrid meghajtása miatt zseniális és a zöld rendszám egyéb más előnyökkel is kecsegtet. Az ára miatt viszont nagyon nehéz elképzelni, hogy a legsikeresebb modellé teszi a kínálatban.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez