Státusz - Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé Mild hybrid
Mindenképpen érdekes, hogy a nagy kategóriás cupé szegmenst nem a Mercedes alapította, hiszen jellemzően ettől a márkától szoktuk meg azt, hogy új irányokat indít. A bajor versenytárshoz képest 7 évvel később, 2015-ben jelent meg a GLE Coupé. A kategóriában, amely valójában a hivalkodásról szól, két fontos dologra kell odafigyelni. A teljesítményre, hogy a tank méretű járművek gyorsan haladjanak és természetesen a formára, hogy a tankok sportautónak tűnjenek. Bár nem volt a Mercedes az első, de 2023-ra kimondható, hogy minden hátrányt ledolgozott, sőt.
Szólhatna ez a cikk a környezetvédelemről, a praktikum megcsúfolásáról, a fölösleges pazarlásról, a parkolóházakban való közlekedés gyötrelméről, vagy csak egyszerűen a pökhendi kivagyiság szimbólumairól. De nem erről fog szólni, mert a GLE Coupé elképesztő gyönyörű és éppen emiatt nem is érdekelt semmi más a nálunk töltött csodálatos egy hetében. Az sem zavart, hogy a karácsonyra félretett pénzt úgy nagyjából ez idő alatt áthordtam a benzinkútra és adtam a jószágnak belőle finom 100-as benzint. Úgy átlagosan 13 litert minden megtett száz kilométer csodájáért.
Lehet ugyanis fikázni, hibákat keresni benne, de a GLE Coupé csak annak fáj, hogy így néz ki, hogy mit sugall, aki nem engedheti meg magának. Tehát valójában az átlag hétköznapokban nekem is, de ez a hét igazán más volt.
Érdekes dolog a Coupé forma, mert valahogy ettől egycsapásra más karaktert és funkciót kap a méretes SUV. Bár a befoglaló méretei eltérnek a sima GLE-től (pár milliméterrel hosszabb, de alacsonyabb) 4944mm hosszú és „csak” 1720mm magas és ugyanolyan széles 2018mm, de az összhatás teljesen más. Ameddig a hagyományos GLE-ről elfogadjuk, hogy egy nagycsaládi autó, addig a Coupé sokkal inkább egy design eszköz. Ez azért is érdekes, mert az alaphelyzetben lévő csomagtérméret még nagyobb is picivel, 655 literes. Az persze tény, hogy a forma miatt a lehajtott ülésekkel való teljes kapacitáson veszítünk, hiszen 1790 literre zsugorodik. Persze nehéz itt pálcát törni, hiszen ez a méret is olyan rettenetesen nagy, hogy nehéz elképzelni, hogy bárkinek valaha is az a 260 liter fog hiányozni. De ebben lehet, hogy tévedek, hiszen ez még legalább 10 zsák cementnyi hely, amely életet menthet, ha éppen erre van szükség.
De akárhogyan is alakult ez ki, a GLE Coupé valóban lélegzetelállító a maga méretével, nagyságával. Talán nem is a hossza a leginkább feltűnő, hanem a magassága. Alaposan meg kell nyújtani a lépésünket felfelé minden beszálláskor.
A modellfrissített változat járt nálunk, amely kívülről új nappali fényeket kapott, továbbá módosították a hűtőmaszkot és a szélső légbeömlőket, illetve a Coupé minden esetben alapértelmezésben megkapja az AMG Line csomagot. Természetesen a Mi járművünk ennél komolyabb külsőt kapott, hiszen ez egy AMG változat volt. Ahogyan az lenni szokott, új színek és módosított designú keréktárcsák is gazdagítják a választékot.
A karosszéria alatt és a belső térben még több változás történt, amelyek közül a legfontosabb talán, hogy mindegyik meghajtás elektrifikálva lett. A tesztelt AMG 53-ba egy mild-hybrid hajtás került, amely a 3 literes, 6 hengeres benzinmotor 435 lóerős teljesítményét 20 lóerővel, az 560Nm nyomatékot, amely növekedett az elődmodellhez képest 40Nm-t, pedig 200Nm-rel egészíti ki, amennyiben erre szükség van. De természetesen, ahogyan a mild-hybridekben az lenni szokott, a legnagyobb segítséget a villanymotor az indulásoknál adja. A motorikus erősödés miatt a gyorsulás jelentősen javult, hiszen immáron 5 másodperces 0-ról 100-ra történő sprintre képes. A meghajtáshoz egy 9 sebességes automata kapcsolódik, amely teljes mértékben észrevétlenül végzi a dolgát. Ha a head-up kijelző nem mutatná folyamatosan a fokozatot, akkor észre sem vennénk a váltásokat.
A puszta számadatokon kívül fontos, hogy milyen élményt kapunk a gyorsítások során az autótól. A Mercedes szerencsére odafigyelt erre és a kipufogó hangjával nagyban fokozza ezt az élményt. Egyáltalán nem steril érzés, ahogyan a 2,3 tonnás tömeg megindul, sokkal inkább egy adrenalin löket.
Az autó belső tere káprázatos. Nem feltétlen a piros/fekete mappa bőre gondolok, mert az inkább megosztó. De az anyagok minősége, a hibátlan kidolgozás, a gyönyörű cérnával körbevarrott elemek és a pazar beltér miatt árad belőle a luxusérzés. Olyan kiegészítők, mint a hűthető-fűthető pohártartó, fűthető könyöklő, nagyon komoly masszázsfunkció az ülésekben emelik egy magasabb szintre az autót.
Két 12,3” -os képernyő szolgáltatja az adatokat, amelynek tűéles felbontású és gyönyörű grafikájú rendszere hiba nélkül dolgozik. Rengeteg a beállítási és megjelenítési lehetőség, de a menürendszer logikus felépítése miatt mindent egyszerű megtalálni. Ha ez nem sikerülne valamilyen oknál fogva, akkor a hangvezérlés segítségével is megoldható a feladat.
A kormányon elhelyezett érintésvezérlő gombok, tekerők, karok száma kb. kétszer több, mint manapság egy „digitalizáción” átesett járművön. De meg kell nyugtatnom mindenkit, hogy rövid idő eltelte után ezek készség szinten használhatóak.
A középkonzolon és a könyöklő környékén is szép számmal találunk vezérlő gombokat, amelyek annak a rengeteg technikának a ki-be kapcsolására, vezérlésére szolgálnak, amellyel a Mercedest megtöltötték.
Felmerült bennem a kérdés, hogy kik választják az 53 AMG változatot a 63 helyett. A kettő között árban körülbelül 25 millió forint van, de természetesen jelentősen nagyobb teljesítmény is. A nálunk járt tesztautó listaáron 41,9 millióról indul, de a rengeteg kiegészítő extra tartozék miatt az árcédula közel 54 millióig duzzadt. A 63 AMG ellenben 66,2 millióról indul, de ebbe már alig-alig lehet plusz extrát tenni, annyira ki van tömve. Így a végső ár csak potom 14-15 milliónyi különbségre zsugorodik. Természetesen ez nem kevés, mert ennyiből egy jó minőségű középkategória autó megvehető, de ha azt nézzük, hogy majd 200 lóerőt és 3,9 másodperces gyorsulást kapunk cserébe, akkor mindenképpen megfontolandó. Különösen azért, mert vélelmezem, hogy nem az utolsó ezreseket veszi elő a párnacihából a GLE vásárló, amikor emellett az autó mellett dönt.
Másfelől a GLE 53 teljes mértékben racionális a 63-mal szemben. Szerintem bőségesen elég ez a képesség és csak ha lúd legyen kövér gondolatból fakadt az előző okfejtés.
A GLE 53 egy sportautó, amelynek külső jellemzői sokkal inkább egy teherautó méreteire hajaznak. Az üléspozíció is rendkívül magas, de ennek ellenére, mintha valami csoda történne, autóversenyzőnek érezhetjük magunkat benne. A vezetési programok közül szerintem kettőt érdemes használni. A comfortot a hétköznapokra, és a Sport+ -t, ha éppen ki akarunk menekülni a világból és nem feltétlenül akarunk a közlekedési szabályok sebességkorlátozásra irányuló fejezeteivel foglalkozni.
A futómű alapvetően kemény és Sport+ -ban még keményebb, de soha nem bántó módon. Hiába voltak hatalmas 22” -es kerekek az autón, az egyes úthibákat szépen nyelte el a hatalmas karosszéria. A manőverezés és egyéb funkciók is teljesen kényelmesek voltak. Nem tudok kifogást találni semmire. Viszont mindenképpen ki kell emelnem még a gyönyörű zenei minőséget, amelyet a Mercedes ebben az autóban megalkotott. Nyilván nem lehet összehasonlítani egy teljesen elektromos autóban elérhető zenei élménnyel, hiszen ott nulla háttérzaj is elérhető, de a hathengeres motor dübörgő hangja mellett csodálatosan jött a magas minőségű zenei élmény is.
Funkciótlan? Részben lehet, mert én nem mertem, sajnáltam volna terepre vinni. Fellengző? Egészen biztosan, hiszen minden szem inkább lefelé pillantott, amikor kiszálltam belőle. Túlmotorizált? Még ezt is rá lehet fogni, hiszen monumentális méretei ellenére sportautós képességekkel bírt. De mégis, mindezek ellenére az egyik legszebb SUV, amivel valaha dolgom volt és különös élmény volt vele megtenni minden egyes kilométert és nemcsak azért, mert másik státuszba repített a megjelenése.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez