Mivé lettél Zafira? – Opel Zafira-e Life L Elegance
Mondjuk azt, hogy következmény. Az elkerülhetetlen a vég előtt. Szomorú virágkor egy boldog új világban. A fény után csak a fotonok maradnak, de már azok is sötéten tűnnek el, mert az elektromos áramnak szüksége van rájuk. Szomorú vagyok és nem a Zafira miatt, mert az olyan, amilyen. Lehet benne dolgokat szeretni és vannak olyan pontjai, amelyet egyszerűen el kell fogadni. A szomorúságom inkább az eltűnt kort siratja, amikor még egy autó az volt, ami.
2020 novemberében járt nálunk utoljára Zafira Life. Akkori tesztalanyunk egy 177 lóerős dízel volt (aki kíváncsi rá, itt olvashat róla). Nem akarom ismételni az ott leírtakat, de kicsit örömtelinek élem meg, hogy mennyire jól gondoltam akkor, hogy az SUV-k miként fogják megölni az egyterű járműveket. A halvány próbálkozás, hogy a kishaszonjárművekből személyautót faragnak azok számára, akik a praktikumot részesítik előnyben, van olyan szegmens, ahol bejött és van olyan márka, akinek nagyon bejött. Lásd VW Transporter vs. Multivan. A Zafira nem lett ekkora siker, pedig az elképzelés kifejezetten jó volt. Lehet az árral volt a baj, de lehet azzal, hogy az egykor fényesen csillogó Opel logó image újraépítése még nem tart ott, hogy bármelyik kategóriában bevonzza a vásárlók tömegét.
Így történt tehát, hogy a hagyományos motorokat a Stellantis tulajdonában lévő Opel kisöpörte a kínálatból (ugyanez történt Peugeot és Citroën vonalon is) és kizárólag elektromos meghajtással igyekeznek piacot szerezni. Hogy milyen sikert fog hozni ez a kínálat, azzal kapcsolatban van némi kétely bennem, de láthatóan ezzel nem vagyok egyedül. A fejlesztés során túl sok újat nem igyekeztek alkotni az Opelnél, csak egyszerűen levették azt, ami a polcon van és bevált.
Adott az egyébként használható Zafira Life (hívjuk annak és ne szólítsuk Peugeot-nak vagy Citroënnek, esetleg Toyotának, de utóbbihoz még vissza fogok térni) és adott a szintén jól bevált 100kW teljesítményű (136 lóerő) és 260Nm nyomatékkal rendelkező elektromos erőforrás, amelyet minden modell esetében megtalálunk a PSA háza táján. Az első kerekeket hajtó erőforrást kétfajta méretű akkumulátorral kaphatjuk a Zafira-e-ben. A kisebb 50kW-os, a nagyobb pedig 75kW-os. A tesztautónkban az utóbbi volt elhelyezve. Sőt, nemcsak a kapacitásban kaptuk meg a legnagyobbat, hanem a Zafira-e méretében is. A modell ugyanis egy rövidebb és egy hosszabb karosszéria hosszúsággal is kapható.
A helykínálat és a hatótávolság is ezáltal az elérhető legnagyobb volt a tesztjárműben. Hogy mit is jelen ez a hatótávolság? Felhasználási körülmény függvényében 24-28kW között fogyasztott nálunk a jó légellenállásáról nem valószínű, hogy híressé váló kisbusz. Szóval csodák nincsenek, a méretek és a meglehetősen nehéz kockaforma ezt tudja. 2,5 tonnás tömegéhez és méreteihez képest kifejezetten jónak mondható egyébiránt ez az eredmény. Összeségében tehát maximum 300 kilométeres távot tudunk megtenni vele egyetlen töltéssel. 75kW otthoni töltésével nem érdemes próbálkozni, ha minden nap ki szeretnénk fogyasztani az összes elektront. 10 óra alatt normál otthoni konnektoros töltés esetében 20kW tölthető vissza. Természetesen wallbox segítségével ez a képesség jelentősen javítható. Akárhogy is számolunk, még a rezsicsökkentett áramdíjon felüli többlet költséggel is ez a leggazdaságosabb megoldás hosszú távon, szóval érdemes beruházni, ha elektromosan kívánunk autózni. A Zafira-e egyébként villámtöltővel is tölthető, ekkor maximálisan 100kW/h teljesítményt képes felvenni. Ilyen megoldással 1 órán belül releváns mennyiségű árammal tudjuk ellátni a járművet. Természetesen városi közlekedésre ez a hatótáv elegendő, de hosszabb utazások esetén komoly kalkuláció szükséges, hogy miként érjünk oda.
A szállítható személyek száma 7 és 9 között opcionálisan választható, de bárhogy is döntünk, a nagycsaládos kedvezmény mindenképpen jár, ha van rá jogosultságunk. A tesztautóban egyébként 7 ülés volt és még így is releváns, 700 literes csomagteret találtunk mögöttük.
Ami kifejezetten tetszett, hogy a hátsó ajtónak az üvegfelülete külön nyitható, így nem szükséges minden esetben az egyébként nagy felületű csomagtérajtót felnyitni. A kombi 3-as BMW-nél ez a megoldás réges-régen megvan, nem értem, hogy miért nem terjedt el ez általánosan. Örömteli, hogy a Zafira-e alkalmazza ezt a praktikumot.
Az viszont kevéssé tetszett, hogy a lényegesen kisebb motorméret miatt nem használják ki ennél a modellnél sem azt, hogy a motortérben legalább a kábeleket el lehessen pakolni. Praktikus és egyszerű lehetőség lenne arra, hogy a hasznos csomagtér méretet növeljék. Azt feltételezem, hogy nem akartak erősen belenyúlni az alap, eredendően benzines/dízel változatnál kialakított karosszériába. Másik pont, ahol ez rendkívül feltűnő, az a vaknyílás, amely eredetileg üzemanyag betöltésére szolgált. Egyszerűen a bal hátsó sárvédőn kinyithatatlanná tették ezt az elemet, ahelyett, hogy külön, lyuk nélküli karosszériaelem készült volna. Értem én, hogy minden pénzbe kerül, de a 19,8 milliós árnál induló és a tesztautónk esetében 28 millió feletti listaár esetében azért lehet ilyen elvárása egy vevőnek, hogy ne legyen ez a rész ennyire gagyi.
A Zafira-e a legmagasabb felszereltséggel járt nálunk és az imént említett listaár gyakorlatilag minden kényelmi, luxus és biztonsági felszerelést tartalmazott, amit el lehet képzelni. Bőrözött és fűthető ülések masszázsfunkcióval, többzónás klímarendszer, rolóval nyitható napfénytető, középső sori VIP ülések, tárgyalóasztalka és még megannyi biztonsági extra tette egyébként élvezetessé az elektromos haladást.
Az elektromos motor nem csinál versenyautót a Zafira-e-ből, de átlagos közlekedésre elegendő. Van dinamikus üzemmód, ahol kicsit erősebb, de itt se várjunk csodát. 13,3 másodperc alatt van 100-on és 130km/h -nál korlátozták a maximális sebességet.
Összeségében tehát jónak mondható a Zafira-e, de nyomokban sincs benne az, ami az azonos nevű modell indulásakor jellemezte a modellt. A tisztán elektromos hajtásra váltás egészen biztosan inkább az emissziós normák betartásának volt a kényszere, mint egy piaci igényből fakadó következmény. Talán ez utóbbi lesz a legnagyobb nehézsége az Opelnek, mert a másik konszernhez tartozó, de azonos modell, a Toyota Proace Verso kizárólag dízeles változatban kapható. Az ára is kedvezőbb sok millióval és a használhatósága is sokrétűbb a kilométerszámolgatás nélküli élet miatt. Meglátjuk, hogy 2 év múlva lesz-e Zafira és ha igen, milyen meghajtással lesz kapható.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez