SUV, vidám és elektromos – Mini Countryman SE All4
A vadonatúj Mini Countrymanből már több is járt nálunk. Volt egy erősebb és egy általánosabb használatra szolgáló benzinmotoros is a kezeink között. Ami viszont hiányzott a listáról az a tisztán elektromos változat. Ebből is van két verzió, egy vadabb négykerék meghajtásos 313 lóerős és egy gyengébb első kerekes 204 lóerős. Természetesen mi az erősebbet teszteltük.
A Mini egy rendkívül modern, fiatalos hangulatot sugalló modellcsalád, amelyben a vidám érzés mondhatni alapvetés. A Countryman talán kevéssé mini, hiszen jókora méretre duzzasztották, de ennek ellenére képes hozni a Mini érzést legalább 80-85%-ban. Mindenki maga döntse el, hogy ez a 15-20% megéri-e azt a rengeteg praktikumot, amelyet a Countryman képes nyújtani. A másik kérdés pedig az, hogy a hangulati faktort választja vagy pedig a presztízst? Ugyanis az is tudott, hogy a Countryman közös alapokon nyugszik a BMW X1, illetve X2 modellcsaláddal. Nem csak azonos alapok, hanem azonos motorválaszték is benne van ebben a közösködésben. A megjelenés, a hangulati faktor viszont olyan gyökeresen eltér, hogy egészen biztos, hogy a két márka nem vesz el egymástól ügyfelet. A Mini szögletes, ámde mégis bohókás megjelenése az extrém különleges belső tere gyakorlatilag egy teljesen másik irányzat és soha eszünkbe nem jut, hogy mennyi közös lehet benne és a bajor márkánál futó modellekben.
Visszatérve tehát a Mini Countryman modellcsaládra, ahogyan említettem kétféle benzines modell is járt már nálunk. Az 1,5 literes, háromhengeres benzines kivitel és a csúcsváltozat a John Cooper Works a maga 300 lóerejével és 5,4 másodperces gyorsulásával. Aki kíváncsi rá itt és itt olvashatja el a róluk készült tesztünket.
Aki egy kicsit lóerőben többre vágyik és természetesen a zöld életérzést, a városon belüli zéró emissziót, az elektromos autókkal járó különleges vezetési élményt, a kedvezőbb fenntartási költséget, a zöld rendszám előnyeit és persze az ezekkel járó némi többlet kényelmetlenséget részesíti előnyben, azok számára egy igazán egyedi alternatíva a tisztán elektromos Countryman.
Sok éven keresztül arról panaszkodtam, hogy az elektromos autók esetében a gyártók, valami fura gondolat alapján, arra az elképzelésre jutottak, hogy nem szükséges azonos minőségi színvonalat adni. A felhasznált alapanyagok, de még az összeszerelési minőség is csapnivalónak volt mondható. Ez egy általános kijelentés és egyébként egyáltalán nem volt a BMW-re igaz, mert az akkori kort ebből a szempontból is meghaladta az i3. De tegyük hozzá, hogy azért abban a modellben is lehetett érezni némiképpen csökkentett színvonalat, de messze nem akkora szakadékkal, mint más gyártóknál.
Hát szerencsére az autómárkák fejlesztési központjában helyrebillent a tervezők agya és a mai napon ez sokkal, vagy egyáltalán nem igaz. Vannak gyártók, amelyek kiváló, ám komfort szempontból gyenge elektromos autókat kínálnak, de a Countryman egy másik liga. Amit a Miniben úgy általában és különösen szeretni lehet az a tökéletes minőségérzet, amely meg van fűszerezve olyan egyediséggel, megoldásokkal, amelyet más márkák esetében egyáltalán nem találunk meg. Talán ez leginkább a belső térre igaz, amelyről kicsit később, de azért tegyük hozzá, hogy a külső jegyei is összetéveszthetetlenek.
Az elektromos változat nagyon kis mértékben tér el a benzines modellektől, de azért szakavatott szem, észre tudja venni a különbségeket. Természetesen nincsen kipufogó, csak egy ál diffuzor, de ez sem annyira egyértelmű jel, hiszen számos esetben manapság nem vezetik ki a kipufogót teljesen hátra, kamu véget pedig ugyanúgy lehetne biggyeszteni egy elektromos kocsira, mint egy robbanómotorosra. Szerencsére ebbe a játékba nem szállt be a Mini. Különbség még, hogy a hűtőrács teli és csak mintájában adja azt a rácsot, amelyet a korábban tesztelt változatok, illetve végül, de nem utolsó sorban egy nagy sárga S betű virít az autó elején és a hátsó ajtón, jelezve azt, hogy itt S mint elektromos meghajtásról van szó.
A belső tér lényegében olyan, mint egy nagy játszótér. A formatervezők, belső dizájnerek játéktere, akik kipróbáltak és jó értelemben benne felejtettek minden olyan elképzelést, amelyet más márkák még elképzelni sem mernek. Talán az egyik legszebb részlet az ikonikus kerek középső Mini mérőműszer teljes digitalizációja, egy kerek, OLED kijelző formátumban. A rajta futó infotainement rendszer is teljesen egyedi, még nyomokban sem tartalmazza a BMW modellekben futó, jelenlegi 8-as verzió elemeit. A vezetési üzemmódok, a vezetési segéd, a teljes elrendezés a hangulatról szól. A kijelző hátsó oldaláról hangulatfény vetül a különlegesen kárpitozott, egyedi tónusú műszerfalra. Egyáltalán nem csicsás, sokkal inkább gyönyörű és különleges megoldás. Finom anyagokkal bevont, tágas utastere van a Mininek. A vegán bőr (bármit is jelentsen ez), szóval hívjuk műbőrnek, nagyon jó minőségű. Alapvetően én konzervatív vagyok (vagy ez manapság vérengző vadállat?) ezen a téren és nem bánom, hogy a marha bőréből, amelyet jóízűen megeszünk egyébiránt, üléseket vonunk be. De a zöld rendszámhoz, életérzéshez ez a megoldás valóban jobban illik. Ebből pedig a Mini/BMW kihozta a maximumot. Kiváló a tapintása, nem kellemetlen hozzá érni egyáltalán.
A hátsó üléssor esetében is hasonló jó érzések fogadnak. Jó a fej és a lábtér, vannak szellőzőrostélyok, USB kimenet stb., a színátmenetes belső kárpit itt már a világosabb tónusnál tart, amely szintén jó ötlet, mert a térérzetet tovább növelte. Szintén jó hatással van a térérzetre a hatalmas panoráma üveg, amely középen ketté van választva, így nem csak világosságot, hanem szellőzési lehetőséget is ad azáltal, hogy ki lehet húzni. Tényleg imádnivaló, ki nem szabad hagyni a konfigurációból.
A meghajtás tökéletes. Szerintem szándékos, hogy két tizeddel lassabban gyorsul, mint a JCW benzines változat, de az azonnali nyomatékleadás miatt így is jobb a gyorsulási élménye. A fogyasztás nálam 18-20kWh/100km körül alakult, így a nettó 64,4 kWh akkumulátor kapacitás nagyjából 350 kilométeres maximális hatótávolságot adott. Úgy gondolom, hogy ez tökéletesen elegendő. Napjaink 99,9%-ban nem megyünk ennél többet. Ha pedig igen, akkor vegyünk egy dízelt, azzal jobban, kényelmesebben és olcsóbban járunk. Viszont némi ingázás, városi használat, egy-egy balatoni út esetében ez egy tökéletesen elegendő hatótáv. AC töltésnél 11kW, villámtöltés esetében 130kW a maximális töltési sebesség. Ez lehetne jobb is, de az a tapasztalatom, hogy akik többet ígérnek, azok sem tudják betartani a nagyobb sebességet folyamatosan. Attól pedig, hogy laborkörülmények között 35 és 40% töltés között éppen többet képes felvenni az aksi, attól nem leszünk előrébb. Mindenki könyvelje el, hogy a jelenlegi technológiával kb. fél óra egy 20-80% közötti töltés. Ezt pedig a Mini Countryman is tudja. Amit lehet tenni, hogy közben olvasunk, dolgozunk vagy ha ez nem akarjuk, akkor a központi képernyő segítségével valami videojátékot nyomkodunk. A jó hír, hogy ez utóbbit is tudja a Mini immáron.
Összeségében tehát a Mini Countryman a mai modern ember számára készült, aki számára fontos a stílus a minőség és a praktikum. Gondtalan, vidám érzésben akar élni és ennek egyik alapja, hogy képes rá, hogy induló áron 20 millióért, extrákkal kiegészítve 26 millió körül vegyen egy ilyen szép és feltűnő elektromos járművet. Régebben mindig úgy fejeztem be a Mini cikkeimet, hogy én is akarok egy Minit. Számomra az elektromos Mini Countryman már nem ugyanaz az érzés, amit ennél a kijelentésnél éreztem, viszont úgy 100% valid a kijelentés befejezésül, hogy ha elektromos autóval kellene járnom, akkor Mini Countrymant akarok.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez