Nem kell Kínáig menni – Ssang Yong (KGM) Torres Premium
Jelen pillanatban Ssang Yong, későbbiekben vélhetően KGM, azaz KG Mobility márkanéven futó modell, a Torres járt nálunk. Sokan vannak, akik nem tudják még most sem hová tenni a márkát, pedig Korea legrégebbi autógyártójáról van szó. Igaz a tulajdonosi szerkezet legalább annyiszor változott az elmúlt években, ahány márkát, típust bele tudunk látni a frissen megjelent Torresbe.
Nem tudok egyértelmű formai irányzatot megjelölni a Torressel kapcsolatban, hiszen ahogyan körbejárjuk, rengeteg különböző autó juthat az eszünkbe róla. De valahogyan a teljes formai kavalkád egy meglepően mutatós, egyedi formává áll össze. Sok ember van, akik számára a keverék kutyák a legszebbek és ezen egyáltalán nem érdemes vitatkozni, hiszen a genetika a legjobb formatervező. Nagyon sok esetben a legjobb gének kerülnek tovább öröklésre és a Torres is ebbe a kategóriába esik.
Elölről a hűtőmaszk határozottan Jeep-es formajegyeket, a fényszórók pedig a Range Rover Evoque-ot juttatják eszembe. Oldalról a hangsúlyos és eltérő fényezésű C oszlopról elsőre a Kia Niro ugrott be, ahol egyébként ez az elem nagyon nem tetszett, viszont a Torresen sokkal jobban mutat. Lehetséges, hogy azért, mert az ablakok íve és szűknek tűnő kialakítása itt inkább egy Land Rovert Defendert idéz. Az óriási kerekek pedig prémium autós megoldásra utalnak, hiszen ez az egyik olyan pont, ahol az olcsósítás miatt akár aránytalanul kis kerekekkel szerelik a modelleket (lásd MG). Kifejezetten örömteli számomra, hogy a Ssang Yong modellekre jellemző erőteljes domborítás a hátsó ajtón, C oszlopon ennél a modellnél kevéssé szembetűnő. Ennek oka, hogy erőteljes műanyag betéteket kapott a kerékjárati ívre, küszöbre, illetve maga a domborítás is talán kevésbé feltűnő. Így számomra az egész oldalsó design sokkal emészthetőbb lett.
A hátsó részen érdemes lett volna még gondolkodni, mert erről semmiképpen nem a szép, hanem sokkal inkább az érdekes jelző jut az eszembe. Ilyen például a pótkerék helyet sugalló kitüremkedés a hátsó szélvédő alatt, vagy az a megoldás, mintha oldalról nyílna a csomagtér ajtó, de közben pedig felfelé nyitható. Sebaj, ilyennek is kell lennie és nem fog az unalom megölni minket, ha újra és újra ránézünk a szép Torresünkre, ha ezt a típust választjuk. És meggyőződésem, hogy nem lesz rossz döntés, ha így teszünk.
A Torres alapjaiban a Korandora (Korean Can Do) épül, amely talán még mindig a márka ajánlatai közül a legjobb ár/érték aránnyal rendelkező modell. Talán hajszálnyival marad le mögötte a Torres és ezt is csak azért mondom, mert el tudom képzelni, hogy valakinek már ez a kocsi túlságosan nagy lesz. 4,7 méter hosszú, 1 centi híján 1,9 méter széles és 1720mm magas. Tehát például a KIA Sorrento vagy a Skoda Kodiaq kategóriájáról beszélünk. Nehéz a pontos felszereltség miatt összehasonlítást végezni, de a Torres árlista 10,5 millióról indul a Skoda 15,2-ről a KIA pedig 17 millióról. Tény, hogy utóbbiban sokkal modernebb és erősebb hybrid motor van ezért a pénzért.
Egy viszont biztos, hogy a Torres egy igazán tágas, komfortos és kiváló belső térérzetet ad, lényegesen kedvezőbb áron. Árlistája ott végződik, ahol a főbb versenytársaké kezdődik.
A belső térrel kapcsolatosan nem kevésbé pozitív a véleményem, mint a külső megjelenéssel. Bőrözött felületek, jó minőségű anyagok találhatóak az utastérben, ahol a vezető körül annyi képernyő található, mint egy Audi A6-ban. A különleges, alul-felül csapott kormány mögötti műszerfal csakúgy digitális, mint a központi infotainement kijelző. Utóbbi érintőképernyős és természetesen a telefon kitükrözhető rá. Annyi kritikát azért itt meg kell fogalmaznom, hogy aránytalanul nagy keretbe lett foglalva a 9” -os felület. A hőmérséklet szabályozása, mint sok presztízs autó esetében, itt is egy külön digitális kijelzőre került. Szerintem ez egyértelműen a magasabbra pozicionálás miatt történt, mintsem azért, mert a menürendszer, vagy akár a manuális gombok, tekerők ne lennének elegendőek. Annyi viszont bizonyos, hogy a Torresben utazók így komolyabb státuszt kapnak ezáltal.
Az ülések megfelelően kényelmesek és sok irányba állíthatóak. A fej és a lábtér a hátsó utasok számára is több, mint elegendő. Rengeteg és jól átgondoltan elrendezett rakodási helyeket találunk, kiegészítve USB-A kimenetekkel, illetve a középkonzolnál indukciós telefontöltővel.
A Torres gépház teteje alatt egy hagyományos négyhengeres 1,5 literes turbómotor dolgozik, amely 163 lóerős teljesítményt ad le, 280Nm maximális nyomaték leadása mellett. Ez gyakorlatilag azonos erőforrás, mint amivel a Korandoban is találkoztunk. Ehhez kapcsolódik egy hatfokozatú automata, amely lehetne kicsit finomabb működésű alacsony fordulatszám esetén, de összeségében rendben van. Ha hibát akarunk keresni a Torresban és az általa használt motorban, akkor ez esetben is a kevésbé modern és viszonylag szomjas motort tudnám kiemelni. Ha nagyon odafigyelünk, akkor országúton 7,2, autópályán 7,8-8 literes fogyasztással kalkulálhatunk, míg városban inkább 10 körüli fogyasztással számoljunk. Átlagos napi használat mellett 9,5 literes vagy akár magasabb fogyasztásunk lesz, amely messze nem kiemelkedően jó.
Jelenleg ez az egyetlen motor, amellyel kapható a Torres, de lehet róla hallani, hogy érkezni fog egy tisztán elektromos verzió is, Torres EVX néven.
Összességében azt gondolom, hogy érdekes és releváns piaci rést tud szakítani a Torres. Egy olyan szegmensbe lép be, ahol tömegmárkából valamivel kedvesebb van, kínai márkák egyelőre csak kisebb méretet kínálnak. Akik jelen vannak pedig lényegesen drágábbak, mint a Torres, tehát egyértelműen kimondható, hogy ez a modell a szegmens legjobb ár/érték arányú típusa. De nemcsak ezzel a jó értékaránnyal, hanem önmagában is tud vevőt szerezni magának, hiszen egy kiváló minőségű, tökéletes felszereltségű autóról van szó. A kínai autómárkák pedig lehet segíteni fognak a Ssang Yongnak (vagy majd később a KGM-nek), hiszen a mai fogyasztó már egyre inkább megtanulta, hogy nem a kontinens határozza meg a minőséget, de másfelől Korea még mindig jobban cseng, mint Kína, hála a KIA/Hyundai erős piaci jelenétének. Én nyugodt szívvel tudom ajánlani a Torrest a teszt alapján.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez