Nő helyettesítheti Timo Glockot
Húsz év után újból van nő a Formula-1-ben! És a tesztpilótákat bármikor a rajtrácsra szólíthatják. Főleg úgy, hogy Glockot egy futam erejéig tavaly is helyettesíteni kellett.
Az autósportban igen ritka a női versenyző, a Forma-1-ben meg egyenesen olyan, mint az a bizonyos fehér holló. 1950. és 2012. között csupán hat nő lehetett az autósport elitjének tagja volt. A legújabb csodabogár a frissen szerződtetett Maria de Villota, akit az idei versenysorozat egyik új istállója, a Marussia szerződtetet tesztpilótának a szezonra. Az orosz kötődésű csapata úgy gondolta, hogy a 32 esztendős Maria megfelelő lesz tesztpilótának. A rossz nyelvek szerint Maria szerződtetése nem más, mint egy jó marketingfogás a csapat részéről, lehet, hogy van benne valami, hiszen a hírt nőnap alkalmából jelentették be.
Maria de Villota civilben és a pályán
Maria de Villotának nem idegen terep a száguldó cirkusz, hiszen édesapja is egykoron Formula-1-es pilóta volt, igaz pontot sose szerzett. Maria eddig a spanyol F3-ban, a Daytona 24 órás versenyben, az Euroseries 3000 és Superleague Formulaautó bajnokságban versenyzett és ért el jó eredményeket. Tavaly tesztelt először Formula-1-es autót, méghozzá egy Renault. Úgy fogalmazott, hogy ez egy tökéletes ugródeszka számára a későbbi célja eléréséhez, ami természetesen nem más, mint hogy pilótaként vegyen részt a versenyeken.
Az elődök
Maria Teresa de Filippis olasz autóversenyző hölgy, volt az első a Formula-1 történetében, aki rajthoz állhatott egy Formula-1 versenyen. 1958-ban és 1959-ben összesen nyolcszor indult.
A következő pilótanő a szintén olasz Lella Lombardi 1974-ben és 1975-ben szerepelt a versenysorozatban. Ő az eddigi egyetlen nő, aki pontot tudott szerezni, azt is csak egyszer, egy tragikus versenyen az 1975-ös spanyol nagydíjon, amikor versenytársának Rolf Stommelen autója a nézők közé csapódott és öten életüket vesztették.
Divina Galica életében a motorsport mellett a sielés volt a másik nagy szerelem, és az utóbbiban jóval sikeresebbnek bizonyult, három téli olimpián indult lesiklásban és szlalomban, sokáig hazájában csúcstartó volt mind a két szakágban. Az autóversenyzéssel a véletlen folytán ismerkedett meg, egy sztárfutamra invitálták, ahol mindenkit meglepett vezetői kvalitásával. 1978-ban próbálkozott a Formula-1-el, de nem sikerült kvalifikálni magát egy futamra se.
A sort a dél-afrikai Desiré Wilson folytatta, aki nyert ugyan Formula-1-es autóval versenyt, csak nem világbajnoki futamot. A debütálás az ő esetében sem volt sikeres, nem tudta felverekedni magát a rajtrácsra az 1980-as Brit Nagydíjon.
Maria de Villota előtt pont 20 évvel fordult meg utoljára női pilóta a Formula-1-ben, mégpedig az olasz Giovanna Amati. Giovanna nem klasszikus úton jutott el a Formula-1 világába, nem a versenyzést szerette, hanem a versenyzőket. Elio de Angelis barátnőjeként ragadta magával a száguldó cirkusz hangulata, majd kiképezte magát és szép sikereket ért el az autósportban. 1992-ben éppen Flavio Briatore barátnője volt és a Brabham csapat pilóta gondokkal küzdött, itt jött képbe Giovanna. Háromszor próbálkozott a kvalifikációval sikertrelenül.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez