Nagy őszi divatmustra: Mi lesz trendi idén?
A mi szakmánkban már mindenki a jövő nyárról beszél, pedig még az idei sem múlt el. Az üzletek polcain és a magazinok hasábjain azonban már ott vannak a közelgő ősz és tél kollekciói, amik előhozzák az elmúlt fél év bemutatóinak emlékét. Lássuk, ezek alapján mi várható az ide őszi trendekkel kapcsolatban!
A Vouge 23 éve kijelentette, hogy véget ért a dolgozó nők korszaka. Azóta soha nem tűnt ilyen biztosnak, hogy újra divat lesz a nőknél a zakó, vagyis idén visszatér a kosztüm. Az elegáns nő ismét erőtől duzzad, de már nem ragaszkodik annyira a szabályokhoz. Magabiztosságának első jele, hogy „power suit”-jához szűkített szárú nadrágot visel. Ha mégsem, szoknyája térd felett ér véget.
„Ha nem akarunk nagyon sok pénzt elkölteni ruhatárunkra, érdemes inkább egyszerre néhány alapdarabot vásárolni, és végiggondolni, hogy miként lesz egy reggeli rohanáshoz kiválasztott öltözék, a sportosabb mellény kiskabátra való cserélésével mindjárt egy délutáni vagy koraesti alkalmibb viselet. Ugyanaz a pulóver, akár farmerrel, vagy egyéb pantallóval hordva a saját anyagából készült kardigánnal együtt kifejezetten nőies, egy lezserül megkötött sállal inkább vagány, egy sportosabb szabású kabátkával pedig könnyeden elegáns – hangzik Schaller Marianna tanácsa. – Valóban nagyon széles az idei ősz választéka, lehet mondani nyugodtan, hogy szinte minden divat, a bőrhatástól a csipkéig, a gyapjútól a kötöttig. Persze ebben az is jó, hogy igazán egyedi öltözködésre tehetünk szert, nem kell attól félnünk, hogy beleolvadunk a tömegbe – teszi hozzá a budapesti Marianna Boutique tulajdonosa.
Az elmúlt évek harsány mintái, digitalizált pólónyomatai után a tervezők visszatérnek a klasszikusokhoz: leopárd, pöttyös, hajszálcsíkos. A néhány éve terjedő „sötétkék az új fekete” című tételt felülírni látszik az idei ősz. Minden mennyiségben jön vissza a fekete, amelyet természetesen a legkülönbözőbb színekkel variálhatunk kedvünkre, de önmagában is elegáns és nyerő marad. A színek között igazi őszi hangulatok is lesznek: a palackzöld, borvörös, sütőtök- és kukoricasárga csak néhány elnevezés a szezon meghatározó árnyalatai közül. Természetesen a piros ugyanígy divatos marad, és új reneszánszát éli a fehér, ami eddig nem volt feltétlenül a tél színe. Most azonban Tommy Hillfigertől Derek Lamig sokan küldtek modelleket a téli kifutókra tetőtől-talpig fehérben. Divat lesz a bőrhatás, a kötött, és az egymással jól kombinálható darabok.
És hogy mindezt honnan tudom? Az elmúlt fél évben végignéztem az összes itthon is jelenlévő márka őszi bemutatóját.
Íme, egy anziksz a legjobbakról
Márka: F&F
Helyszín: Somerset House, London
Időpont: 2013. május 16.
London egyik ikonikus épülete, a Londoni Divathét helyszíne, a Somerset House volt a helyszíne annak a 15 perces divatbemutatónak, amelyért fél London összecsődült, és amelyre tucatnyi magyar divatszakember is kutazott. A kifutón feltűnt két világhírű modell is, Jon K, az F&F 2013-as tavaszi-nyári kampányának arca, akit számtalan Tom Ford kampányból, és Ford első filmjéből (A Single Man) is ismerhetünk. A másik szupermodell Ruby Aldridge volt, aki az amerikai Vogue és a Harpers Bazaar címlapján is szerepelt már.
Pezsgőzés a London Eye-on, egyedi festésű, régi emeletes buszok, sztárok az első sorban
Márka: H&M
Helyszín: Corintia Hotel Budapest, Elnöki Lakosztály
Időpont: 2013. május 30.
Gisele Bündchen a H&M őszi kampányának arca. A nemzetközi szupermodell mutatja be majd a H&M-nél a szezon alapdarabjait , amelyek erős, de nőies megjelenését az utca divatja ihlette – a blúzokkal, pulóverekkel és nadrágokkal együtt hordott munkáskabátok és blézerek divatja. A brazil szépséget ugyan nem találtuk az elnöki lakosztályban, de a hangulat és a környezet világsztárokhoz méltó volt.
Még a fürdőben is volt valami H&M
Márka: Gas
Helyszín: Gas showroom, Budapest
Időpont: 2013. július 9.
Mintha egy rock koncertre csöppentünk volna: motoros bőrkabátok és terepminta az alsóneműtől a farmerkabátokig. A grupik világába repített a nyúlszőrme kabát és az ecoleather anyagú szuper szűk nadrág. Persze a Gas nő idén télen mindezek rockos hatását finomítva, csillogó lurexszel szőtt könnyű pulóvert és virágmintás selyemblúzt visel. A márkánál ezentúl még nagyobb hangsúlyt fektetnek a kiegészítő kollekcióra, amely külön családokra oszlik, ezáltal képezve egységet a ruhakollekció darabjaival. A táskák, övek, pénztárcák és apróbb csecsebecsék nemcsak Gas üzletekben, hanem egyéni, kiegészítőket árusító üzletekben is elérhetőek lesznek országszerte.
A bemutató után a zöldellő kertté alakított raktártetőn borozgatott a szakértő közönség
Márka: Levi’s
Helyszín: Tokio bár, Budapest
Időpont: 2013. július 30.
Az őszi- téli Levi’s kollekcióban a márka hű maradt magához. Nyit az újdonságok felé, de közben megtartja az örök, klasszikus elemeket. A ruhák inspirációjában megtalálható Texas és Tokió is. A két igen eltérő vidék jellegzetességeit, hagyományait a Levi’s tervezői csapata hosszas tanulmányozás után építette bele a kollekcióba, amelyet Magyarországon a Tokio bárban mutattak be a divatszakmának. Ázsiára és az USA déli államaira jellemző, mexikói ihletésű ételeket szolgáltak föl a bemutató után, vagyis nemcsak a dekoráció és a helyszín kiválasztásában, de a menüben is visszaköszöntek a kollekció stílusjegyei.
A fülledt nyári napon jól estek a jeges koktélok
Márka: Furla
Helyszín: Furla üzlet, Budapest
Időpont: 2013. szeptember 19.
A tulajdonosok bevezetője után Lakatos Márk elemezte az új kollekciót, amelyben a szibériai tigrist ábrázoló printes táskáktól a szolidabb fekete modellekig, anyagban az átlátszó szilikontól a legfinomabb bőrökig ér a paletta. A kiegészítők színe természetesen passzol a táskákhoz, így a harmincas éveket idéző pántos és a modern vonalú szaladgálós cipők, valamint a sálak és a karkötők is harmonizálnak – bár Lakatos Márk szerint sem kell már kényszeresen összehangolni a kiegészítők színeit egy öltözéken belül. A stylist-kosztümtervező kedvencei az új kollekció „speed színei" lettek.
Az est végén a tulajdonos és Zsólyomi Norbert parfümöket és clutch-okat sorsolt ki
Pár új üzlet, ahová mindenképpen érdemes benézni
H&M már a lakásodnak is
Az H&M 2009 óta kínál dekorációs és lakberendezési termékeket, szeptembertől pedig már Magyarországon, a WestEnd Bevásárlóközpontban is. A H&M Home koncepció a divatot és a lakberendezést ötvözi, szezononként megújuló kollekciói lakástextileket és dekorációs cikkeket kínálnak.
Brit sportnagyhatalom Pesten
Miskolc és Debrecen után Budapesten is tábort vert a brit Sportsdirect. Nagy-Britannia első számú, Európában már több mint száz üzlettel rendelkező sportáruháza az Arena Plazában közel 2000 négyzetméteren kínál Nike, Adidas, Lonsdale, Puma, Dunlop, Karrimor stb. termékeket. A sport szerelmesei mellett a divatfüggők igényeit is kielégítik majd, hiszen utcai viseleteket is kínálnak.
A sarkkör már az Arénáig ér
Ki tudhatna többet a hideg, téli napok divatjáról, a zimankó elleni harcról, mint a skandinávok? Sapka, sál, kabát, letisztult, kifinomult design, minőségi anyagok, kiváló minőség: e szavak hallatán máris a szeles kikötőben, hófödte hegyek közt érezhetjük magunkat. Nem kell azonban rögtön az utazáson gondolkodni, hogy tanácsot kérjünk téli gardróbunk alapdarabjaihoz. A norvég Helly Hansen és a sarkkörök kutatói által ihletett, olasz Napapijri márka is megtalálható szeptembertől az Arena Plaza boltkínálatában.
Az ősz kihagyhatatlan divatprogramja
Marie Claire Fashion Days
Idén ötödik alkalommal nyitja meg kapuit a Marie Claire Fashion Days: 2013. október 5-én és 6-án a fiatal tehetségek mellett ismételten a legújabb magyar-és nemzetközi kollekcióké lesz a főszerep. Ám ezúttal a rendezvény a nyarat hozza el az őszbe, ugyanis a nemzetközi divathetek tematikájához igazodva, a tervezők SS14 kollekcióját tekinthetik meg az érdeklődők. Tehetségkből és az általuk készített ruhakülönlegességekből most sem lesz hiány, de workshopok is várják a divat szerelmeseit. A belépőjegy ára egy napra 900 Ft, mindkét napra 1500 Ft.
Helyszín: VAM Design Center – 1061 Budapest, Király utca 26.
Az ősz új divattervezője
Sopia Chang, alias Kontykirálynő („Bun Queen”)
A
New York-i Chang munkájára főleg a nagyvárosi hangulat, a hip-hop és R&B kultúra volt hatással, ez tükröződik vissza első pumás munkáján is. Chang célja az volt, hogy új lendületet adjon a szezon női lifestyle cipőkollekciójának, amely – a Pumától eddig szokatlanul – energikus, rendkívül színes és vad lett. „Számomra ez a lehetőség arról szól, hogy megmutassam a nőknek is lehet saját, erős stílusuk – mondja Chang. – A Puma női lifestyle cipőkollekciója olyan ragyogó és vadóc, mint a nők többsége. Azt akartam, hogy a nők magukénak érezhessék.”
És végül, egy új márka, ami biztosan az ősz egyik nagy slágere lesz
Mark Maddox
A spanyol márka tavaly év végén debütált a hazai piacon, és ma már nálunk is
Buglya Gergely
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez