Opel hangulat Peugeot kulccsal – Crossland X 1.5d Ultimate
A Crossland X az első olyan terméke az Opelnek, amely már a PSA (Peugeot/Citroen) fennhatósága alatt készült. Tehát mondhatjuk azt, hogy nagyon közeli rokonságban van a kis Opel crossover a Peugeot 2008-cal és a Citroen C3 Aircrossal. Viszont ez a rokonság csak papíron létezik, látványra és érzésre maradt minden hamisítatlan Opel.
A Crossland X érkezése 2017-ben egy átmeneti időszakban történt. A modellkínálat legnagyobb része még az Opel éra alatt született, de mutatkoztak már a váltással, új koncepcióval kapcsolatos előjelek. A Crossland X esetében mindenki jogosan tette fel a kérdést, hogy minek hoz be az Opel egy új autót egy olyan szegmensbe, ahol már a Mokka X jelen van. A két autó között ugyanis csak pár cm differencia van. Ráadásul a Mokka X javára billent szinte minden adat. Nagyobb cm3-es motor, egy pár cm-rel szélesebb, hosszabb és magasabb autóban. És ha őszinték akarunk lenni, az arányok szempontjából is szemrevalóbb volt a Mokka X. De ennek a típusnak más jövőt szántak, hiszen 2019-ben megszűnt a gyártása és ha nem marad el a genfi autószalon, akkor immáron X nélkül ugyan, de most mutatták volna be az új Mokka elektromos változatát.
Így a cikk írásakor az Opel jelenlegi SUV/Crossover kínálata két tagból áll. A most tesztelt modellből és a Grandland X-ből, ami egy minden szempontból nagytestvérnek tekinthető autó.
De a hosszú bevezető nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes a Crossland X-ről beszélni. Sőt!
Ahogy a bevezetőben említettem, méretei alapján szokatlanul magas autóról beszélünk. A cm-ek viszont nem jelentenek igazából semmit, ugyanis a látvány, a vizuális kiegészítők felhasználása alapján ítéljük meg egy autóról, hogy tetszik vagy sem. A tesztautónk feltűnő piros alapszíne és az Ultimate (legmagasabb) felszereltségi színhez járó kéttónusú fényezés miatti fekete tető csudaszépen mutatott az autón.
Ahogy persze lenni szokott, ha az ember elkezd vezetni egy adott típust, rááll a szeme és azonnal megpillantja a márka/típus társakat az úton. Így el tudom mondani, hogy hasonlóan tetszetős a fehér/fekete és kék/fehér szín is. De legyünk kicsit elfogultak, a vörös és fekete nagyon ütős párosítás. A kocsi alján végigfutó fényezetlen fekete műanyag idomok pedig vizuálisan tovább emelik a gépkocsi testét, miközben a „lebegő” tető érzést a krómozott tetőléc és az ablakok fölött ívelő króm keret teszi még markánsabbá. Mindezek pedig egy olyan egyediséget adnak a Crossland X-nek, ami összetéveszthetetlen bármely más autóval.
A belső tér nagyon ügyesen lett kialakítva. A szélvédő és az első ülések pozíciója, jól kihasználva, hogy magas autóról van szó olyan, kifejezetten nagy térérzetet kínál az első utasok számára, mindeközben hátul is maradt jócskán hely. 180cm-es magasságra beállítva az első ülést, hátul kényelmesen elfér a lábunk és legalább 5-6 cm plusz hely marad a térdünk elött. Szóval akár hosszabb utakra is alkalmas az autó 4 (papíron 5 személy) számára. A csomagtartó mindeközben a kategória legnagyobbja, 410l alaphelyzetben. A hátsó ülések lehatásával pedig akár 1255l-re bővíthető. Ezek az adatok általában egy mérettel nagyobb autók esetében sem számítanak rossznak. És ne feledjük, hogy jelen esetben csupán egy 4,2m hosszúságú autóról beszélünk.
A remek arányokon kívül nagyon tetszett, hogy kifejezetten kényelmes üléseket kínál a Crossland X. A kihúzható combtámasz pedig olyan tartozék, amelyet kifejezetten kevés, jellemzően sport- vagy luxusmárkák kínáltak eddig.
Az első látásra szokatlanul nagy és hosszú váltókar – mely a kialakítás miatt kell, hogy ennyire mélyről jöjjön - rendkívül jófogású és precíz. Elsőre nem kifejezetten tetszett a látványa, de a remek működése és a kényelmes használhatósága miatt gyorsan meg lehetett szokni.
Ami viszont első látásra imádnivaló, az a motor és a futómű. Olvastam róla, hogy a korábbi 1.6-os dízel motor erősebb és dinamikusabb volt. Lehet, de mivel én ezt nem tudom összehasonlítani, csak önmagában vizsgáltam az eredményt, nyugodt szívvel állíthatom, hogy kifogástalan az 1.5 dízel. A tesztautóban ráadásul a „gyengébb” 102Le-s változat volt. (Az erősebb 120Le-shöz automata váltó kapcsolódik.) De így is dinamikusan, nagy nyomatékkal vitte az autót az úton, miközben a fogyasztása hihetetlenül jó. Országúton 4,7l, autópályán 5,5l, városban pedig 6,8 literesfogyasztást mértem. Így jött ki vegyes fogyasztásnál az 5,6l.
Egy ilyen crossover elsősorban városra készül, nem is gyártják a Crossland X-et összkerék hajtással, így a jó futóműnek napi szinten tudjuk érezni az áldásos működését. Kátyú, úthiba, bukkanó nem ritka sajnos a magyar utakon. Így szerencsés, aki Crossland X-szel vág neki ennek a terepnek, hiszen alig fog érezni valamit ezekből, más autóhoz képest.
A kényelmi extráknak egész sorát tartalmazza a kis Opel. Sávtartó, vészfékező rendszer, parkolókamera, head-up display, kulcsnélküli nyitás-zárás, indítás, a középső érintőképernyős kijelzőre tükrözése a mobiltelefonnak is mind-mind a felszereltség része, csakúgy, mint a városi vezetést megkönnyítő parkolósegéd, amely párhuzamos és merőleges parkoláskor is képes a vezető helyett az autót beparkolni. Egyszóval a felszereltségi lista kiváló.
Sokan gondolhatták, hogy a PSA csoport tulajdonszerzése az Opelben meg fogja változtatni a korábban német/amerikai márka jellegzetes stílusát/arculatát. Ez a félelem alaptalan volt, mert ugyan a slusszkulcs azonos a Peugeot kulccsal, de ezen kívül minden más Opel maradt. A színfalakon belülre pedig átlag felhasználónak lényegtelen tekinteni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez