Meglepetések helyett – Mazda 6 20th years Anniversary Special Edition
A Mazda 6 20. évfordulóját ünnepli ezzel a különleges kivitelű modellel. Sokadik modellfrissítésen esett át a tavalyi évben a most futó széria, amely már 2012 óta az utak része. A még most is divatosnak mondható formavilágról talán nem is kell többet mondani ennél, hiszen külső jegyeiben egyáltalán nem venni észre a kort. A Mazda jelmondata lehetne, hogy a 11 az új 7, hiszen jellemzően ennyi év után új generáció érkezik, de a japán, külön utas márkánál egyáltalán nem meglepő, hogy nem a sztenderdek szerint működnek.
Új ezüstre fényezett hűtőmaszk, 19” -es egyedi, extra fényes alumínium felnik, rengeteg króm díszítés, a belső térben pedig egy kifejezetten szép és jó minőségű barna bőr, illetve hasított bőr bevonatok, egyedi dekorbetét és a fejtámlákon a 20. évfordulót éltető dekoráció. Röviden ezekről ismerhető fel a különleges kivitel, amely a harmadik generációs Mazda 6-ban jelenik meg és annak emlékére állít mementót, hogy már több, mint 20 éve jelent meg az első generációs Mazda 6.
Ezekkel a mondatokkal talán tovább is lapozhatnánk a cikken, de talán érdemes pár nagyon fontos körülményt kiemelni erről a modellről.
A világ rengeteget változott az elmúlt 10 évben és ez nagymértékben felforgatta a teljes autóipart. Formai szempontból elsöprő térhódítása van az SUV-knek és egyre kevesebb márka meri bevállalni, hogy középkategóriás szedánt, illetve hozzá tartozó kombit fejleszt.
Gondoljunk csak bele, hogy a Mazdánál dimenziókkal nagyobb autógyárak egy része, mint például a Ford, felhagyott a Mondeo gyártásával. Az egyik legnagyobb autóipari óriás, a VW csoport esetében pedig már tudott, hogy az új Passat is csak kombi változatban lesz elérhető. A koreai márkáknál sem találunk hagyományos kivitelű középkategóriás autót a kínálatban. A PSA csoportban is csak a prémium felé kacsingató Peugeo-tnál találunk ilyen típusú modellt az 508 személyében, hiszen a presztízs márkák természetesen továbbra is kínálják az újabbnál újabb modelleket ebben a kategóriában. Ezért lesz számomra nagyon izgalmas terület, hogy ebből a szempontból a Mazda hová akar tartozni.
Az elmúlt időszakban különösen, de már a Mazda 6 esetében is elmondható, hogy minőségben eléri a japán márka ezt a bizonyos prémiumot.
A változás másik területe a motorizáció. Az elmúlt 3-5 évben hihetetlen térhódítása van az elektromos autóknak. Európában ezt különösen erősíti a politika és az ehhez kapcsolódó kommunikáció is, így nem létezik már olyan ember, akinek ne lenne véleménye erről a kategóriáról. A Mazda itt is más utat jár. Bár kötelező gyakorlatként pár éve bemutatta a teljesen elektromos MX-30-at, de ennél a modellnél is érezhető volt, csakúgy, mint a PHEV CX-60 -nál, hogy más a márka szándéka és ezzel az egy-egy modellel nem teljesedett ki. Így lesz az MX-30-nak egy Wankel motorral kiegészített változata és így lett a CX-60 -nak is egy hathengeres dízel motorja 2023-ban. Azt hiszem ezzel a két típussal elmondtam mindent. A Mazda nem akar ugyanaz az autógyártó lenni, mint az összes többi. Hogy ez miként lesz a Mazda 6 esetében az pár éven belül ki fog derülni. Annyi viszont bizonyos, hogy a most futó széria is jócskán megelőzte a korát és számos olyan pontja van, amit páran visszasírunk más modellek esetében.
Ilyen többek között az a normálisan, logikusan elrendezett klíma vezérlő, amely a központi képernyő alatt helyezkedik el. Jó minőségű gombokkal, mindenféle almenüpontok, almenüpontjai helyett fizikálisan elérhető. Ugyanúgy gomb van az ülésfűtéshez, mint az ülés szellőztetéshez, amely a mostani, komoly kánikulai időszak alatt rendkívül jó szolgálatot tett. Nem is értem, hogy egyes márkák esetében ez miért nem rendelhető egyáltalán, hiszen az év néhány időszakában csodálatos dolog. A Mazda 6-ban pedig remekül működik.
A műszerfal sem „divatos”, abból a szempontból, hogy nem teljesen digitális a kialakítása, de olyan ez, mint az analóg óra, igenis lehet szeretni ezt a klasszikus megoldást. A középső kijelzőn pedig leolvasható minden, amit digitálisan lehet könnyebben megjeleníteni.
Természetesen a középső kijelző már egyáltalán nem fancy, hiszen nem egyezik meg a mérete egy átlagos mozivászonnal, de ennek ellenére jól végzi a dolgát. Nekem továbbra sem barátom, hogy a Mazda csak állóhelyzetben engedi az érintőképernyős üzemmódot, de aki Mazdát vesz, annak ezzel kell együtt élnie és megszokni a könyöklő előtt elhelyezett tárcsa használatát. Az viszont pozitív, hogy az AppleCar Play, illetve a telefon kitükrözése már vezeték nélkül is működik. Sőt kifejezetten stabilan és gyorsan.
A belső tér és komfort kiváló. Nagyon kényelmesek az ülések a Mazda 6-ban elől és a hátsó üléssorban is. Hozzá kell tenni, hogy a papíron 5 személyes kombi csak 4 felnőtt számára kényelmes utazóautó, mivel hátul középen a kardán és az ülés kialakítása miatt egészen kevés hely és fejtér marad. A többi 4 utas viszont megfelelő kényelemben tud utazni. Sok a pakolórekesz, van mindenféle csatlakozó, hogy az elektronikus kütyüket is tölteni tudjuk. Az imént említett szellőztetett ülések sajnos csak az elsők kényelmét erősítik, de ülésfűtés hátul is van.
A csomagtér kifejezetten tágas, 522 liter alaphelyzetben, amely a hátsó ülések lehajtásával 1644-ig bővíthető.
A végére hagytam a meghajtást, amelyről nem más, mint a 2,5 literes 194 lóerős szívó benzinmotor gondoskodik. Azt ki lehet mondani, hogy ez a motor nem a takarékosság bajnoka, hiszen a valamivel több, mint 1,5 tonnás és 4,8 méter hosszú karosszériát városban 9,5-10, országúton 7,8, autópályán pedig 8,2 liter benzin felhasználásával mozgatja, de nem is kell feltétlenül rossz érzésünknek lenni ezen paraméterek miatt. Másfelől a szívó benzinmotor valószínűleg egy stabil, elnyűhetetlen konstrukció, így hosszú élettartamával kárpótol. Kicsit persze zajosabb, mint a mai modern turbómotorok, de a hangja egyáltalán nem bántó. A Mazda által fejlesztett 6 sebességes automata jól illik hozzá.
Összeségében tehát a 16,6 millió forintos listaárú Mazda sportkombi, „meglett kora” ellenére is egy remek választás, egy jól kiforrott konstrukció. A jubileumi kiadás kiegészítői pedig határozottan jól állnak neki, a barna bőrülések roppant sokat dobnak a belső téren. Ha valaki az interneten kutakodik, akkor nagyjából 2 millió forintos kedvezményeket találhat készletes modellekre, amely pedig határozottan jó árnak mondható manapság.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez