KonaN az aszfaltbarbár - Kona N 2.0 T-GDI
A Kona szerintem az ideális városi crossover. Pont annyira nagy, hogy kényelmesen el lehessen szállítani benne a családot, de nem annyira, hogy ne lehetne vele kényelmesen parkolni. A külső vonalai, az össze-vissza pakolt fényszórói, kusza vonalai nagyon szerethetővé és egyedivé teszik. Ha tetszik, ha nem, unalmasnak semmiképpen nem lehet nevezni. Hogy ebből sportkocsi is készül, az egy érdekes piaci rés kitöltése. De volt-e egyáltalán ilyen rés?
A Hyundai-nál az N betű jelöli a sportos vonalat. Leegyszerűsítve, ami a BMW-nél M, az itt N. A Hyundai nagyon komolyan veszi ezt az irányt és szépen lassan az összes modell esetében megjelenik az autófanatikusok álma, az N verzió. A báránybőrbe bújtatott farkas! Az ötlet zseniális, hiszen minimum kettő az egyben járművek készülnek így. A hétköznapokra és a versenypályára is ugyanaz megfelel.
Ennek ellenére nekem kicsit a Kona N egy fából vaskarika. Városi crossover, hiszen jelentős 17 cm-es hasmagassággal rendelkezik. Ami egyébként szuper dolog az alap Konában is (amelyről a tesztünket itt lehet olvasni), hiszen nincs olyan fekvőrendőr, bucka az aszfalton, esetleg egy padka, amely akadályt jelentene a számára. Ezt tudja ugyanúgy az N verzió is, de a futóműve olyan mértékben keményre sikerült, főleg hátul, hogy gyakorlatilag a tökéletes sík felülettől minimálisan is eltérő burkolaton úgy pattog és olyat üt vissza, hogy még másnap is emlékezni fogunk rá.
Muszáj volt kemény futóművet alá tenni, hiszen a magas súlypont miatt elejét kellett venni annak, hogy az alap Konához képest lényegesen nagyobb, 280 lóerős teljesítményt kihasználva ne bírja a kiképzést. A hiba talán ott van, hogy átlagos használatnál, szó szerint visszaüt ez a módosítás.
De hogy ne szaladjunk ennyire előre, érdemes még pár fontos dolgot kiemelni a külső változtatásokról, ugyanis a Kona N nemcsak motorikusan, hanem külső designban is eltér az átlagostól. Elmaradtak a fényezetlen elemek a kerékívek körül, amelyek az eredeti formaterv szerint a hátsó és az első lámpatestek felé is kinyúltak. Egyértelmű, hiszen nem szükséges az N verzióban az emelt hasmagasság erőteljes hangsúlyozása vizuálisan sem. A sportos hangvételen van a fókusz. Így a tervezők még szigorúbbra vették az autó orrát és a légbeömlők feltűnőbbek lettek. Felkerült továbbá pár piros csík is az autóra. Elől a lökhárító alsó felére, hátul pedig a diffúzor imitáció köré. Természetesen számos N logó is fennen hirdeti, hogy ebben az autóban nem babra megy a játék. A piros féknyergek közepén is megtaláljuk ezeket a jelzéseket. Hátulra pedig egy mutatós fekete spoiler is felkerült, közepén egy egyedi, háromszög formájú féklámpával, továbbá két méretes kipufogóvég is jelzi, hogy ez nem egy hétköznapi gépezet.
Az autóba beülve egy valóban modern és minden elérhető technikával felszerelt műszerfalat, kezelőfelületet találunk néhány egyedi extrával kiegészítve.
Két darab 10,25” -es digitális képernyő segítségével olvashatunk le minden információt, ami az autóban és körülötte történik. A kormány mögötti képernyő természetesen nem érintőképes felület, ellentétben a középkonzolra helyezett monitorral. A menürendszer tiszta, világos, jól kezelhető. A képernyők felbontása is kifogástalan.
A vezetőt támogatja még egy head up display, de ez nem sikerült túlságosan jóra. A kivetített információ perspektívában ugyanis részben a motorháztetőre, részben a szélvédőre kerül, így annak leolvasása inkább zavaró, mint támogató. Alapvetően szeretem ezt az extrát, de ebben az autóban kikapcsoltam.
Ezenkívül természetesen a biztonsági és vezetéstámogató funkciók végtelen sorával találkozunk az autóban. Adaptív tempomat, holttérfigyelő, keresztirányú forgalomfigyelő és számos radar segíti a vezetőt autópályás haladáskor, illetve városi közlekedéskor, parkoláskor egyaránt.
A belső térben ugyan jellemzően fekete (kemény) műanyagokat találunk, de az összeszerelési minőség, a formai játékok miatt nem érezni unalmasnak egyáltalán. Unaloműzésre pedig ott van, ami ebben az autóban az igazi lényeg, a kormány rajta a kék N betűkkel és egy különleges piros gombbal.
A vezetési módokat a 8 sebességes automata váltó mellett válthatjuk, de az igazi tűz vagy éppen tűzijáték akkor indul, ha az N betűt nyomjuk be. Ezt a műszerfalon megjelenő lángnyelvek is szimbolizálják, illetve ekkor az autó hangja és karakterisztikája is megváltozik.
Hogy mi és mennyire változzon meg, azt előzetesen a központi kijelző N menüjében módosíthatjuk. Kormányzás, kerékfelfüggesztés, kipufogó hang és megannyi funkció itt paraméterezhető. Van természetesen rajtelektronika és G szenzor is azok számára, akik a maximumig szeretnék feszíteni a Kona határait. Ebben segít egyébként a piros gomb a kormányon. Ennek megnyomására 20 másodpercig – mintha egy nitro gombot nyomnánk meg – további 10 lóerőt ad le a motor, így 290 lóerős lesz a kis fenevad. Valóban élvezetes vezetési élményt képes produkálni zárt pályás, tökéletes aszfalt úton.
Ami kevésbé élvezetes, vagy inkább örömteli, az Kona N fogyasztása. Békés körülmények között is 10,5 literes fogyasztással tudtam vele közlekedni. De az N-faktor kihasználásakor ez az adat 13-14 liter közé csúszott könnyedén. De mit lehet tenni, a lovakat itatni kell.
Egy univerzális, vagy talán túlságosan univerzális autó a Kona N. Nagyon erős, nagyon komoly csapatásokra képes. Számomra viszont a hétköznapi használati értéke sok sebből vérzik. Elvesztette ugyanis a kényelmét és az univerzális városi autó igazi értékeit, hiszen sokat fogyaszt és a futómű sem komfortos eléggé, hiába adaptív. Csomagtere átlagosnak mondható, 361 liter, ezzel a részével tehát nincsen probléma, mindezt pedig úgy érték el, hogy hátul is emberhez méltó módon utazhat két felnőtt személy. Az ára egyébként egyáltalán nem rossz, ha a mai autóárakat és a rengeteg lóerőt vizsgáljuk, de 11,8 milliós listaárával azért vélhetően nem lesz belőle tömegautó, már csak ezért sem.
Másfelől viszont a Hyundai ezen a ponton, ebben a szegmensben is letette a bélyegét, megelőzve ezzel a nagyobb múlttal és mérettel rendelkező versenytársakat. Az 5 év kilométer korlátozás nélküli garancia pedig ennél a járműnél is alap.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez