Szemben az árral - Peugeot 508 SW Allure 1,5 BlueHDI 130
Hívjuk klasszikus értéknek mostantól, ha egy autó nem SUV és nem hybrid. Unalmas lenne mindig azzal kezdeni a cikket, hogy végre egy kivétel, vagy azzal, hogy egyik az utolsók közül. Pedig valószínűleg igen, de azért, hogy kifordítsam kicsit, ezúttal nem temetni jöttem a hagyományos kombit, hanem dicsérni. Eljutottam oda, hogy szeretek szembe menni az autópályán és éppen emiatt nem szeretem a tucatautókat, nem szeretek 5-6 centivel magasabban ülni, mint 15 évvel a teherautósofőrökön kívül bárki ezelőtt és továbbra is mélyen hiszek abban, hogy a dízel autóknak van létjogosultsága. A Peugeot 508 SW tehát olyan gépkocsi, amit én kifejezetten szeretek, annak ellenére is, ha most éppen nem divat.
A 2010-es években, hiába volt nem is olyan régen, nagyon más volt még a divat. Egyedül a Nissan bizonygatta, hogy a Qashqai tökéletesen megfelel céges autónak. A legtöbb flottával foglalkozó szakember bólogatott erre egy nagyot, de a háta mögött kinevette. Egyszerűen elképzelhetetlen volt akkortájt, hogy egy cég úgy döntene, hogy terepjárószerű autót vásárol a kollégáknak. Aztán szépen lassan mindenki rákapott az ízére. Nem kell nagyot hajolni, jobban kilátok, nagyobb tér marad a pakolásra. A „buszlimuzinok” vagy másnéven MPV-k kihalásával eljött a SUV-k korszaka.
De 2010, ahogyan említettem, más volt és sok minden más mellett ez volt az az év, amikor a Peugeot a rendkívül impozáns 407-et lecserélte a valamivel konzervatívabb, kisebb túlnyúlásokkal rendelkező, ámde sokkal magasabb minőségi szintre pozícionált 508-ra. Meggyőződésem, hogy ez volt az a pillanat, amikor a PSA csoport meghozta azt a hosszútávú döntést, vagy éppen stratégiát, hogy a tömegmárkák közül kiemeli az oroszlános brandet.
2018-ban, amikor az első 508-as széria kifutott és megjelent az utód, amely nem csak abban volt más, mint elődjei, hogy megtartotta az 508-as számot, hanem abban is, hogy tovább növelte a luxus érzést, miközben megannyi különlegességet, más márkában nem előforduló megoldásokat villantott. Csak, hogy a legkézenfekvőbbet említsem, ettől a szériától kapható az 508-ban az i-Cockpit, amely egy valóban különleges vezetési élményt ad a Peugeot tulajdonosok számára, így az 508-ban ülőknek is.
A szokatlanul kicsi és alacsony kormányállás miatt szinte gokart érzésünk van a 4778mm hosszú, 1859mm széles és rendkívül alacsony, mindössze 1420mm magas kombi vezetése közben. Összehasonlításképpen egy VW Passatnál közel 3 centivel szélesebb és majd kétszer ennyivel alacsonyabb az 508 SW. Ezek a tényezők mind-mind fokozzák a sportosság érzését. A sportosság persze nagyon tág fogalom, hiszen sportolás lehet egy edzőterem, vagy egy lovaspóló mérkőzés is. A Peugeot 508 SW sokkal inkább az utóbbi stílusra hasonlít, mint az elsőre.
Az idei évben, tehát 5 évvel a megjelenést követően muszáj volt kicsit kézbe venni a modellt, hogy némi frissítést kapjon. Lehet elfogultság a részemről, de egyébként is a Peugeot modellpaletta legszebb darabja az 508, így már a megjelenés előtt nagy várakozással figyeltem a híreket, hogy milyen változásokat fognak eszközölni.
Ahogyan az lenni szokott, az első lökhárítót és a fényszórókat érte leginkább a módosítás. Szerintem csodálatos lett az új Peugeot design vonalak átképzése a középkategóriás kombira (illetve szedánra). A szűk lámpáktól némiképpen még agresszívabb lett és közepén már az új márkaembléma trónol. A lökhárító tömbjébe szinte beleolvadó hűtőrács pedig kimondottan modern megjelenést biztosít. Újdonságnak számítanak a 3 karmot formázó, jellegzetes első lámpatestek, melyek az összes változaton elérhető, imént említett különleges dizájnú extrakeskeny Matrix LED fényszórókhoz kapcsolódnak. A hátsó lámpatestek szintén úgy lettek megformálva, hogy három-három karom jelzi a Peugeot génjeit.
Az utastérben inkább csak apró módosítások történtek, a fő különbség, hogy érzékelhetően még magasabb szintre hozták a minőségi kialakítást a tervezők. Meggyőződésem, hogy már csak image és nem anyaghasználati kérdés, hogy a Peugeot a presztízs márkák sorába tartozzon.
A központi 10” -es kijelző felbontása és minősége sokat lépett előre, kiváló a tolatókamera minősége, amely a legutóbbi változat esetében nem aratott osztatlan sikert. De olyan extrák is az autóban voltak, mint az éjjel látó kamera, amely a legzordabb látási viszonyok között is mutatja az esetleges akadályokat a műszerfal közepén.
A tesztelt dízel 508 SW immáron 1,5 literes motorral kapható. A teljesítménye 130 lóerő, amely 300Nm nyomaték leadására képes. Fogyasztási adataival kapcsolatban pozitívan, teljesítményében inkább negatívan csalódtam. A nálunk töltött egy hét alatt a Peugeot átlagos fogyasztása erőteljes autópálya túlsúly mellett az 5,5 literes fogyasztást sem érte el. 110-es tempónál 5 liter alatt fogyasztott. Azt gondolom, hogy a méretei alapján ez egy kiváló eredmény és bizonyítja számomra, hogy nincsen gazdaságosabb megoldás jelenleg sem, ha valaki sokat megy autópályán/országúton, mint a dízel meghajtás.
Az 1,5 literes motor, amelyhez egy nyolcsebességes automata kapcsolódik, sokkal inkább átlagos menetteljesítményre képes, mint sportosra. Emlékszem még a korábbi 2 literes dízelre, amelyhez képest ez az erőforrás nyilvánvalóan gyengébb, vagy mondjuk azt, hogy átlagosabb.
A futómű és a különleges vezetési kényelem, a jó minőségű 10 hangfalas Focal hifi rendszer garantálják, hogy a hosszú utak során, amire az 508 SW született, kifogástalanul érezzük magunkat. A kombi változat ezen felül még bőséges csomagteret is kínál, hiszen alaphelyzetben 530 liter, a hátsó ülőlapok lehajtásával 1780 literig bővíthető.
Árazás tekintetében a Peugeot sokszor eset abba a hibába, hogy túllőtt a saját lehetőségein, így hiába volt remek az autó, az ajánlat nem volt kellőképpen kecsegtető. Úgy vélem, hogy a jelenlegi autópiaci árakat figyelembe véve a megújult 508-cal nem lesz ilyen probléma. A dízel 508 SW Allure felszereltséggel 15 millió alatt hazavihető. A céges alapár ennél 900 ezer forinttal magasabb, de mint tudjuk, a flottakedvezmények ezt nagyobb mértékben befolyásolhatják.
Szeretném hinni, hogy sem a dízelmotort, sem a hagyományos kombikat nem kell temetni. Bár lassan még egy kiskategóriás autó is képes fölé magasodni, de stabilitásban, gazdaságosságban és vezetési élményben nem lehet összehasonlítani őket.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez