Miért baj, ha kényelmes is?
Kerékpár választási tippek. Mi alapján találom meg az igazit?
Először is, azt a részt ugorjuk gyorsan át, hogy cipőt a cipőboltból vegyünk, és ne gondoljuk, hogy 16.000 Ft-ért ma Magyarországon lehet KERÉKPÁRT kapni! A különböző nagyáruházakban kapható, kétkerekűnek tűnő vegyes hulladékból álló szerkentyű csak formai hasonlósággal bír a kerékpárokkal szemben, közelebbről megnézve nem sok minden utal és mutat közös ősökre. Sőt, külön hulladékgazdálkodást kíván, hiszen nehezen szétválasztható anyagokat tartalmaz. A végkompozíció, ami összeségében semmire sem alkalmas, távoli evolúciós viszonyban sincsen a kerékpárral. Minden nap látok olyan kerékpárosokat sajnos, akiket a '90-es évek téveszméin fellángolt kereskedők a mai napig tévesen tájékoztattak. Miszerint kínpadon görnyedeznek, fekszenek, hasalnak valamin, amiről azt gondolják, jó kis GÉP. Tisztázzunk pár dolgot: a hegyi kerékpár hegyre való és sportos a geometriája. Aki soha nem volt még erdei úton és nem is tervezi ezt, az szépen kérem felejtse el a mountain bike kerékpárokat. Sorban találkozom a kókány kormánymagasításokkal, hogy az amúgy sportos geometriájú gép valahogyan élvezetes legyen az évi rendes Balaton körtúrán. NEM, nem, nem. Ferrariból nehéz lakóautót csinálni, és felesleges is. A testi felépítést kevésbé sanyargató vázgeometriák elérhetőek már minden árkategóriában (nem csak nálunk). Kérem, aki szeretne bringázni, az vegye a fáradtságot és picit nézzen utána, mielőtt reflexből az első színes, csicsás MTB-t megveszi. Vastag gumi nagy bütykökkel, terep mintázattal "minimálisan" indokolatlan az aszfalton és városban bringázóknak. Amelyik boltban azt a tájékoztatást kapjuk, hogy az MTB tökéletes túrázni és városban is, onnan fejvesztve meneküljünk ki. 2014-et írunk, és a kerékpár a járműipar része. Tehát vannak céljárművek, mint ahogyan vannak célszerszámok, céleszközök. Szegecselt LAND Roverrel nem sok értelme van a Hungaroringen a nyílt napon “száguldásnak”!
Kerékpár választás és az igények felmérése:
- Mire akarom használni a kerékpáromat?
- Hol fogom használni?
- Túrázni akarok vele?
- Városban használnám?
- Legyen szép, de élvezhetetlen?
- Napi-évi-heti-havi szinten hány kilométert szoktam vagy fogok kerékpározni?
- Tour de France-on tervezek indulni?
- Csomagokat akarok-e cipelni?
- Gyerekülést lehessen-e tenni rá?
- Kocsmáig már odafelé is tolom, vagy csak a visszaúton?
- A súlyom belefér-e a gyártók javaslatába?
- Megfelelő méretű-e a váz? Cipőből sem hordunk 4 számmal eltérőt.
- Milyen komfortra vágyunk?
- Sportosabb vagy kényelmesebb kerékpárosok vagyunk-e?
- Sebességváltóban mire vágyunk? Kell nekünk a 12 sebesség?
- Mennyit tudok vagy szándékozom költeni a kerékpáromra?
Végül pár gondolat a helytelen kerékpárhasználatról:
- Senki ne gondolja azt, hogy a talpközéppel tekerés egészséges. Helyesebb, ha a pedáltengelyhez a talpunk legszélesebb része, a lábujjak mögötti "taposó" párna kerül.
- Nem pedálozunk kinyújtatlan lábbal, mert túlterheli a térdizületet. A pedál alsó fordulatánál a nyeregben ülve nyújtott lábbal kell elérjük a pedált!
- Nem szabad izomból tekerni, mert túlterheljük a szervezetünket. Pedálozzunk magas fordulatszámon, nem erőlködve, sokkal inkább pörgetve. Javasolt akár a percenkénti 60-70-80-90 -es fordulatszám/perc.
A sportos geometriájú vázak és kerékpárok feleslegesen terhelik a szervezetünket, így kisebb távokat tudunk kerékpározni, mert felesleges dolgokra fecsérelünk energiát. A kényelmes kerékpárok vagy egyeneshez közeli felsőtest-tartást engednek, vagy fekvőkerékpárok. Szép irányzat a fixi, de könyörgöm, nem való mindenkinek. Aki bringázni sem tud, annak nem kötelező a stílusgyakorlat a biztonság rovására. Minden nap látok “futár másolat” fixizőket magabiztos kerékpáros tudás nélkül. Kell a stílus, de nem minden áron. Olykor olyan kerékpárokkal jönnek hozzánk kérdezni, hogy tudunk-e tenni rá csomagtartót, amire már a vázon a kialakítás nem teszi lehetővé. Sőt, a vázgeometriája minden, csak nem kényelmes. Kedves női bringások, nem bűn, ha nem MTB-vel tekertek, túráztok ám. Létezik még más kategória is: city, trekking, komfort, sport, cross.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez