Utazz velünk a Titanicon!
Formabontó ötletek, régen várt alkotások, merész újítások, Spanyolcsizma, és minden, ami ahhoz szükséges, hogy a művészetbe és ne a habokba merüljünk.
A Robert De Niro főszereplésével készült Mocsokváros utcáin című film nyitotta meg a 19. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A vetítés előtt nyitóbeszédet mondott Horváth György fesztiváligazgató, majd az idei mustra vendég országa, Spanyolország képviseletében Enrique Pastor spanyol nagykövet beszélt a Spanyolcsizma szekció filmjeiről, és arról, hogy az itt szereplő filmek rendezői közül kettő személyesen is ellátogat a Titanicra: Ramon Trémens(Katalónia über alles!) és Toni Bestard (Kedves idegen) április 18-án érkeznek Budapestre. A nyitó ünnepségen a Kodály Method projekt közreműködői is zenéltek, meglepetésszerűen szólaltak meg a hangszerek és az énekhangok a nézőtéren, a karzaton, az előtérből, majd a „kis csapat” a színpadon fejezte be produkcióját.Az estét záró koccintás alatt pedig a svéd Archi Jamt vonósnégyes filmslágereket játszott a vendégeknek.
A Toldi moziban két nemzetközi premierrel is várták a nézőket. A Kodály Method egy új audiovizuális-webes projekt, amit Szimler Bálint rendező és Rév Marcell operatőr indított el. Összeállításuk formabontó vizuális ötleteken alapuló zenei videói olyan bandák közreműködésével készültek, mint a Zagar, az Akkezdet Phiai, az Erik Sumo Band, vagy a Volkova Sisters. A dán filmek rajongói új kedvencre találhatnak az ID:A című, noirral itatott, akciódús bűnügyi filmben. A film Oscar-díjra jelölt rendezője, Christian E. Christiansen A szobatárs című klasszikus thrillerét a hazai nézők is ismerhetik. Sztárja, Tuva Novotny, akit pedig a Jalla! Jalla! című svéd komédiában és a 2010-es Drága Alice-ban is láthattunk, ezúttal egy olyan nőt alakít, aki egy napon emlékezetvesztéssel ébred Franciaországban, és elkeseredett hajszába kezd elveszett identitása után.
Szintén a Toldiban, muatták be a rendezőként és színészként is kiváló Mathieu Kassovitz várva várt, Lázadás című filmjét, mely az 1988-as Ouvéa-incidenst dolgozza fel. A Franciaországhoz tartozó, Új-Kaledónia szigetén kanak őslakosok szeparatista csoportja francia csendőröket ejt túszul. A helyzet rendezésére a francia kormány terrorelhárító csapatokat küld, de amikor a francia hadsereg is beszáll a túszmentésbe, elszabadul a pokol. A társadalmi igazságtalanságról, a testvériségről és az emberi méltóságról szóló, provokatív mű egyszerre akció thriller és intelligens politikai dráma.
Kísérőfilmje, az a:normal sessions egy 2010-ben alakult újgenerációs zenei projekt, melyben a zene és a film egyedi módon, élő zenei videoklipek formájában találkozik. Olyan előadókkal készült felvételeket láthatunk, mint Harcsa Veronika, Lajkó Félix, Alba Hyseni, Palya Bea és a Syngas Project.
Todd Haynes neve bizonyára ismerősen cseng a Titanic nézői számára: a rendező filmjei közül nálunk láthatták először az Elkülönítve és a Távol a mennyországtól című munkákat. A 2011-es Mildred Pierce a hard-boiled műfaj mestere, James M. Cain (A postás mindig kétszer csenget) regénye nyomán készült, és elsősorban a címszerepet alakító Kate Winslet ragyogó játéka miatt vált népszerűvé. Az öt részes minisorozat a harmincas évek Kaliforniájában játszódik: az egyedülálló anya, Mildred hányattatások és drámai családi konfliktusok közepette próbál szerencsét a helyi vendéglátásban. A Titanic szombat délutáni maratoni vetítése a Toldi moziban egyedülálló alkalom volt arra, hogy a filmet végre mozivásznon is láthassuk!
Vasárnap a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál két közönségtalálkozóval is kedveskedett a nézőknek a Toldi moziban: a 16:45-kor kezdődő Gyilkosság és lelki béke és 19:00-tól a Tartozás alkotói voltak a vendégek.
A Gyilkosság és lelki béke egzotikus thaiföldi környezetbe helyezett izgalmas keveréke Umberto Eco A rózsa neve című regényének és a Sherlock Holmes-történeteknek: igazi csemege a krimirajongók számára. Ugyanakkor az első thai film, amely Bangkokban játszódik, és hivatalos engedéllyel fest hiteles képet a lottózó, mobiltelefonozó buddhista szerzetesek igazi mindennapjairól! A vetítés után Tom Waller rendező és Olivier Liboutry, a film zeneszerzője beszélgetett a közönséggel.
Világpremierjét láthattuk a Tartozás című filmnek, amely a magyar származású, Finnországban élő Jelinkó Márton első rendezése. A film után a rendezővel és Heidi Lindén producer-főszereplővel beszélgettek a szervezők és a meghívott vendégek. Lindén Ellit alakítja, aki egy számláit küszködve fizető, vadul partizó, lezser egyetemista, Iris (Kristiina Puukko) pedig kényszer hatására egy erősen hímsoviniszta pénzbehajtó csoport tagja. Elli rájön, hogy egyéjszakás kalandjaival pénzt is kereshet, Iris pedig fokozatosan beleszeret egyik bűnözőtársába, Andreibe, aki pont Ellivel kavar. Iris bosszút forral, ám váratlan események mégis egymás mellé sodorják a két lányt, a tét pedig hamarosan már az életben maradásuk.
Két további nemzetközi premiernek is otthont adott a fesztivál ugyanezen a napon.
Az amerikai Jamie Heinrich az autodidakta filmrendezők új nemzedékéknek ígéretes tehetsége. Rövid- és reklámfilmek után a 2010-es Bírlak volt az első nagyjátékfilmje, mely amatőr és kezdő színészekkel megrendezett, kíméletlenül őszinte történet a tizenéves kor megpróbáltatásairól. 2012-ben elkészült Heinrich Hol volt, hol nem című filmje is, mely szintén szerepel az idei Titanic Filmfesztivál programjában. A KINO-ban került sor az Akik ölnek – A múlt árnyai című film vetítésére. A film egy rendkívül sikeres dán tévésorozat mozifilmre vágott változata. Katrine Ries Jensen nyomozó és Thomas Schaeffer kriminálpszichológus a koppenhágai rendőrség sorozatgyilkosságokkal foglalkozó különleges egységét alkotják. Előkerül egy ügy Schaeffer múltjából: pályakezdőként úgy döntött, hogy egy beteget, aki egy közlekedési baleset részleteit rajzolta rögeszmésen, nem küld zárt intézetbe. A véres jelenetek most valóságos gyilkosságok formájában újra megjelennek. A dán filmek rajongói számára kihagyhatatlan élményt jelenthet a mű!
Bokros László
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez