Végre megérkezett a helyére – Volkswagen ID. 7 Pro
Most már lassan 5 éve, 2019 szeptemberében jelentette be a Volkswagen az első, tisztán elektromos meghajtásra fejlesztett járművét, az ID. 3-at. A bejelentést követően még több, mint egy évet kellett várni, hogy a sorozatgyártás elinduljon és szerintem egészen az ID. 7-ig, azaz mostanáig pedig arra, hogy a márkához méltó, kiváló elektromos autó kerüljön piacra a konszerntől.
A VW elektromos modellpalettája egészen széles és több kanyarban fejlődött már a portfólió. Például 2022 végén az imént említett ID. 3-ból, egy elsősorban belső anyaghasználat szempontjából továbbfejlesztett kiadást mutattak be. Egy viszont nem változott, az MEB platform, amely a csoporton belül az elektromos autók alapja. Erre a platformra kerül az összes modell a legkisebbtől a legnagyobbig. Egyszóval az ID. 7 is ezt használja, de a szakértőkön túl valószínűleg erre senki nem jön rá, hiszen a moduláris platform lényege, hogy szinte minden méretében változtatható. Így lett az ID. 7 közel 5 méter hosszú és ez által lehet megoldani, hogy kategóriákat ugrálhatnak a tervezők a széles mérettartományban.
Az ID. 7 talán legnagyobb előnye a hatalmas belső tér, amely szintén a dedikáltan elektromos meghajtásra tervezett platform előnyei közé tartozik. Ennek a modellnek a tengelytávja 3 centiméter híján 3 méter, amely a lábtér esetében nyilvánul meg leginkább. Azzal rendszerint nincsen panasz, hogy első üléseknél ezzel probléma lenne. Nos, az ID. 7 esetében, a hátsó ülésen utazók sofőrös limuzinok lábterét kapják, tehát azt is mondhatom, hogy jobb vagy nagyobb kényelmet élveznek, mint elől utazók. De ne rohanjunk ennyire előre, és essen néhány szó a külső megjelenésről.
Nagyon nehéz elmenni az ID. 7 mellett úgy, hogy ne keltsen feltűnést. Ennek oka a különleges formavilág. Nem kérdés számomra, hogy a Passat elektromos megfelelője ez a modell, de a karosszéria íve sokkal inkább az Arteonra hasonlít. Coupé szerű vonalvezetése egyedül a csomagtartónál törik meg, ott élesen lefelé indul. Az Arteonhoz képest nagyobb, zömökebb, kicsit SUV szerűbb azáltal, hogy magasabb, robusztusabb. Ha már a Passat elhangzott, érdemes az ID. 7 méreteivel alaposabban foglalkozni és a méretkategóriát meghatározni. Őszintén szólva ebből a szempontból bajban vagyok, ugyanis valahol a két kategória Passat és például az 5-ös (i5) BMW közé tenném az ID. 7-et. Egyértelműen nagyobb, mint a Passat, de a nagykategóriás autókhoz képest minimálisan rövidebb, illetve keskenyebb (Az ID. 7 „csupán” 1862mm széles, míg például a Tesla Model S 1987mm, vagy a BMW i5 1900mm). Ha viszont lefelé nézelődünk akkor valamivel nagyobb az ID. 7 fölénye. A BMW i4 4782mm hosszú, 1852mm széles. A Tesla Model 3 4720mm hosszú és 1933mm széles.
Ez a sok méret azért fontos, illetve élrdekes, mert amikor az ID. 7 áráról beszélünk, akkor érdemes viszonyítási pontot találni.
Ha abból indulunk ki, hogy a két kategória közé tesszük, vagy abból, hogy a VW csoport elektromos „Passat”-ja méretében nagyobbat kínál, mint az elvárt, akkor az árait a helyén találjuk. A tesztelt modell 26,5 millióba került, az árlista 24,5-nél indul, tehát láthatóan egy nagyon jól felszerelt modellről van szó. Ez az ár, ha a legnagyobb elektromos versenytárs áraihoz, a Teslahoz hasonlítjuk, akkor 5-6 millióval drágább, mint a Model 3, viszont sokkal-sokkal olcsóbb, mint a Model S. Természetesen a teljesítményt nem szeretném ebbe belekeverni, hiszen a 210kW/286 lóerős ID. 7 lényegesen gyengébb, mint az amerikai elektromos, másfelől viszont ennél nagyobb teljesítményre, illetve 6,5 másodperces gyorsulásnál jobbra nagyon-nagyon ritkán van szükség. Az viszont elvitathatatlan és tény, hogy egy dualmotoros, 670 lóerős Tesla S ára, amely 3,2mp alatt van százon nagyrészt ettől a teljesítménykülönbségtől függ.
Az egésszel sokkal inkább azt akartam sugallani, hogy a komfortszint esetében, már ami a méretet, térérzetet jelenti egyértelműen felfelé kell a hasonlítást elvégezni és ebből a szempontból (is) kiváló választás a VW ID. 7. Ami a méreteken túl talán még sokkal fontosabb az a komfort és minőség, amellyel találkozunk az autó belső terében. Ahogyan a cikk címével már jeleztem az ID. 7-tel a konszern végre olyat lépett előre, amire szerintem már nagyon sokan vártunk. Az elektromos autók nagyszámú elterjedésével párhuzamosan ugyanis azt lehetett észrevenni, hogy a nagy márkák, lehet részben utánozva a Teslát, részben az akkumulátor költségének kompenzálása miatt jelentős mértékben léptek vissza a kínált minőség tekintetében. Az árcédula tehát felfelé indult, miközben méltatlanul sivár, gyenge környezetben kellett élvezni a zöld életérzést. Sok esetben és erre az ID.4, illetve 5 a jó példa, a konszernen belül még a Skoda (amely elméletileg alacsonyabb presztízzsel bír, mint a VW) is élvezhetőbb, látványosabb színvonalat nyújtott a megfelelő modelljével (Enyaq). Mondanom sem kell, hogy ez nem járja. Az ID. 7 a fordulópont, ahol a VW a helyére került.
Számomra az ülések minősége, kényelme az egyik legfontosabb tényező, hiszen mégiscsak ebben ülve töltjük az utazás teljes időtartamát, így ezzel a ponttal kezdeném a felsorolást. Ahogy a Tesla Y esetében a véleményem, hogy az autóipar egyik leggyengébb eresztését sikerült az egyébként remek autóba illeszteni, úgy tudom mondani, hogy az ID. 7 pedig az egyik legjobb van, amivel találkoztam. Ráadásul nemcsak kényelmes, hanem roppant mutatós is. El tudom fogadni, hogy a tesztautóban lévő világos ülések rendkívül kényesek és látványosabban koszolódnak, ettől függetlenül mégis ezt választanám ebbe az autóba. A szellőztethető, masszázs funkcióval ellátott ülések meseszerűen jók.
A teljes beltérben jellemző, hogy jó minőségű anyagokkal, szépen elrendezett, funkcionális terekkel találkozunk. Hogy a jó érzés fokozva legyen nagy arányban újrafeldolgozott műanyagok, textil és vegán bőr anyagokkal találkozunk. Az autó infotainement rendszere a központi 15”-es képernyőn keresztül vezérelhető. Már unalomig ismételgetem, hogy nem kedvelem a gomb nélküli, szinte kizárólag érintőképernyőről vezérelhető rendszereket. Szerintem ezt a trendet is a Tesla hozta be és a többi nagy cég, élükön a VW csoport ezt majmolja. Szóval ahol én az értékelésből levonnék az ez a szempont, ugyanis gombot nem nagyon találunk az autóban, minden miatt a nagy képernyőt kell fogdosni, simogatni. Azt azért el kell mondjam a védelmében, hogy van rajta egy jó csomó fixen elhelyezett gyors gomb, szóval bonyolultnak egyáltalán nem nevezhető.
Két másik felület is található az autóban, ahol a visszajelzéseket megkapjuk. Egy kicsike, ámde annál informatívabb műszerfal és egy szélvédőre vetített head-up display. Lehet ezzel támadni a márkát, hogy méret szempontjából túl kicsi a műszerfal, de számomra pont elegendő volt.
Érdekes megoldással készült az autóban a szellőztetési rendszer. A teljes műszerfalon végighúzódó szellőzőrostélyok nem manuálisan állíthatóak, hanem ezt is a központi kijelzőn keresztül lehet vezérelni.
Nemcsak a belső tér minősége, illetve a tágas csomagtér (532liter, lehajtva 1586 liter) adja a magas szintű komfortérzetet. Az ID. 7 futóműve, progresszív kormányzása és a nagyon csendes utastere felemelő élményt ad utazás közben, amelyet a Harman/Kardon 700W-os hangrendszere egészít ki.
Ha pedig elektromos autó, akkor fontos, hogy magáról a hatékonyságról is beszéljünk. A hatalmas autó elképesztő jó fogyasztási értékekkel lepett meg bennünket a tesztidőszak során. A 77kWh-s akkumulátorcsomaggal felszerelt ID.7 16-17kWh/100km átlagos fogyasztási adatokat hozott. Városban számtalan esetben jártunk vele 12-13kW-tal. Így azt tudom mondani, hogy 460-480 km-es hatótávval nyugodtan tudunk számolni nyári időszakban. Az elméleti maximális töltési sebessége 175kW. A gyakorlatban is biztosan fogunk végezni egy 80%-ig tartó villámtöltéssel 30 percen belül.
Összeségében rendkívül pozitív élményekkel zártuk a tesztidőszakot. Az ID. 7 egy mutatós, jó minőségű, kiváló villanyautó, amely méltó a konszerntől megszokott sztenderdekhez.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez