Kötelező tartozék – Mercedes-Benz G63 AMG
Ha 2022-ben egy nő „trendi” akar lenni, akkor fontos a műszempilla, szilikonnal töltött ajkak és lehetőség szerint mellek és persze sok-sok edzés, hogy semmi fölösleg ne legyen rajta. Amennyiben „trendi” milliárdosok vagyunk a kellékek száma sokkal kevesebb, elég egy G63 AMG. Sokkal kevésbé megterhelő dolog, hiszen csak ki kell lökni a nagyjából 75-80 millió forintot és azonnal lehet pozícionálni a tulajdonost. Ezúton köszönjük a Flottamannak, hogy pár napra bepillantást adott ebbe a világba. Érdekes élmény volt.
Szomorúan kell kimondani, hogy a G osztály, mint jármű, egy üzenetté redukálódott. Annyi érzelem kapcsolódik hozzá és nem csak Magyarországon, hanem világszerte, hogy nagyon nehéz túllépni ezen és a G-t puszta funkciójában értelmezni. Kerítettünk is gyorsan egy régebbi sorozatból egy dízelt, hogy ne csak arról szóljon az írásom, hogy miként lett a világ egyik legjobb terepjárója a féktelen pazarlás és kivagyiság szimbóluma.
Azt hiszem erről egyébként sokkal inkább tehet a Mercedes, mint a vásárlói kör. A mostanra 4 literes biturbó V8 (előző generáció esetén persze nagyobb volt, kezdetben pedig nyilván 6,3 liter szívó), 585 lóerős és 850 Nm leadásra képes. Ezek a paraméterek, kimondható, hogy lélegzetelállítóak és sportkocsikat megszégyenítő képeségekkel ruházzák fel a 4,87 méter hosszú, 3 centi híján 2 méter magas és 193 centi széles, 2,5 tonnás monstrumot. Szóval ez tök jó, imádtam a 4,5 másodperces gyorsulást vele, de ennél sokkal fontosabb, hogy mi a f@nak kell ilyen teljesítmény egy ilyen típusú járműbe. A válasz pedig az, hogy azért, mert megtehetem. És ennél nincsen fontosabb és nyomósabb érv! Nem érdekel senki, semmi és legfőképpen nem érdekel a pénz. Egy dolog érdekel csupán, a pozíció megjelölése. Nem azért veszek Louis Vuitton táskát, mert az a legjobb táska vagy mert az adott funkcióra ez a legjobb. Azért veszem, mert ennél momentán nincsen drágább, de legalábbis pazarlóbb. A Mercedes pedig ezzel a motorral és kivitellel erre teremtett alapot.
Azért érdekes egyébként a téma, az ár/luxus, mert sok-sok drágább autó, azaz terepjáró létezik. De ennyire nyakatekert módon funkciótlanabb egész biztosan nincsen! Hogy miért gondolom ezt? Mert a G osztály, még a csúcs 63 AMG kivitelben sem luxus. Sok luxus kiegészítő van persze benne, de talán bele sem érdemes kezdeni annak sorába, hogy még házon belül is (S osztály, GLS) vagy más luxus márkák terepjáróinál mennyivel több kényelmi és biztonsági felszerelést tömnek bele egy ekkora bakancsba. A G egyetlen dologban egyértelműen jobb, mint azok, amelyekre gondolok. Mégpedig a terepképesség. De egészen kevés ember létezik a földön, aki a G63-mal megy terepre. Egyébként egy emberről hallottam, aki ebben az országban él és ezt teszi, de ebbe most ne menjünk bele.
A lényeg, hogy hatod áron is lehet venni terepre jó autókat, amelyeket annyira nem fájdalmas szétcseszni a gallyakkal, saras dagonyával. Ideálisabb gumikat tesznek rá, nem pedig 22” -os felniken olyan abroncsokat, amelyeknél tényező a használható maximális sebesség adat. A kerekek esetében egyébként fontos szempont, hogy a nagy teljesítmény miatt óriási féktárcsák vannak, éppen ezért valószínű 20” -nél nem is fér el rajta kisebb felni. Ez pedig azt jeleni, hogy a gumi oldalfala nem lehet kellően széles, amely egy saras terepen fontos. Így a végeredmény az, hogy ezek a három differenciálzáros terepjárók soha az életben nem hagyják el az aszfaltot 15 másodpercnél hosszabb időre. Akkor is csak azért, mert pont útfelújítás van vagy azért, mert parkolás során kicsit rálóg a kerék a macskakőről a gyepre.
Ok, ígéretem szerint lépjünk túl az öko lábnyom kérdésén és a mély, sivár, lehangoló üzeneten, amit sikerül a G63-nak megszereznie.
A típust eredetileg katonai célokra fejlesztették a hetvenes évek végén és a kényelmi fejlesztéseken, kiegészítéseken kívül, – légkondicionáló, elektromos ablakok, automata váltó stb. – amelyek tovább növelték az autó árát, más változás nem történt az autóval. 1990-ben jelent meg a W463 kódnevű változat. Érdekesség, hogy a mostani, 2018-ban megjelent változat is ezen név alatt fut, azzal a megjegyzéssel, hogy második generáció. Így a képeken látható másik 2002-es G osztály is W463-as, ugyanúgy, mint a G63 AMG tesztalanyunk.
Természetesen rengeteg ráncfelvarrás történt 1992 és 2018 között, amelyek közül számos a karosszéria méretét is érintő vagy éppen a teljes beltéri kezelőegység cseréjét érintő, drasztikus változás volt.
Az első és a második generációs W436 ránézésre csak méretükben térnek el, a formai elemek hasonlónak, azonosnak tűnnek, de ez csak a látszat. Ha alaposan körbejárjuk, gyakorlatilag teljesen más a két autó és mindössze három elemet találunk rajtuk, amelyek megegyeznek. Ezek pedig a lámpamosó fújókája, a kilincsek nyitó gombjai és a hatalmas, pótkerék tartó doboz az autó hátsó ajtaján. Nagyon ügyes mérnöki munka eredménye, hogy minden egyéb alkatrészt megújítottak rajta, miközben az összhatás teljesen megegyezik.
A 2002-es modellévben találkozhattunk először a G63 AMG modellel, illetve elnevezéssel. Ekkor ez a kód egy V12-es blokkot takart, amely 437 lóerejével 6,5 másodperces gyorsulásra volt képes. 2012-től jöttek a V8 turbós motorok, mire eljutottunk a mostani 4 literes duplaturbós verzióig. Ehhez a blokkhoz egy kilenc sebességes automata kapcsolódik.
A fogyasztási adatánál talán fontosabb, hogy 100 literes tankkal rendelkezik a modell, amelynek így relatív kicsi hatótávolsága van. Valószínűleg el lehet vele vitorlázni kevesebbel is, de a tesztelés alatt 22-26 liter között fogyasztott, vegyes és dinamikus használat mellett. Nagy gyorsulásokkor volt, hogy 48-50 literre is ugrott a pillanatnyi fogyasztás, de álló helyzetben járó motornál is 1 liter fölöti számokat mutatott (ha nem jár a motor, akkor biztos 1 alatt is ki lehet hozni ????).
Az látható, hogy a G63 2018 óta nem kapott ráncfelvarrást, mert a mai modern időkben 4 év informatikai szempontból túl sok idő. A Mercedes régebbi rendszere fut még rajta, így a hangvezérlés még nem elérhető. Szintén nem tetszett, hogy a középső kijelző nem érintőképes felület, így a kezelése, kizárólag a központi tárcsán keresztül vagy a kormányra elhelyezett kezelőn keresztül lehetséges.
Az első ülések természetesen nagyon kényelmesek. Szellőztethetőek, fűthetőek és masszázs funkcióval ellátott mind a kettő. Sőt, aktív módon megtámasztja az oldalunkat, ha belemegyünk egy kanyarba. Hátra sajnos már nem jutott a masszázsból és a méretéhez képest a lábtér sem kiemelkedő. Az viszont pozitív, hogy egy-egy tablet a hátsó ülések hátsó ülésére felkerült, így az informatika ott is jelen van.
Az ajtók becsukásakor nem számíthatunk arra, hogy behúzza az elektronika, ha nem csaptuk be kellő erősséggel. Szóval kellő erősséggel kell becsapni és nincs is szép hangja. Illetve szép hangja van, ha egy 1987-es Lada ajtajának becsukása kellemes a fülünknek. Egyébként ez nem probléma, csakúgy, mint az sem, hogy a tetőablak árnyékolója nem elektronikus. A probléma csak az, hogy a mai „luxusautóknak” ez tartozéka.
A G63 AMG egyébként bődületesen megy és csodálatos a hangja. A középkonzolon egy gomb segítségével akkor is aktiválhatjuk a valós (nem kamu, mikrofonból érkezőt) dübörgő hangokat, ha nem a Sport+ üzemmódban vezetünk. Tényleg csodálatos és öröm a fülnek. A vezetési élmény is kiváló, annak ellenére, hogy egy nagy magas kocka az egész, rendkívül jól fekszi az utat nagyobb sebességnél is. A kormányzás kellőképpen direkt és nyilvánvalóan semmiféle úthiba nem akadály a számára. Sokkal jobb és izgalmasabb a hatás, mint az RSQ8-ban, ami egyébként még 15 lóval erősebb is. Szóval ezen a ponton elmúlik minden rossz érzés, amit az előzőekben leírtam.
Szintén pozitívum, hogy a mennyire jó pasi skálán nagyjából 3-4-et léptem előre ezen napok alatt. Persze nem azért, mert a gold digger kislányok azt gondolták, hogy van nálam mit keresni. Láttam a szemükben, hogy én kezdtem el tetszeni nekik. Szóval jó filterek vannak az ajtó üvegébe építve.
A G egy legenda. Az egyik leghosszabb ideje gyártott Mercedes típusok közül való és egyáltalán nem véletlen, hogy katonai és hasonló „munka” célokra számos országban óriási sikere van. Nem az AMG felszereltség és motor, amelyet ezen körülmények között ki fogok próbálni, de tudom, hogy a G önmagában vélhetően mindent visz. Jópofa játék volt pár napig a milliárdosok világának egy apró szegmensét megélni. Megérteni a választást sajnos én nem tudtam, valószínű többek között ezért sem vagyok közöttük. De a hibái ellenére a G63 AMG örök élmény fog maradni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez