Megtankoltunk egy F1-es Ferrarit
Exkluzív riport a Ferrari istállójához tartozó egyik kamionból.
Mivel imádjuk a Formula 1-et, közzéteszünk néhány érdekes belső információt és adatot, amelyet a tavalyi Magyar Nagydíj alkalmával gyűjtöttünk a Suderia Ferrari és a Shell közös mobil laborjában.
Bár olajjal és üzemanyaggal dolgoznak, minden olyan tiszta, mint egy konyhában
Belépve a kamion rakterébe olyan, mintha az egyik „új vírus üti fel a fejét a Földön” téma köré kanyarintott hollywoodi sci-fi díszletében lennénk. A hely rögtön nagyon szűk lesz, mert a labor éppen akkora, hogy a két kémikusnak minden karnyújtásnyira legyen. Amikor beszédbe elegyedünk, rögtön kiderül, hogy itt nem sci-fit forgatnak, hanem komoly kutató munka folyik. Egyrészről itt ellenőrzik a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) verseny előtt és után leadandó üzemanyag mintákat, másrészről folyamatosan tesztelik a Ferrari motorokba kerülő kenőanyagokat és üzemanyagot. A laikus első kérdése természetesen az, hogy mi a különbség a kutakon kapható termékek és a versenyautókba kerülő folyadékok között. Nem sok, mondják ők, ami azért is felfoghatatlan, mert a hőátadás miatt a Formula 1-es autók üzemanyaga akár annyira is felmelegedhet, mint egy csésze frissen készített tea.
Ekkora helyen zajlik az analízis, amelynek eredményéből a csapat és a pilóták dolgoznak
De a mérnökök hihetetlennek tűnő állításait azóta egy teszttel is alátámasztották: Alonso tavalyi Ferrari 150° Italia (ez volt az 57. Formula 1-es Ferrari) versenygépébe tankoltak ilyen és olyan Shell V-Powert is. A spanyol által futott köridők között 1 másodpercen belül maradt a különbség. Sőt, az utcai verzióval néha nagyobb volt a végsebesség, igaz, ezt az előnyt a váltásoknál elvesztette a pályán. Az olajok természetesen sokkal finomabbak az utcai kenőanyagoknál, de ez érthető is, hiszen az F1-es motoroknak egy versenyhétvégén körülbelül 8000 váltást kell kibírniuk. Továbbá a versenydugattyúk hőmérséklete meghaladhatja a 300°C-t, éppen ezért a hőmérséklet csökkentése érdekében az olajat a dugattyúk alsó részére fecskendezik.
Kémünk a sasfészekben
„Mindenkinek van kedvenc kütyüje a saját garázsában, a tiétek melyik?” Alan Wardle a gázkromatográfiás berendezésre mutat. Ez azonosítja az üzemanyag komponenseit, akár minden egyes kör után pontosan mutatva meg, hogy a motor mennyit használódott el az elmúlt kilométerek alatt. Ez a szerelőknek rengeteg extra információval szolgál a versenyhétvégén. A műszer annyira érzékeny, hogy képes lenne kimutatni egy csészényi cukornak megfelelő mennyiségű szennyeződést is a Loch Ness tóban. Elképesztő, ahogy az is, hogy a motor körüli olajáramlás gyorsabb, mint a Formula 1-es autók sebessége és hogy a versenyautókban található Shell fékfolyadéknak olyan tisztának kell lennie, hogy azt az emberi hajszálhoz képest húszszor finomabbra szűrik.
Buglya Gergely
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez