Tekints a jövőbe - ZERO DS ZF14.4
Különleges élményt nyújt, semmi korábbihoz nem hasonlítható. Úgy suhan, mint az árnyék, gyorsan, némán hagyja ott a többi motort. A Zero DS egy új dimenzió a motorozásban.
Mindenféle túlzás nélkül állítható, hogy ez a motor a jövő. Hogy milyen lesz ez a jövő az még nincsen kőbe vésve, de láthatóan nagyon közel van a pillanat, hogy a benzinmotorok szépen, lassan el fognak tűnni a kétkerekűek meghajtásában. Lehet, hogy 10 év lesz, lehet, hogy sokkal több, de ez a fajta alternatíva utat fog törni magának, ebben egészen biztos vagyok.
Az amerikai Zero Motorcycle, amely palettája 100%-ig elektromos motorokból áll, 2006 óta ebben hisz és ilyen típusú motorokat fejleszt. A márka kizárólagos magyarországi forgalmazója, a Szallerbeck Kft. jóvoltából lehetőséget kaptunk rá, hogy kipróbáljuk ezt a különleges élményt.
Ha a felejthetetlen és jó dolgokkal kell kezdenem, akkor egyértelműen a gyorsulási élményt emelném ki, amely valami fergeteges a Zero-n. Arra emlékeztetett, mint amikor a 4-es, 6-os gyorsul a körúton, csak persze hatványozottan gyorsabban teszi mindezt. De a hangja szakasztott ugyanaz. Enyhe elektromos zaj, amely 5-6 másodperc körül viszi 100-ra a gépezetet és utasát. A végsebesség 165km-ben van limitálva, amely elérése nem benzinmotoros élmény. Erről gondoskodik a 60 lóerő és a 110Nm nyomaték. Nem szabad elfelejteni, hogy elektromotor révén ez a nyomaték lineárisan emelkedik, ez adja a különleges hatást és élvezeti faktort. (Ha ez nem lenne elég akkor választható az új SR/S vagy SR/F változat is, amely 110 lóerővel bír és a nyomatéka 190Nm)
Sokat szoktam mérgelődni, hogy az új motorkerékpárok kipufogója túlságosan halk és a többi járművezető nem hallja a közeledését, ami veszélyes lehet. Hát ezt most megkaptam…A Zero DS -nek nemcsak a károsanyag kibocsájtása nulla, hanem természetesen a hangja is. Ennek rengeteg előnye mellett az egyetlen hátránya az, hogy a többi autós nem is számít rá, hogy el fogunk előttük, mellettük suhanni a jövőjárgánnyal. Volt is pár közlekedési szituáció, ahol a duda volt az egyetlen segédeszköz, amivel fel tudtam hívni magamra a figyelmet.
A Zero DS egy naked motor, de felépítése valamivel magasabb, így a kiváló futóműve, a hátsó keréknél lévő méretes rugó és a fordított teleszkópjai nagyon komfortos érzést adnak motorozás közben. A súlyelosztása az akkumulátor-pakk miatt egyedi, ugyanis így a súlypont és a súlyelosztás teljesen más, mint egy benzinmotoros motorkerékpár esetében. Az első villa mögött, a „tank” alatt ugyanis kizárólag a 14,4kW-os aksi foglalt helyet. Ettől függetlenül semmiféle megszokást nem igényel a motor, azonnal érezni lehet és nagyon jól irányítható. Élmény volt döntögetni.
Az elektromos járműveknél, így a Zero DS esetében is kulcsfontosságú a töltési idő, kapacitás. Nagyon szimpatikus volt, hogy a műszerfal, illetve az elektronika nem akarja megtippelni, hogy mennyi lesz a hatótávolság, hiszen ez a felhasználás körülményeitől nagyon nagyban függ. A visszajelző „csupán” a töltöttség százalékát mutatja ezzel kapcsolatban. A gyári adatok nem hazudnak, autópályán 105-120 közötti tempó esetében 185 kilométert lehet megtenni, városban könnyedén teljesíthető a 250 kilométer fölötti távolság is.
A töltéshez kapunk egy Type1 csatlakozót, aminek a segítségével cca. 2-2,5 óra alatt tölthető fel nulláról 100%-ra az akkumulátor, továbbá egy PC adapter kábelt, ugyanis ezzel azonos végződésű csatlakozó segítségével lehet a hagyományos fali aljzatba dugni a Zero DS-t. 220V-ról nagyságrendileg 10 óra alatt tölthető fel teljesen.A tanksapka helyét elfoglaló Type csatlakozó egyébként opciós lehetőség. Alaphelyzetben itt tárólórekesz található, amelyet lecserélhetünk a gyorsabb töltésre vagy akár a "tank" helyére újabb akkupack is kerülhet, amely 3,6kW feszültséggel további hatótávolságot adhat nekük.
A műszerfalról tettem már említést. Jól átlátható, kvarc kijelzőjéről, amely sötétben szép kékes fénnyel világít, számos információ leolvasható. Minden esetben előre be tudjuk állítani az A és B mezőt, hogy mit mutasson a számunkra. Napi kilométer, fogyasztási adatok, akku hőmérséklet stb. A kormányról állítható, hogy Eco, Sport vagy Custom üzemmódban kívánjuk használni a gépet, amely állapotról szintén találunk visszajelzést. A Custom üzemmódhoz egyébként tartozik egy telefonos applikáció. Itt tudjuk beállítani, hogy milyen sebességi, gyorsulási paraméter alapján szeretnénk használni a motort. A Sport kimaxolja a lehetőségeket, az ECO pedig nevéből következően a takarékos használatra fekteti a hangsúlyt, amely a hatótávnál hálálja meg magát.
A menetszél egyáltalán nem érezhető a műszerfal előtt elhelyezett szélvédőnek köszönhetően. Az üléspozíció pedig abszolút kényelmes. A fenti két okból akár többet is lehetne egyetlen üléssel menni a DS-sel. Így egyelőre az akkumulátor szabja meg a határokat. A technika folyamatosan fejlődik, így pár év múlva biztos vagyok benne, hogy ezzel kapcsolatban nem kell kompromisszumot kötni, illetve remélhetőleg az árak is csökkenni fognak, ugyanis jelenleg a 6 millió forint feletti vételár sok vásárlót elriaszthat. Ha viszont belefér ez az összeg a budgetbe, akkor csak ajánlani tudom a motort.
Bővebb info: www.zeromotorcycles.hu
www.honda-szallerbeck.hu
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez