Mint a nagyok – Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake
A Mercedes CLA Shooting Brake maga a megtestesült jó értelemben vett marketing üzenet. Igyekszem majd minden pontjára kitérni ennek a fantasztikus autónak, de egy dolog biztos, érzelemi és racionális érvek tömkelege összpontosul a kecskeméti születésű autóban.
Ha már a hírös város neve szóba került, akkor a kötelező kiemelni, hogy ha más érv nem is szólna mellette – pedig szól – akkor is egy Made in Hungary autóról van szó és nem is akármilyenről. Így a prémium szegmensből válogató honfitársaknak legalább emiatt érdemes eggyel többször (van mindig eggyel többször) fontolóra venni, hogy a CLA mellett tegyék le a voksukat autóvásárlás során.
Valószínűleg ez önmagában, sajnos, kevéssé lenne elegendő, így már csak ezért is, meg persze azért, mert a világ többi országa is a célcsoport, igazán kitett magáért a Mercedes-Benz a második generációs CLA és azon belül is a Shooting Brake verzió tervezésénél.
Ha XXI. század és Shooting Brake, akkor az a Mercedes. A mai napon számos márka használja ezt az elnevezést a sportos kombira, de egyértelműen a Merci hozta vissza a köztudatba ezt a nevet. Korábban a vadászatokhoz használt, puskaszállító két, azaz három ajtós kombi már nem a hétköznapjaink része, végül is a pick-up funkcionálisan jobban megfelel erre a célra, de az elitista életérzést hordozó kifejezés nagyon kapóra jött annak idején, amikor a Mercedes-Benz CLS Shooting Brake bevezetésre kerül. Az egyébként haszontalan 3 ajtó helyett ugyan 5 ajtót kapott 2011-ben a CLS kombisított verziója, de az életérzés az elképesztő egyedi formavilág maradt. Hamisítatlan, utánozhatatlan Mercedes vált ebből a formából. Lehet ugyan utánozni, de ez általában 5-6 évet vesz igénybe a többi autógyárnak. Ez alatt az idő alatt pedig beégett mindenkinek, hogy a Shooting Brake valami olyan vágyott kombi, ami csak keveseknek adatik meg.
Telt-múlt az idő, majd a kompakt kategóriában láthatóan erősíteni kezdett az összes presztízsmárka, így a Mercedes is. Nem véletlenül, hiszen utánpótlást kell generálni és el kell fogadtatni az újabb generációval is, hogy csillagos autóval sokkal jobb és menőbb járni, mint bármelyik másikkal. A kompakt szegmens pedig egy tökéletes szegmens ahhoz, hogy az átlag Mercedes vásárlói körnél eggyel fiatalabb felé nyisson a gyár.
A képlet pedig rendkívül egyszerű. Készüljön egy modell, ami azt tudja, mint a nagyok. Hamisítatlan Mercedes érzés, minőség, hangulat, de a méretből és a várhatóan nagyobb értékesítési darabszámból következően legyen elérhetőbb az ára. A beltér tükrözze teljes mértékben azt, amit a mai napon egy luxuslimuzin, csak kisebben.
Hogy az véletlen, vagy szándékos koncepció volt azt nem tudom, de a Shooting Brake verzió ugyancsak a második generáció esetén jelent meg a CLA esetében, mint a nagytestvérnél a CLS-nél.
A koncepcióval kapcsolatban egyébként szintén érdekes egybeesés, hogy a 2010-ben megjelent F800 névre hallgató koncepció, amely formai jegyeiben a CLS alapjait, így a CLA-jét is adta egy hybrid meghajtással került bemutatásra. Hasonlóképpen, mint a most tesztelt modell meghajtása. Mondhatjuk tehát, hogy a mostani modell egy valóban megtestesült álom.
Persze ez az álom azért különösen jó, mert elérhető, reális alapokon nyugszik, dimenziójában az a kategória, amely nem csak a felső tízezer kiváltsága tud lenni.
A kék fényezésű kombi CLA rendkívül elegáns formatervvel rendelkezik. A jellegzetes Mercedes orr-rész, oldalról a lendületes ív és a keret nélküli ajtók kifejezetten elegánssá és sportossá teszik. Egyáltalán nem ormótlan a hosszabb karosszéria kialakítás. Arányos és mutatós a teljes megjelenése. Nekem a hátsó része nem tetszik annyira, mint oldalról vagy elölről, de lehet inkább úgy helyes a megfogalmazás, hogy elölről és oldalról elképesztően bejön, hátulról pedig inkább csak átlagos. Az is lehet, hogy állandó ellenszenvem van a kamu kipufogók látványától, és a CLA Shooting Brake is ilyen rajzolt véggel rendelkezik. Igen, ez esetben a kipufogót technikai okból hagyták el a mérnökök, hogy még több hely maradjon az aksiknak, amelyek így szinte semmit nem vesznek el a csomagtérből. 505 liter alaphelyzetben, amelyet 1370 is bővíthetünk a hátsó ülések lehajtásával. Amennyiben a 220V-os töltőt otthon tartjuk és nem hurcoljuk magunkkal, akkor nem kell további hely igénnyel számolni. A Type 2 vezetéknek van külön helye a csomagtér alatti rekeszben.
Az egyetlen kompromisszum, amellyel számolnunk kell, az az üzemanyagtartály mérete, ugyanis ebben a verzióban az csupán 35 liter. Így a hatótáv lényegesen lecsökken, ha nem használjuk rendeltetésszerűen a kocsit és nem töltjük folyamatosan a 15,4kW-os akkumulátort. Amennyiben ezt tesszük, 4-5 liternél nem kell nagyobb fogyasztással számolunk. Üres akkumulátorral viszont könnyen elérhető akár a 10 literes átlag is. A magas fogyasztáson kívül a dinamika is elvész, ha nincsen feltöltve az autó, a teljesítmény sem maximális, nem képes a 7 másodperc alatti gyorsulásra, így számos érv van mellette, hogy úgy használjuk a plug-in hybridet, ahogyan kell.
A plug-in-ek esetében sajnos nem lehet precíz fogyasztási adatot megadni, hiszen ennek mértéke kizárólag a felhasználótól és a felhasználás körülményeitől függ. A Mercedes esetében szimpatikus viszont, hogy választhatunk olyan üzemmódot, ahol az áramot nem fogyasztjuk, kizárólag a benzines erőforrásra támaszkodunk. Ez azért fontos, mert autópályán teljesen felesleges a villanymotor üzemeltetése és tartalékolhatunk a városi használatra.
Természetesen akármilyen üzemmódban is vagyunk, az elindulás minden esetben villanymotor segítségével történik. Ha tisztán elektromosan autózunk – mert természetesen erre is van lehetőség – akkor nagyjából 50-52 kilométer hatótávval számoljunk.
A belső tér kialakítása szintén az álomszerű képek körébe tartozik. A digitalizáció a fiatal, így potenciális vásárlóréteg számára legalább, ha nem még inkább fontos. A CLA ebben a maximumot nyújtja, Két hatalmas 10,25” -es kjelző (a középső érintőképernyő is) jelenít meg minden információt. Tökéletes, tűéles kép és kiváló kezelhetőség jellemzi. Teljesen beleköthetetlen minden részlete. Ugyancsak igaz ez a belső térben lévő anyagok és kivitelezés minőségére is. Elegáns, fiatalos, egyszóval gyönyörű a beltér. A hátsó üléssoron ülök számára is elegendő a lábtér, fejtér, nemcsak rövid, de hosszú utakra is alkalmas.
Az alapár a PHEV meghajtás miatt sajnálatosan nem alacsony, de az alternatív meghajtások esetén ezzel mindig számolni kell. A bőséges extralistával rendelkező tesztautó közelítette a 20 millió forintot. Cserébe viszont ott a zöld rendszám, a környezettudatosság, a csodás formaterv és a kiváló vezetési élmény, amelyet a CLA Shooting Brake nyújt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez