Mobilitás felsőfokon, azaz az összecsukható kerékpár
A hozzám illő megtalálása
Beszéljünk kicsit a mindennapi életünket kényelmesebbé tevő folding vagyis összecsukható kerékpárokról. Itt is igaz minden alapvető kerékpár vásárlási tanács: 20-60.000 Ft-ért még nem kapjuk meg a legmagasabb kategóriát, sőt a komolyabb márkákból a belépő modellek is ennek a többszörösébe kerülnek. Nagyon sok szempont szerint tudunk kategorizálni, mi megpróbálunk most egy pár fontosabb irányt és szempontot figyelembe véve segíteni. Minden egyes igény és kerékpáros különbözik, így a legjobb megoldás a konfekció kerékpárokkal szemben egy olyan márka favorizálása, ahol egyénre szabva tudunk foldingot konfiguráltatni magunknak.
Értékelési és kategorizálási szempontok lehetnek:
- kerékméret
- összecsukás módja, típusa (vázbontással vagy anélkül is összecsukható-e)
- összecsukott méret
- ár
- szerszám nélküli zárás-nyitás lehetősége
- normál vagy hybrid kerékpár
- eredeti fejlesztés vagy ugyanazon termék más-más néven "logózva" mint álmárka
- konfekció alapmodell, gyártó vagy egyedi igényeket is kielégítő modellek
- összteleszkópos vagy merev vázas
- a kerékpár súlya
- sport vagy komfort modellek
- mennyire patinás a gyártó, név, múlt
- a kerékpár terhelhetősége szerint
- garanciális idők szerint
- összeszerelés helye, minősége szerint
- szaksajtóbeli elismerések, tesztek
- szín, design (nem javasoljuk, hogy ez alapján döntsünk, ha csak nem vitrin darabot veszünk)
- Összecsukási-kinyitási idő alapján
- létezik-e szállítási megoldás hozzá, koffer, bőrönd, hordozótáska
- tartósság
- testhelyzet szerint
- mely ország terméke
Részletesebben foglalkozva a kérdésekkel:
A kerékméret nem áll egyenes arányban a hajtási és komfort élménnyel. Van néhány félreértés, amit el kell oszlatnunk itt. A 12-16-18-20-24"-os kerékméret nem jelenti feltétlen azt egy igényesebb gyártónál, hogy akkor itt 10 méter gördüléshez a kerékpárral még több pedálfordulatot kell tekernünk, mint egy normál 26-28"-os kerék méretű modellnél. Hiszen ez mind csak áttétel kérdése, a komolyabb gyártók a kisebb kerékből adódó többlet pedálfordulat igényt megoldják egy nagyobb első lánckerékkel vagy áttételes lánchajtással. Ráadásul minél kisebb egy kerék, annál kevesebb energia felpörgetni, főleg, ha könnyű kerékről beszélünk, tehát a városi forgalomban a sűrű megállások és indulások miatt előnyösebb is tud lenni a kisebb kerék. A kisebb kerék, ha minőségi merevebb, erősebb is lehet, főleg, ha a csillapítása megoldott első-hátsó rugózással és nem a keréktől várjuk el az ütéselnyelést.
Szerencsés, ha a mai, új fejlesztéseket is szemügyre vesszük a csukási módok kapcsán, hiszen a vázbontással járó megoldások soha nem tudnak olyan merevséget és súlyt ötvözni magas élettartammal, mint azon gyártók akik egy tervezetten merev, tartós, bontatlan, könnyű vázzal építik meg a gépeiket. A korszerűnek nem mondható camping modellek a mai napig is ezt a vonalat erőltetik, hogy a váz legyen félbe hajtva. Sajnos ezek a vázak soha nem terhelhetőek 100-110 kg-ig és súlyban, merevségben elmaradnak a bontatlan vázúaktól. Egyszerű fizika, ha valami folytonos, bontatlan akkor tud kis súly mellett merev, erős lenni. A vázbontások másik kérdéses pontja hogyan záródik a csomópont tartósan, erősen, szerszám nélkül, de évekig precízen és a kopásokból adódóan állíthatóan. A legtöbb gyártó nem oldotta ezt meg kielégítően, sőt több gyártó odáig jutott, hogy a sajnálatos műszaki megoldásait elkezdte árulni más álmárkák számára is, tehát fiktív márkaneveken találkozunk az ő általuk már levetkőzött néhány éves fejlesztésekkel. Sajnos a mai napig sikeresen értékesítik ezeket az elavult kerékpárokat egy-egy jó festéssel, de messze nem reális áron.
Jól jöhet, ha az összecsukott méret elfogadott a tömegközlekedésben is. Akár kofferbe rejtve reptethető is legyen a kerékpárunk. Fontos átnéznünk mekkora helyre akarjuk betenni a kerékpárunkat: lakásunkba, hajónkba, lakóautónkba, személyautónkba, irodánkba, vagy munkahelyünkre. Nem sok értelmét látom a 26-28"-os kerékmérettel rendelkező összecsukhatóknak, hiszen pont a kerékméret miatt az összecsukott kerékpár továbbra is kezelhetetlenül nagy csomagot eredményez, amit sem tömegközlekedésen, sem kisebb autóban nem tudunk mozgatni.
Az ár mindig kritikus kérdés, Magyarországon kiemelkedően jellemző a nem tudatos vásárlás, ahol az árcímke elsődleges értékelési szempont és a műszaki tartalom nem eléggé hangsúlyosan szól bele a döntésbe. Sajnos itt is igaz: az olcsóbb döntés sokszor a legdrágább megoldás lesz. Nem szabad elsődleges szempont legyen az ár, hiszen a kérdés az, hogy az olcsóbb modellek, márkák arányban csak annyival kevesebbek-e vagy rosszabbak-e, mint amennyivel olcsóbbak? Sajnos NEM! A tapasztalat az, hogy egy 50.000-80.000 Ft-os összecsukható kerékpárt átvizsgálva ezt az árat sem éri meg, tehát nem jó vétel! Egy 10-20-30 évig tartós kerékpár sokszor az évekre vetítve sokkal jobb döntés is lehet, főleg, ha vizsgáljuk az élményt, hogy milyen kerékpáron töltjük el az éveket.
Az igényesebb márkáknál, a Birdy-nél a Riese und Müllertől például megoldott a teljes szerszám nélküli nyitás-csukás. Ellentétben más megoldásokkal, a Birdy-nél a csomópontok úgy vannak megtervezve, hogy nagyon hosszú, akár 10 évekig pontosan működjenek és a kopásból adódó után állítási igény megoldható legyen. Nincsen benne sehol pillangó, szárnyas anya, amit kézzel kellene rápörgetnünk, meghúznunk egy-egy záródás kapcsán. Ma már ez mind megoldott kérdés, mégis számtalan rossz ellenpéldát látunk a "camping félbecsukom a vázat" irányzatoknál.
Azok a márkák, akik sokféle kiépítést-konfigurációt ajánlanak, sok esetben kifejlesztik a saját hybrid-pedelec összecsukhatójukat is. Már magában is árulkodó tény, hogy van-e a kínálatban ilyen modell, ami jelenleg is Európa leginkább fejlődő irányzata, de itt is alaposnak kell lennünk. Sajnos hybrid rendszerből is van gyenge márka, amit nem szabad megvenni, beépíteni, mert csak baj, költség, idegesség jár vele öröm helyett.
Lehetőleg olyan márkát keressünk, aki specialista és nem egyéb logózásból, licence vételből gyártat foldingot. Akik 10-20 éve fejlesztenek összecsukható kerékpárt, azok annyi tapasztalattal, teszttel, tudással rendelkeznek, hogy az átlogózott márkák a közelükbe sem érnek. Lehetőség szerint olvassunk utána és mindenképpen vásároljunk olyan üzletből, ahol többféle márkára van rálátásuk a szakképzett eladóknak.
Sajnos több neves, "hagyományos" kerékpár márka is azt gondolta indulnia kell a folding vagyis összecsukható kerékpárok piacán, de mivel nincsen idejük, pénzük éveket fejleszteni, ezért licencet vásárolva ugyanazt árulják, mint például a szülőmárkájuk, csak más festéssel akár a saját logójukkal. Az ilyen márkákat kerüljük el, ha lehet.
Az igényesebb folding specialista gyártók, márkák egyénre szabottan tudnak ajánlani kerékpárt és nem a 4 féle alap, konfekció modelljüket akarják ránk erőltetni. Nem a feltűnősködés és a látványos egyediség a kérdés, mint önkifejezési eszköz, hanem az egyéni igényekre szabhatóság. A Riese und Müller Németországban is építi meg a kerékpárokat és a 12 féle alapmodellen kívül 20-50 változó szerint tud szakemberekkel konfigurált megoldást, választ adni egy-egy felmerült kerékpár személyre szabásánál.
Természetesen a kisebb kerékméret miatt indokolt lenne a kerekek csillapítottsága, sajnos nagyon kevés gyártó tesz lépéseket az ügyben, pedig a kisebb kerék akkor tud ugyanolyan gördülési és menetkomfortot adni, mint a 26-28"-os kerekek, ha csillapítással vannak ellátva. Az angolok legalább a hátsó kerék kapcsán terveztek csillapítást, de az indokolatlanul bonyolult első kerék kivételük kapcsán első csillapításról szó sem lehet. A Birdy első és hátsó csillapítást is kapott, ami nem egy teleszkóp ezért nyílván nem lehet 50-100 mm rugó utakról beszélni, de a kellemetlen ütéseket el tudja nyelni, amik máskülönben a gerincünket, csuklónkat, könyökünket, vállunkat és végül a fejünket terhelnék és fárasztanák. Sokszor fel sem tűnik a gond, csak az világos, hogy adott kerékpáron 50-100 km is kényelmes, ellenben más modelleknél 20 km után elfáradunk. A keréktengelyen mért 20-40 mm rugózás, csillapítás is órákat jelenthet a nyeregben fájdalom nélkül.
A súly és a tartósság egy nagyon nehéz és összetett kérdéskör. Van folding kerékpár szériában gyártva 7-8 kg környékén is, de a tartósság nem igazolható 25 évre napi használat esetén. Mivel egy összecsukható kerékpárt sokat kell cipelnünk, ezért fontos nagyon a súlya, de ez sem lehet elsődleges szempont, mert a karbon modellek nem a tartósságot célozzák meg, hanem a lehető legkisebb súlyt. Ma már alumíniumból is elérhető a tartós, kényelmes folding kerékpár 10-13 kg körül. Szériában gyártott Alu vázas, összteleszkópos, konfigurálható, 25 év vázgaranciás Birdy létezik 9.9 kg körül is egyedi tuningolás nélkül. Némi költéssel 5-6 kg is elérhető összsúlynak a Birdy kapcsán de az nem feltétlen a 50-100.000-200.000 km-es élettartamnak kedvez.
A jobb gyártó épít és egyértelműen megkülönböztet sport, komfort, túra, országúti, világtúrázó, mindennapos, városi, hybrid összecsukhatókat a kínálatában. A nemrégen nálunk járt Japán fiú sem véletlenül járt több mint 50 országban túrája kapcsán Birdy összecsukható kerékpárjával.
A legtöbb gyártó átsiklik a garancia és a terhelhetőség kérdésen egészen annyira, hogy nem is adja meg a modell kapcsán. Vajon mire is tudunk ebből következtetni:
- annyira kicsi a terhelhetőség, hogy inkább nem adja meg, mert kínos például 80 kg (Birdy-nél 120 kg összterhelhetőség)
- nem folytatott komoly teszteket, tervezést ezen kérdésben
- Ő maga sem bízik a termékében, hiszen csak licence alapján gyártatja és nem Ő fejlesztette
- annyira nem jó a termék, hogy remélik a törvényben előírt garanciális időket kihúzza a kerékpár, ha nem használják sokat...
- bátran kérdezzünk rá erre a kérdésre is vásárlás előtt: garanciális idők, terhelhetőség és súly jól elárulják a termékünk komolyságát és a pénzünkért kapott termékbe fektetett munka értékét
Ne is reméljük, hogy a Távol-Keleten licencben gyártatott komplett kerékpár köszönő viszonyban is tud lenni egy például szakképzett szerelőkkel, Németországban, kézzel szerelt kerékpárral. Elegendő egy picit közelebb hajolnunk egy-egy foldinghoz és alaposabban szemügyre vennünk a részleteket:
- a kerék kritikus pont gépi fűzésű vagy kézi munka
- a zsírozásokat gép végzi vagy tényleg jut oda is, ahol szükség van a kenésre
- a csavarok meg vannak húzva és a beállítások készen vannak a használatra
- a beüzemelés az összeszerelés befejezését jelenti vagy egy komplett kész kerékpárt üzemelünk be
A nemzetközi visszhang, tesztek, vélemények, ha nem a fizetett hirdetéseket nézzük, akkor általában eléggé árulkodó, hogy egy termék mennyire alkalmas a céljára. Amennyiben a nyelvi különbségeket le tudjuk küzdeni, bátran olvassunk utána a nemzetközi sajtóban a kiszemelt kerékpárunknak.
Sokan a mai napig esztétikára választanak nagy értékű terméket: autót, kanapét, kerékpárt. Mindenképpen érdemes ezt elkerülni, mert egy látványos festés, grafika, design sokkal kevesebbe kerül, mint a komoly műszaki tartalmi fejlesztések. Ami jó az lehet nagyon szép, de ami szép az nem biztos, hogy jó is...persze ha már szakértők vagyunk, akkor a szemünknek az a szép, ami jó is, mert a funkcionalitásban is ott van a szépség az öncélú díszítés helyett.
Fontos szempont a kerékpár nyitási-csukási ideje, hiszen ha sokat használjuk a "foldingot" akkor lehet napi 5-10 csukás-nyitás is szükséges lesz. Nem mindegy, hogy mennyire kényelmes, ügyes, praktikus, önzáró a mechanizmus.
Szerencsés, ha extraként tudunk kérni pár fontosabb dolgot a rendszer részeként ügyesen illesztve:
- túrázáshoz csomagtartót és táskákat melyek a kerékpáron rögzíthetőek (nem rajtunk, mint hátizsák)
- szállításhoz takaró táskát, kemény koffert és akár utánfutót is
- előnyös, ha van gyári világítási rendszer, de nem az elemes eldobható lámpák inkább agydinamóval kiépített fényérzékelős, automata megoldás
- első-hátsó sárfogókat (sárvédő) esőben nagyon praktikus tud lenni
- oldaltámaszt, hogy ne kelljen falnak támasztanunk kedvencünket
- Szerencsés, ha összecsukva is tolható vagy húzható magunk után, mellett a kerékpár
Végezetül itt is megvan a rangsor minőségben és árban, de sajnos az ár sem mindig tükrözi a legjobb modellt. Számos márka van, aki túlárazta a "félbe csukható" merev vázas kicsit már jobban felszerelt kerékpárját, de attól még, hogy drága nem lesz korszerű is. Elérhetőek 1 millió Forint feletti modellek is, ha mindenből a legjobbat akarjuk kérni az összecsukható kerékpárunkra!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez