Örülök, hogy újra látlak! Jól nézel ki! – Opel Grandland Plug-in Hybrid Ultimate
Valahogy így szoktuk üdvözölni a régen látott ismerőseinket, akik nagy meglepetésünkre talán jobban néznek ki, mint pár évvel azelőtt, amikor utoljára találkoztunk. Így vagyunk a Grandlanddel is, aki túl van már az X-es korszakon ugyan és nevében már nem szerepel ez a betű, de alaposan kicsinosodott 3 évvel korábbi találkozásunk óta. Vajon mik a benyomások 2023 vége felé az Opel jelenleg kapható legnagyobb modelljéről, állja-e még az idő próbáját?
Sokat változott a világ ahhoz képest, amikor legutoljára plug-in hybrid Opel Grandland járt nálunk (az erről készült írás itt olvasható). Túl vagyunk a COVID-on, gazdasági nehézségeken. Az Opel is kicsit megváltozott, hiszen a tulajdonos még nagyobb lett, mivel a Stellantis csoport tagja lett a korábbi PSA. De a Grandland történetét lapozva még korábbi tulajdonoshoz köthető a létezése. A Grandlandet ugyanis még az eredeti, General Motors-os időben kezdték tervezni. Igaz, már az együttműködés szoros volt a PSA csoporttal, így padlólemezében már akkor osztozott a Peugeot 3008-cal, 5008-cal, DS-7 Crossback-kel és a Citroen C5 Aircros-szal, de a formaterv még az „ős-Opel” hagyományok alapján készült. 2017-es megjelenése kifejezetten sikertörténet volt az eladási, rendelési darabszámok alapján. Ez már akkor sem volt kis teljesítmény, hiszen a compact crossover szegmens nem kevésbé volt már akkor sem telített.
Az elmúlt évek nagyban megtépázták az Opel presztízsét, de az új modellek kifejezetten pozitív előjeleket sugallanak. Az Opel egyszerre lett sportos, dinamikus és hagyományokat követő módon letisztult. A formatervezők jó érzékkel nyúlnak vissza olyan Opel modellek formatervei felé, amelyek meghatározták a márka történetét. Ezeket újragondolva beleépítik a formatervbe, amelyek igazán menőn néznek ki. Csak, hogy a leginkább látványos példát említsem, ilyen a Visor névre hallgató hűtőmaszk, amelyet az Opel Manta orr-része ihletett. Az egyenes, éles vonalak pedig visszaidézik azokat a korábbi Opeleket, amelyek a németes módon funkcionális formaterv alapján készültek és váltak ettől éveken keresztül sok család kedvencévé.
2021-ben már az új Stellantis érában készült a Grandland faceliftje, amelynél a korábbi karosszériát az imént említett szellemiségben dolgozták át.
A külső megjelenés drasztikusan megváltozott, LED-es lámpák, az említett fekete Visor, új lökhárítók, a fekete Opel logó teljesen más karakterű, megjelenésű lett előröl. Oldalnézetből is nagyon más a karaktere, pedig itt a legjelentősebb változás, hogy az Ultimate felszereltségnél feketék a keretek, nincsen krómozott léc sehol, továbbá a küszöbök és a kerékjáratok is az autó színére vannak fényezve. Már csak ettől sokkal könnyedebb, dinamikusabb lett a Grandland. Hátulról szintén a fényezés és az apró változások a lökhárítón adják ezt a hatást.
Az autó belső terében a digitalizáció nyomait fedezhetjük fel. Jelentős mértékben nem nyúltak bele a korábbi kialakításba, de a műszerfalat és a központi infotainement kijelzőt egy az egyben cserélték, amely természetesen rendkívül feltűnő különbség. A két 10” -es kijelzőn a mostani Opelesített Stellantis designú szoftver fut. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a műszerfal egy végtelenül leegyszerűsített, funkcionalista designt kapott. Jól leolvashatóak az információk, mindenféle sallang mentes módon. A központi érintőképes kijelzőn pedig struktúrájában, menüjében azonos fut, mint bármelyik járműnek a konszernen belül. Én úgy értékelem, hogy ez az átlagnál egy kicsit jobb minőségű, megfelelően gyors program, amelynek kezelése minimális gyakorlat után könnyedén elsajátítható. A kormány és a legtöbb kezelőszerv azonos maradt, a ráncfelvarrás előtti modellel. Ez azt jelenti, hogy továbbra is kiemelkedően kényelmesek a székek az autóban, és sajnos azt is, hogy a tároló és pakoló helyek messze nem tökéletesek és nem elég nagyok. Például a könyöklő előtti pohártartó csak akkor használható, ha a könyöklőt visszatoljuk alaphelyzetbe, különben nem fér el semmi a rekeszben. Az ajtózsebek még a régi Opel korszak íveit követik, így funkciójában korlátozzák, hogy kellő mennyiségű tárgyat odapakoljunk.
Előny viszont, hogy minden kezelő és funkció gomb nagyon jól el van elhelyezve, ergonomikus a kialakítás. A fej és lábtér kiemelkedő módon jónak számít a Grandlandban, a kategórián belül. Óriási helye van a hátul ülőknek. A Plug-in hybrid hajtás miatt a csomagtér valamivel kisebb, csak 390 literes, amely jó 120 literrel kisebb, mint a hagyományos meghajtású modell esetében (1528 literig bővíthető a hátsó ülés lehajtásával). De a kialakítása, az ott elhelyezett zsebek, tárolók miatt így sem tartom rossznak. Előnyös, hogy a töltőkábelnek megtartottak egy plusz rekeszt a csomagtér alatt, így a zsinór nem foglal el extra helyet a raktérből.
A jelenlegi kínálatban két változatban is kapható a PHEV meghajtás. Az 1,6 literes motor és elektromos motor párosa 225 lóerős, illetve elérhető 300 lóerős összteljesítménnyel is. Ebből a mostani tesztautónk a kisebb, 225-ös változat volt. A teljesítményen kívül a másik különbség, hogy az erősebb változat összkerék hajtású, míg a most tesztelt változat esetében a meghajtás kizárólag az első kerekeken volt. A rendszer nyomatéka 320Nm.
Mint a PHEV hajtások esetében mindig, a fogyasztás nagyban függ az évszaktól, a felhasználás helyétől, a felhasználás módjától, hosszától és természetesen legfőképpen attól, hogy feltöltöttük-e a jelen esetben 13,2kWh kapacitású akkumulátort. Amennyiben igen, akkor nagyjából 40 kilométert autózhatunk tisztán elektromosan, de lehetőségünk van a rendszerre bízni az elektromos használatot, tartalékolhatjuk azt későbbre, sőt fel is tölthetjük a benzinmotorral menet közben a kimerült telepeket. Ha csak a benzinmotort használjuk, akkor 8-9 liter közötti fogyasztással számoljunk. Az akksi töltés menet közben a tapasztalatom szerint 1 literrel emeli a fogyasztást.
Kényelmes, jó autónak tartom továbbra is a Grandlandet. Amivel kevéssé tudtam megbarátkozni, az az ára volt. A tesztautó 21,5 millióba került az extrák miatt, hiszen az árlista 17 millióról indul. Nem mondom, hogy túlárazott a Garndland ára, mert ebben a szegmensben a PHEV-k ilyen árszinten kaphatóak. Az egyetlen különbség, hogy a Grandland, akárhogyan is frissítették, de alapjaiban 6-7 éves modell és jövőre várható az új, így aki ezt választja nagyobb értékvesztéssel számolhat. Ezt a gyártók is tudják, így biztos jó akciók várhatóak, amely a mostani Opel felé fogja billenteni a mérleget.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez