Konzervatív nyugalom – Audi Q8 55 Sportback e-tron
Idén tavasszal mutatták be a sajtó számára a megújult e-tront, amely a keresztségben a Q8 előtagot is megkapta. Rögtön két modellel is debütált a márka, mégpedig a hagyományos és a sportos vonalvezetésű Sportback formával. Műszaki alapjaik teljesen megegyeznek, egyedül a karosszéria kialakításban van különbség, amelynek révén a Sportback kisebb légellenállással és ebből következően jobb hatótávval és kisebb hátsó fejtérrel rendelkezik.
Érdekes élmény volt számunkra a Q8 Sportback e-tron, ugyanis a többi versenytárs elektromos SUV-jait már volt szerencsénk kipróbálni, így az Audi elektromos közlekedését ennek fényében kicsit össze is tudtuk hasonlítani a többivel. Talán a jövő erről fog szólni, ha elektromosra vált a világ, hiszen a meghajtás sokkal kisebb szerepet fog kapni, mit a belsőégésűek esetében. A csend hangját nehéz, vagy legalábbis nehezebb értékelni, de azt, hogy milyen az utazási minőség, hangulat, azt sokkal inkább.
Mielőtt a Q8 55 Sportback e-tron részleteiben elmerülnénk, érdemes egy gondolatra elidőzni az új néven. Annyi bizonyos, hogy jelentős változáson esett át az e-tron és nem csak a mostani divatnak megfelelő apró módosításokat kapta meg, hanem jelentősen változott elsősorban külső megjelenésében és néhány apróságban belül is. De ebben az esetben én nem azt mondanám, hogy modellfrissítést kapott, hanem az Audi újra brandingelte a 2018-ban megjelent, így modellciklusa felén járó modellt. Így kapta meg a Q8 előtagot, amely inkább csak egy jelzés arra vonatkozóan, hogy a legnagyobb elektromos SUV a mostani kínálatban ez a modell.
Ettől függetlenül némiképpen zavaró ez a név, hiszen arra gondolhatunk, hogy a Q8-cal közvetlen rokon, elektromos változatról van szó. De ez nincsen így, hiszen a „sima” Q8 nagyobb a tesztelt modellnél. Hosszabb, szélesebb, magasabb, sőt, még a tengelytáv is nagyobb. A különbség persze nem jelent mást, mint azt, hogy a Q8 e-tron nem elektromos padlólemezen gördül. Sőt, ha jobban utána nézünk, akkor azt is megtudhatjuk, hogy azonos a padlólemezük, hiszen mind a kettő az úgynevezett MLB EVO moduláris padlón van. Egyszerűen csak a kialakítás más. De ettől még a névazonosságnak nem kellene jönnie automatikusan, hiszen az A4 -től fölfelé minden típus alatt ez van, különböző átméretezéssel. A méretkülönbség azonnal érződik a Q8 e-tronban a Q8-hoz képest.
Azért fontos megjegyezni, hogy a tesztelt modell egyáltalán nem kicsike. Méretes darab, kellőképpen tágas és jelentősen jobban néz ki az elődjénél.
Egy szó, mint száz, a Q8 e-tron újra lett pozícionálva és várhatóan a megjelenő új elektromos modellek miatt szükség volt egy kódra is, hiszen az e-tron önmagában nem volt kellőképpen specifikus (gondoljunk csak az e-tron GT-re, amelyik egy teljesen más modell).
A frontrész teljesen megváltozott. Lényegesen agresszívabb hűtőrácsot kapott, amely fényezésében elüt a többi részétől az orr részen. Jelentős változás, hogy már az új márkalogót kapta a korábbi háromdimenziós, krómozott karikák helyett, már a kétdimenziós és fehér karikákat látjuk az autó orrán. Szintén újak és szintén agresszívabb megjelenést adnak a szűk sávban kialakított LED-es fényszórók, amelyek alsó sarkán négy, egymással párhuzamos rövidke fénycsíkot is helyet kapott.
A motorháztető alatt kialakítottak egy jelentős méretű első csomagteret, amelyben a kábeleket tarthatjuk, így ezek nem foglalnak helyet a csomagtérben. Különleges és kényelmes megoldás, hogy nemcsak az autó jobb, hanem a bal oldalán is van töltőnyílás. Ez akkor nyer értelmet, ha a gyakorlatban megtapasztaljuk néhány alkalommal, hogy mennyire macerás a jobb és a bal oldal között a kábelek áthúzása.
A hátsó rész is jelentősen változott. Itt is megtaláljuk az új Audi logót, a lökhárító alsó felén egy e-tron feliratot és igazán szépre sikerült lámpatest együttest.
Az új Q8 e-tron aerodinamikai szempontból is változott az elődmodellhez képest, mind a sima, mind a Sportback verzió esetében. A tesztelt modell légellenállási mutatója 0,27.
Ez utóbbi természetesen nagyban hozzájárul a kedvezőbb hatótávhoz.
A belső tér nagyrészt megegyezik a korábbi modell belső kialakításával. Nagyon kényelmes, tágas teret kapunk, jó minőségű anyagokkal, ergonomikus kialakítással. Kétség nem fér hozzá, hogy prémium autóban ülünk, az Audi stílusa alapján megalkotott letisztult környezetben. Ahogy az Audik esetében A6-tól fölfelé megszokhattuk, három digitális képernyőt látunk a vezetőülésből. A műszerfalat, amely nagyon szép grafikával, egész széles spektrumban személyre szabható módon van kialakítva, továbbá két érintőképernyővel a középkonzolon. A felső az infotainement rendszer, az alsó pedig a klíma panel. Jól átlátható, valóban könnyen kezelhető és gyors a felület. Külön előny, hogy a felület megnyomásakor érezzük, hogy megnyomtuk, mivel egyfajta rezgéssel reagál.
Ami különösen tetszett a Q8 55 Sportback e-tronban, az a váltó kialakítása. A könyöklő végén egy kapaszkodó van a középkonzolon, amelynek bal oldalára helyezték el a váltót. Könnyen kezelhető, egyedi megoldás, amely nem csak designban ad mást, hanem valóban jó használni is.
A hátsó ülésen is megfelelő a láb és fejtér, illetve ide is jutott egy klímakezelő panel. Ez a kényelem pedig nem csorbítja a csomagtartó méretét. Ott is maradt 528 liternyi hely.
A tesztelt 55-ös jelzésű kivitel teljesítménye 300kW (408 lóerő), amelyet két elektromotor teremt meg. Bruttó 114kW-os akkumulátort kapott a korábbi 95-öshöz képest, amely a jobb légellenállása miatt ennél is nagyobb arányú hatótávnövekedést tud produkálni. A gyári, azaz WLTP adat szerint 476 kilométeres hatótávot tud, amely nem áll messze a valóságtól. Ha tényleg úgy vezetjük, ahogyan egy elektromos autót kell és a szemünk előtt a környezetvédelem és nem a sebesség, valamint a gyorsulás éhség jár, akkor 21kW körüli fogyasztást tudunk elérni vele. Amennyiben az utóbbi fontosabb a számunkra és nem akarunk igazán spórolni, akkor 25-26kW fogyasztással számolhatunk, tehát még ebben az esetben is simán elmegyünk 360-380 kilométert vele.
Lehet rosszindulatú a feltételezés, de aki egy ilyen 48-49 milliós kiadásra szánja el magát, annak kevésbé fog számítani pár kW plusz költekezés. De azt tudni kell, hogy a tesztautónk minden extrával el volt látva, ami szem szájnak ingere. A belépő modell körülbelül 32 milliótól indul, így a „kispénzűek” számára nem volt hiábavaló leírni, hogy ki lehet jönni akár 20 kW-tal is (nyáron, klíma nélkül, maximum 80-as tempó mellett és egyéb fogyasztó használata nélkül). Azért itt jegyzem meg, hogy kár lenne ezt így megélni, mert a Q8 55 Sportback igazán komolyan gyorsul (5,4mp alatt hozza a százas sprintet), nagyon kellemes benne a hifi és gyári adat szerint akár 200km/h végsebességre is képes (de ki megy ilyen tempóban Magyarországon? Szóval ezt csak leírtam, mert olvastam a katalógusban…).
Talán fontosabb, hogy javítottak a töltési képességeken, így, ha találunk értelmes és gyors töltőt, akkor 170kW-os tempót is el tudunk érni óránként (szerintem ilyen nem nagyon van, de ha lesznek, akkor ezzel a töltési tempóval már tényleg lehet élni, így a Q8 e-tron emiatt már nem akadály).
2023-ra eljutottunk oda, hogy a kilométer para nem nagyon jelentkezik elektromos autók esetében. A hatótáv teljesen élhető lett. A minőség pedig óriásit változott pozitív irányban. A presztízs kategória biztosan megérkezett az elvárható sávba ezekből a szempontokból. Ami viszont fontos maradt, az a stílus, amit át akarunk érezni, át akarunk adni, ha egy márkával megjelenünk. Az Audi úgy ad sportos hangulatot, ahogyan arra nem képes a másik két német konkurens. Valakinek egyik jön be, valakinek a másik. Az Audi ettől lesz más, ettől marad egyedi.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez