Vajon ez a technológia csúcsa? – Audi Q8 Sportback e-tron 55
Nem először jár nálunk az Audi elektromos zászlóshajója a Q8 e-tron. A mostani találkozás legfőbb apropója, hogy kipróbáltuk a virtuális külső tükrökkel is felszerelt változatot, ugyanis az Audi MOONCITY-ben tartott technológia bemutatóján szóba került a kamerás tükör. Felvetődött, hogy más típusok kamerás tükörrel szerelt modelljeit már teszteltük és azoknál inkább nehézségeket okoz a tolatás, mint előrelépést. Az Audi esetében megnéznénk, hogy milyen egy utánfutóval tolatni ezzel a technikai megoldással. Így ez úton is külön köszönet az Audi márkaigazgatójának, Zakariás Fruzsinának, aki egyből felajánlotta a tesztelési lehetőségét egy ilyen felszereltségű modellnek.
Essen azért néhány szó magáról az autóról. Az Audi Q8 e-tron 55 egy nagyon különleges autó. Nevével ellentétben nem azonos a mérete a hagyományos erőforrással rendelkező Q8-éval, bár az is tény, hogy padlólemezük azonos. A moduláris platform miatt viszont a Q8 e-tron valamivel kisebb. Nagyon fontos, hogy valamivel, mert a 4,9 méternél is hosszabb és 1,9 méternél szélesebb 2,5 tonnánál is nehezebb jármű minden csak nem kicsi. Igazi luxus kínál és az elektromos autózást egy teljesen más aspektusból közelíti meg. A hang nélküli utazást, az imént említett méretei ellenére a rendkívüli dinamizmus az, amit ettől az autótól kapunk. Cserébe a 408 lóerős teljesítményért, 664 Nm nyomatékért és az ezekből következő 5,6 másodperces gyorsulásért a fenntartható autózás oltárán fel kell áldozni néhány dolgot. Elsősorban az alacsony fogyasztást, hiába lett a légellenállás mutató kedvezőbb, mint az elődmodellnél. A 0,27-es érték mindenképpen elismerésre méltó, de ez sem ment meg bennünket attól, hogy komoly odafigyelés ellenére sem lehet 22-24 kW alá vinni hosszú távon a fogyasztást.
Az akkumulátor kapacitása növekedett az előző széria óta, hiszen most már bruttó 114kWh, nettó 106kWh kapacitású, de a hatalmas mérete és, a fogyasztása miatt mi nem tudunk sokkal többet menni 400km-nél. Ez egyébként bőségesen elegendő az esetek nagytöbbségében, de közel 50%-kal kevesebb, mint a WLTP hatótáv.
Nagyon sok részlet olvasható a Q8 Sportbackról e-tronról előző cikkünkben, amely itt érhető el:
https://www.motorhang.hu/hir/Audi-Q8-55-Sportback-e-tron/4710/negykereken/
Akárhogy is, a mai elektromos autó kínálat és árakat figyelembe véve, az Audi komoly és nehéz döntés elé helyezi a potenciális vásárlókat az árazásával. A most tesztelt modell listaára 38 millióról indul, de a számtalan extratartozék miatt könnyen elérheti az 45-50 millió forintot az árcédula. Ahogyan a cikk elején említettem, a mostani tesztünk egyik legfontosabb célja az volt, hogy megvizsgáljuk, hogy mit is tud a digitális visszapillantó, illetve milyen vontatni egy ilyen járművel.
Nem először járt nálunk ilyen technikával felszerelt gépkocsi. A legutóbb a Hyundai Ioniq 6 volt ezzel a megoldással kiegészítve. Annyi egészen biztos ránézésre is, hogy az Audi tükör elhelyezése az utastérben sokkal jobb, mint a Hyundié. Az Audi pár ezer forint híján 800 ezer forintot kér ezért a kiegészítőért. Szerintem nem kell sokat kalkulálnunk, hogy rájöjjünk, hogy a kedvezőbb légellenállásból fakadó alacsonyabb üzemanyagfogyasztást ezt a beruházást soha nem fogja rentábilissá fordítani. Az is biztos, hogy nem lesz kedvezőbb a CO2 lábnyom, ha egy sima tükör helyett egy olyan eszköz van tükör gyanánt elhelyezve, amelyben legalább két komoly minőségű kamera, plusz monitorok és egyéb kiegészítő technika van. Így ezt a részt nem gondolom, hogy érdemes alaposan megvizsgálni.
De megéri-e a drága extra tartozék az árát? „A válasznál az a régi vicc jutott az eszembe, amit a hadseregről mondtak. A kockát gurítják a kereket pedig viszik.” Ennek a megoldásnak ugyanis szerintem semmi előnye és értelme nincsen. Valahogyan a Tesla Yoke kormányával lehetne párhuzamot vonni. Újra gondolni ugyanis nem kell mindent, minden áron. De ha már mégis így alakult, lássuk mit is tud a digitális tükör, hogyan lehet vele vontatni?
Első körben nem is a tolatást teszteltük, hanem a Drivingcamp 5-ös országúti modulját vettük célba, ami bójákból épített sikánokkal van nehezítve itt az utánfutó lekövetését tudtuk ellenőrizni a kamerák képén keresztül.
Meglepetésünkre nem igazán jelentett problémát bár kicsit szokatlan volt a hagyományos tükrökhöz képest. A Q8 súlya, mérete és teljesítménye kiválóan alkalmas vontatásra, de a hangszigetelése és légrugói miatt nagyon kevés visszajelzést éreztünk vontatmányunk mozgásával kapcsolatban, amely érzést még extrémebbé tettek a kameraképek.
Ezt a tesztet követte a tolatási próba. Bójákból egy képzeletbeli kapubeállót építettünk. És neki is kezdtünk a 90°-os tolatásnak, amely meglepetésünkre nem okozott olyan nehézséget, mint amire számítottunk. Elsőre sikerült.
Ugyan a művelet óvatoskodásunk és a számunkra szokatlan technikai megoldás okán lényegesen lassabban sikerült, mint hagyományos tükrökkel történne és az oldalsó tükrök helyett felszerelt kamerákból némi holt terület is keletkezett, amit a megszokott tükrökben némi fejmozgatással ki tudtunk volna küszöbölni, de ezt a hagyományos tolatókamera képe tökéletesen kompenzálta. (Tolató kamera képe nélkül ez a technológia szerintem nem tud működni)
Tapasztalatom alapján a digitális tükör hátrányai a következők:
- Drága. Ha bármi történik vele nagyságrenddel kerül többe, mint egy hagyományos tükör.
- Nehéz megszokni, hogy nem ott van a tükör, ahol lenni szokott.
- Egyszerűen nem érezni benne a távolságokat olyan mértékben.
- Egy tükör felbontása lényegesen jobb, mint a digitális tüköré. Hiába mondhatjuk el, hogy az érintőképes OLED kijelző valóban gyönyörű képet ad.
- Egy tükörbe nézve rendkívül egyszerű megváltoztatni, hogy milyen irányba lássunk, hiszen csak a fejünket kell mozgatni. A digitális tükörben ezt a szöget csak a kijelzőt simogatva tudjuk változtatni, amely lényegesen lassabb és nem is annyira természetes mozgás.
A fentiek miatt én a fölösleges pénzkiadásnak tekintem a digitális tükröt, amely bizonytalanná teszi a rutinos vezetőt is tolatáskor.
A vezetési élmény számomra csorbult ezáltal, de a lényeg, hogy meg lehet szokni és egy technológiai autóban, ahol nem anyagi szempontok vezérelnek, hanem kizárólag technikai megoldások, helye lehet egy ilyen „különleges” megoldásnak. A példa pedig bizonyította, hogy tolatási feladatot is tökéletesen végre lehet hajtani vele.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez