Mindenki előtt az első – Tesla Model S Plaid
A Tesla zászlóshajója a Model S, amely autóról kimondható, hogy az elektromos autózás csúcsa. A Tesla több és más, mint bármelyik autó és ebbe a körbe még az elektromos autók is bele tartoznak. Megélni és megérteni mindezt csak akkor lehetséges, ha kipróbáljuk, vezetjük. A tapasztalat röviden az, hogy más. Érthetővé, élhetővé teszi az elektromos autók iránti vágyat olyan módon, amire semmilyen más márka nem képes.
A Model S hihetetlen. Nem csak a sok „leg” miatt, amivel rendelkezik. A legismertebb elektromos autó, a leggyorsabb elektromos autó és még sorolhatnám, de ezek a címek mindig változhatnak, hiszen a mai nap sikerét a jövő felülírja. A Model S ennél sokkal több és lényegesen maradandóbbat jelent. Megváltoztatott mindent, amiben korábban hittünk az autózásról. Az Elon Musk nevével fémjelzett startup először megrettentett, majd térdre kényszerített, végül koncepció váltásra késztetett minden autógyárat, legyen az nagy vagy kicsi. Közvetett módon befolyásol politikát, közéletet és világlátást. Végeredményben azonos, vagy nagyobb hatással lett az autózásra, mint annak idején a Ford T modell.
Természetesen nem a Tesla találta fel az elektromos autózást, de pontosan abban az időben érkezett a tökéletesen megalkotott kommunikáció, amikor a világ a leginkább nyitott volt rá. Így a siker nem maradhatott el. És ne felejtsük el, nemcsak a termékre, tehát a Tesla Model S-re volt érett a piac, hanem annak teljes értékesítési startégiájára. Ugyanis nemcsak az autók kialakításában, vezetésben rúgott fel minden korábbi szabályt a Tesla, hanem az értékesítési hálózat milyenségében is– online rendelés, alku nélküli autóvásárlás, értékesítői hálózat saját kézben tartása stb. -, továbbá abban, hogy a töltőhálózat fejlesztését is kezdettől fogva saját maga fejlesztette és birtokolta.
Tehát amikor azt mondom, hogy hihetetlen az egész, akkor arra gondolok, hogy a 2003-ban alapított és alig 15 éve sorozatgyártásban autókat értékesítő texasi vállalat elérte, hogy 100 éves vagy közel 100 éves múlttal rendelkező óriásvállatok nagyjából öt év döbbenet után azt kezdték el kommunikálni, hogy az elektromos autózásban van a jövő. Sőt, sorra másolják azokat az innovációkat, amelyeket Elon Musk és csapata megalkotott.
Lehet 2023-ban létezik nagyobb, vagy esetleg minőségileg magasabb standardot kínáló elektromos autó, de technikai szempontból még mindig elérhetetlen mások számára az, amit a Tesla kínál, legyen az Mercedes, Audi, BMW, Stellantis csoport vagy bármelyik japán márka. Ez pedig nem egy üres marketingüzenet, hanem alapvető tény! Ékes bizonyíték minderre a Tesla Model S Plaid. Ugyanis az a kocsi kevesebbet fogyaszt, gyorsabban megy és számos olyan informatikai háttérrel rendelkezik, amiről a „nagyok” csak álmodni mernek. Ez pedig durva!
A Tesla Model S értékesítése 2012-ben kezdődött az Egyesült Államokban, majd 2013-tól kapható ez a modell Európában. Pár éven keresztül tartott a találgatás (ez a Tesla kommunikációjára egyébként teljesen jellemző) a Tesla új, úgynevezett Palladium projektjéről, amely a Model S és X megújításáról szólt. Végül 2022-ben rántották le a leplet a Tesla Model S Plaid-ről, amely ennek a projektnek a végeredménye. A minden szempontból megújult S új és valaha volt legerősebb változatának a neve és az egy újabb döfés a hagyományos benzinmotoros sportautók szívébe. Az 1020 lóerős autó ugyanis nem csak, hogy jobban gyorsul, mint bármelyik benzines, hiszen 2,1 másodperces 100-ra történő gyorsulást tud, hanem mindezt limit nélkül. Az első szériás Model S ugyanis nem tudta akárhányszor a legvadabb gyorsulást megismételni. Az új modellben a hűtést megoldották és akinek igénye van rá, ezt akárhányszor átélheti.
A 2,1 másodperc leírva csak egy szám, de ennek megélése sokkal több ennél. Emlékszem arra, amikor 6-7 évvel ezelőtt először ültem egy Model S P100D-ben. Fülig ért a szám és csak ösztönösen nevetni kezdtem, amikor a hihetetlen elektromos gyorsulási élményt megtapasztaltam. Mondhatni azt is, hogy az érzés „megszokottá vált”, miután volt szerencsém nagy számban elektromos autókat tesztelni. Azt is tudom, hogy az anyósülésen ülők gyakran rosszul szoktak lenni, ha ilyen mértékű gyorsulást élnek át. De a kormány mögött ez jellemzően nem szokott előfordulni, hiszen tudjuk az, hogy mikor, mire kell számítani.
Önmagában a 2 másodperces gyorsulási érzést nagyjából ismerheti a legtöbb versenymotoros, hiszen például egy Suzuki Hayabusa vagy Yamaha R1 is, ha nem is 2, de 3mp alatt képesek a 100-as sprintre (teszteltük ezeket a vasakat mi is). De ezek a gépek nem 2,2 tonnás tömeggel rendelkeznek!
Amikor először próbáltam az „első kozmikus sebesség” elérését ezzel az „űreszközzel”, konkrétan éreztem, ahogyan a kisagyam a koponyámhoz feszül, a pulzusszámom pillanat alatt megugrott és szinte láttam, ahogy az arcomon lévő bőr hátrafelé fodrozódik. Szóval életemben először sikerült a kormány mögött émelygést elérnem. Másodszor már jobb volt, harmadik alkalomtól már élveztem is.
De ez a kocsi természetesen sokkal többről szól, mint arról, hogy bármelyik hagyományos autónál gyorsabb. Bár itt jegyzem meg, hogy azok a hiperautók, amelyek ennek a képességeinek csak a közelében járnak, nagyjából 10-20x többe kerülnek. Így az összes rendelhető kiegészítővel együtt is 63 millió alatt megállt árcédulára azt is lehet mondani, hogy relatív olcsó.
A külsőleg egy kifejezetten szép formájú autó a Model S. Elképesztően jó alaktényezővel rendelkezik az 5 ajtós limuzin. Ez is közrejátszik abban, hogy minden más kategóriaazonos elektromos versenytársához képest sokkal kevesebbet fogyaszt. 18-19kW-os átlaggal könnyedén, mindenféle odafigyelés nélkül el lehet közlekedni.
A vezetési élmény kimondottan jó. Annak ellenére, hogy egy döbbenetesen erős, mondhatni versenyautót vezetünk, a futómű és a felfüggesztés komfortos. A menüben található olyan pont is, ahol meg is emelhetjük az autót, ha az útviszony azt kívánja. A budapesti utak nem éppen tökéletes útviszonyát úgy kezeli, hogy az autóban utazó ebből semmit sem érez. Amire egyedül figyelni kell az az autó átlagosnál nagyobb szélessége. Tükrökkel együtt megközelíti a 2,2 métert.
A közel 5 méter hosszú autó tengelytávolság 4 cm híján 3 méter. Csomagtere összesen 894 liter, amelyből 150 liter elől, a motorháztető alatt található. Az ülések lehajtásával ez 1795 literig bővíthető.
A belső tér minimalista kialakítású, de szintén rengeteg kisebb nagyobb pakolóterülettel találkozunk. Ügyes és egyedi a középkonzol több lépcsős tárolási rendszere. Amit viszont egészen biztos, hogy hiányolhatunk, az a prémium minőségű anyagok és kialakítás. Aki ilyen összegért vásárol autót, az jellemzően a magas szintű minőségre vágyik. Egyáltalán nem mondanám azt, hogy a Tesla S belseje ne lenne jó minőségű. Szép a bőrözés, kényelmes az ülés, nincsenek rossz minőségű anyagok sehol, ezzel probléma nincsen. De a Tesla nem prémium, a Tesla hi-tech. Tehát például egy új BMW i7-es vagy a Mercedes EQS belső tere fényűzőbben van kialakítva.
A Tesla S-ben nincsenek gombok szinte sehol, csak a kormányon találunk párat belőlük. A középső nagy monitoron találjuk meg az összes menüpontot, amelyek az autó beállításaihoz, kezeléséhez tartoznak. Itt kell elmondanom, hogy a gombmentes környezetet és az infotainement rendszerből való komplett irányítás megoldását az össze autógyártó meggyőződésem, hogy a Tesláról másolta le. Sőt az álló formátumú képernyőt is, amely esetében szerintem kifejezetten gegnek szánhatta Musk csapata, hogy a mostani Model S esetében visszaálltak fekvő kivitelre. Szóval ezt a megvalósítást a Teslától tanulták a többiek, csak egy dolgot nem sikerült nekik megoldani. Mégpedig azt, hogy ez ne legyen kényelmetlen és zavaró. Erre ugyanis csak a Tesla infotainement rendszere képes. Itt ugyanis jól elkülönül a képernyőn az a menüpont, legyen az klíma, rádió, ülésállítás vagy bármilyen funkció, miközben a térkép és a navigáció a háttérben látható módon végzi a dolgát. Csodálatos a felbontás, kritika nélküli a sebesség és soha nem látott mértékben emberközeli az egész. Látható, hogy a koncepció volt más. A rendszer köré tervezték az autót és nem utólag tettek bele valamit, ami kezeli az egészet.
A megjelenő ikonok egyébként egy Android szerű rendszerre hasonlítanak, de a menü felépítésében nem hasonlított ahhoz. Viszont az kevésbé tetszik, hogy a Teslaban az AppleCArPlayt nem támogatott. Hiába a 17” -es jobbra-balra dönthető, hatalmas érintőképernyő, a telefont csak alatta tudjuk tárolni és vezeték nélkül tölteni. Tehát ha valaki a megszokott online navigációt akarja használni, akkor ide tudja tenni a telefonját és úgy tudja azt nézni.
Ennél nagyobb megszokást igényel a Yoke kormány. Amely mondhatnám azt is, hogy egy joke (angolul vicc). A teszt ideje alatt az járt a fejemben, hogy minek kellett a kormányt újra feltalálni. Persze mondhatjuk, hogy arra jó, hogy nem takar be a digitális műszerfalba a kormány felső karimája, de ha kompromisszumot akarok kötni, akkor inkább választanám, hogy kényelmesen parkolok és kanyarban is tudok indexelni. Kifejezetten veszélyesnek tartom, mert koncentrálni kell, hogy ne lyukra fogjunk. De ha a Tesla kitalálta, ha jó, ha nem, akkor ezt is másolják a „nagyok”. Pont a tesztelésünk időszakában mutatta be a világ legnagyobb autógyára a Toyota, a Lexus RZ-t, amely rendelhető lesz ilyen típusú kormánnyal is (lehet ez nem is véletlen és a Tesla mérnökök éppen ezen röhögnek, hogy ez is azért terjed el, mert kitalálták). Hát hajrá! Én azt gondolom, hogy áldás, hogy a Tesla S Plaid rendelhető hagyományos kormánnyal is. Menő vagy legalábbis újszerű a Yoke, de én inkább maradnék a réginél, ha tehetném.
Érdemes kiemelni a töltést, amely egy vállalható dolog a Tesla üzemeltetésén belül, főleg akkor, ha van a közelünkben egy Supercharger. Ez a töltőállomás ugyanis roppant gyors és a cikk írásakor még ingyenes is volt. Elméletileg 250kW-al tud tölteni, ami azt jelenti, hogy 15-20 percen belül végezni lehet egy-egy alkalommal. Használata roppant egyszerű, hiszen a töltőkábel közelítésével az autónk, jógyerek módjára felnyitja a töltőnyílását a bal hátsó lámpa sarkánál és már indulhat is a töltekezés.
Közben a Tesla belsejében netezhetünk, játszhatuk az előre feltöltött programokkal, zenét hallgathatunk stb. Így viszonylag gyorsan eltelik ez a vállalható pár perc.
A hatótávolsággal kapcsolatban a Tesla nem csinál trükköket. Tényleg annyit tud, amennyit ígér a műszerfal. 420-450 kilométert biztosan lehet vele vállalni. Talán az első olyan elektromos autó volt számos tesztelt között, ahol a kilométer szorongásnak nevezett, az ember fejében állandóan futó matekpéldázás a napi útvonaltervről egyáltalán nem jelentkezett. A sok különlegessége mellett ez volt az egyik leginkább szerethető.
A Tesla egy jelenség, megkerülhetetlen tényező, amelyet egyetlen autómárka sem volt képes a nulláról felépíteni ennyire rövid idő alatt. Ennek a márkának pedig a legfényesebb ékköve a Model S Plaid, amely azon kívül, hogy különleges, szép és menő, még elképesztően gyors is. Egyik legkomolyabb autós élményeim között fogom számontartani a vele töltött napokat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez