Versenytárs nélkül – Ford Ranger Raptor 3.0 Eco Boost
Nem is kezdődhetett volna jobban a vadonatúj Ranger bemutatása, mint a minden idők legerősebb verziójának a tesztelésével. A Raptor nevet ugyan ismerhetjük az előző generációs Ranger neve mellől, de a most bemutatott modell egy új, sosem látott dimenziót tárt elénk. Az alapjaitól újraépített Ford Ranger ugyanis sportautós képességeket kapott a háromliteres V6 benzinmotor és a különleges hajtás, vezérlés, felfüggesztés által.
A 2022-es év sok fájdalmas hírrel telt a Ford rajongók számára. Egymás után jöttek a hírek és a hivatalos bejelentések, hogy a márka megszünteti olyan alapmodellek gyártását, mint a Fiesta, Focus vagy éppen a Mondeo. A Ford tehát elengedte azon típusoknak a kezét, amely szegmensek értékesítési iránya egyértelműen lefelé tendál. Ezzel párhuzamosan viszont olyan kategóriák esetében, ahol a kategória feltörekvőben van, vagy éppen ahol megingathatatlan a helyzete, jelentős fejlesztéseket indított.
Utóbbihoz tartozik a pickup, amely esetében Európa legnépszerűbb modellje töretlenül és megkérdőjelezhetetlen módon, a Ranger. A Ford nem mellesleg olyan piacok értékesítését is dominálja, mint az USA, ahol az eladási darabszámok tízszeres mértékűek pickup fronton. Igaz, ott a mi léptékünk szerint így is óriási Rangerhez képest egy méretkategóriával nagyobb autó a legnépszerűbb, nevesül a Ford F-150.
2019-ben találkozhattunk először a Ranger Raptorral, amikor az előző generációs modell csúcsváltozataként, az F-150-es európai alteregójaként felkerült a kínálatra. Járt is nálunk ez a modell 2 évvel ezelőtt. Aki kíváncsi itt találja meg a róla készült írást.
A most bemutatásra került negyedik generációs Ranger Raptor, ha lehet még közelebb került megjelenésében a döbbenetesen népszerű F-150-hez. Akár hívhatnánk baby F-150-nek is ezt a típust. Az egyetlen ok, ami miatt ezt még sem tenném, az nem más, mint hogy az 5,36 méter hosszú, 2 méternél szélesebb és 3270mm tengelytávval rendelkező járműveket, amelyek nem kevesebb, mint 2,4 tonnát nyomnak, nem szokás bébinek hívni az öreg kontinensen. Ezekkel a méretekkel ugyanis nincsen olyan parkoló, ahonnan jobbról, balról vagy éppen felülről (magassága 1,92m) ne lógna ki. A Raptor kivitel egyébként az alapváltozathoz képest hosszabb és szélesebb is. Alaplemeze természetesen megegyezik, de a létra alváz ebben az esetben meg van erősítve. Természetesen nem a némiképpen megnövelt méretektől lesz igazán nagy durranás a Raptor, hanem attól az óriási dózisú szteroidtól, amelyet a Ford mérnökei a jármű minden pontjára beoltottak.
Egyedi a teljes frontrész, ahol a fekete hűtőmaszkra látványos és egyébként nagyon dögösen mutató, hatalmas Ford felirat került. Nem cáfolja meg a felirattal sem az autó méreteit, hiszen, ha ennél nagyobb a betűméret, akkor már kilógott volna az autóról. A LED-es fényszórók, csakúgy, mint az F-150 esetében, teljesen a karosszéria szélére csúsztak, egyfajta fénylő keretet biztosítanak a közrefogott feliratnak. A nagytestvérhez hasonlóan a Ranger Raptornak is szélesített kerékjárata és nyomtávja van. Ikerkabinos kivitelben kapható kizárólag, amely mögött egy méretes platót találunk. Ez utóbbi ebben a változatban egy távirányítóval is zárható rolót kapott. A plató belső borítása pedig strapabíró anyaggal lett bevonva. A tervezők figyelembe vették, hogy a vásárlók egy része nem csak dísznek használja az 1651mm hosszú platót. Vannak még egyéb egyedi műanyag díszítések, sőt Raptor matrica szett is rendelhető, hogy tökéletesen meg tudjuk különböztetni a Raptort a „fapados”, akarom mondani visszafogottabb kivitelektől.
A Raptor, ahogyan korábban is említettem, már egy csodálatos V6-os duplaturbós benzinmotort kapott. Ahogyan utána néztem, ez a motor kerül a Raptorba a Föld minden pontján. Hála annak, hogy a Mi kontinensünk különösen odafigyel a károsanyag kibocsájtási normákra, csupán 288 lóerőt képes leadni 490Nm maximális nyomaték leadása mellett. Csak a szívek fájdítása miatt írom itt le, hogy más piacokon 392 lóerőt és 583Nm nyomatékot, sőt az Egyesült Államokban 418 lóerőt és 600Nm nyomatékot hoz ki ugyanebből a motorból a gyártó. De örüljünk inkább, mert a tudat, hogy mi jók vagyunk, ők pedig rosszak, sokkal többet fog érni, azon a bizonyos napon, amikor elszámolunk a bűneinkkel.
A Ranger Raptor ugyanis a szó pozitív értelmében bűnre, vagyis édes bűnre csábít. Az, hogy mit akarunk kihozni ebből a járműből tényleg csak és kizárólag rajtunk múlik. És ez nem csak reklámszöveg, mert a Raptor valami hihetetlen módon képes alkalmazkodni ahhoz, hogy milyen terepviszonyok között, hogyan és mire akarjuk használni. Nem tudom megszámolni, hogy hány az egyben a Raptor (mondjuk belvárosi autó az nincsen a lehetőségek között). A vezetőülés körül elhelyezett kezelőszerveket tekinthetjük az irányítóközpontnak, amelyek segítségével a vezetési módok közül válogathatunk vagy éppen definiálhatjuk a nekünk tetszőt.
Mivel is találkozunk tehát az egyedi Raptor feliratú kormány körül? Egyrészt egy kivételes hangulattal. Piros cérnával varrt fekete ülésekkel, amelyeken a szintén piros betéteken kívül ott virít a Raptor felirat. A piros betétek egyébként a légbeömlők körül is megjelennek és határozottan jól mutatnak ott is. Érdemes kiemelni, mert fontos szempontnak tartom, hogy az első ülések rendkívül kényelmesek és a hátsó ülésekkel sincsen probléma 170-175cm-nél nem magasabb utas esetén. Utána már viszonylag szűkösnek mondható a lábtér, amely hosszú utazás során kényelmetlen lehet.
A kormány mögött egy 12,4” -es, a középkonzolon pedig egy álló formátumú 12” -es érintőképernyős felületet találunk. Mind a kettő kifejezetten jól mutat, remekül átlátható és a rengeteg funkció ellenére, amelyet be tudnak mutatni, illetve amelyek kiválaszthatóak rajtuk, könnyen is kezelhetőek. A Ford SYNC 4A elnevezésű infotainement rendszer szép grafikai kiegészítőkkel, átvezető filmecskékkel tökéletesen működik. Kifejezetten szerethető viszont, hogy a fűtés kezelői fizikális gombokat kaptak és nem a menüből kell elérni.
A könyöklő előtt a középkonzolon találjuk a 10 fokozatú automata váltó fokozatkapcsolóját, valamint a vezetési üzemmód választó gombjait, tekerőjét. Rengeteg program közül válaszhatunk, amelyek szinte teljesen újra definiáljak az autó karakterisztikáját. Normál, sportos, homokos, saras, sziklás útviszonyokra más-más üzemmód dukál. Érdemes külön kiemelni a Baja üzemmódot, amely a híres tereprally neve után kapta az elnevezését. Külön kapcsolható az új Rangerben az első differenciálzár is, nem csak a hátsó, mint a korábbi szériában. Így még extrémebb terepviszonyokra is alkalmas lett a jármű. Akkor sem kell megijedni, ha nagyobb vízmosásokon, folyókon keresztül vezet az utunk, ugyanis a jármű 85cm-es gázló magasságig képes ilyen viszonyok mellett is haladni.
A hajtási módokat egy tárcsával tudjuk választani és ennek segítségével tudjuk vezérelni az osztóművet. Ez 2H, 4H, 4L és 4A beállításokkal rendelkezik. Utóbbi automatikusan tudja szükség esetén az első tengelyre továbbítani az erőátvitelt.
A Ford Ranger lenyűgöző módon képes aszfalton és terepen is közlekedni. Előbbi esetén akár meglepően csendesen is, de ha éppen akarjuk egy gomb segítségével a kipufogó rendszer hangerejét is tudjuk változtatni. A közlekedési viszonyoknak megfelelő felfüggesztésért a Fox Racing lengéscsillapítói és számos egyéb szenzor a felelős, amelyek haladás közben folyamatosan monitorozzák a kerekek mozgását és adnak utasítást a meghajtásért felelős rendszereknek. Ez a speciális összeállítás teszi igazán egyedivé a Raptort az említett erős motorján kívül. Így lesz ez a valódi és kifejezetten komoly terepképességekkel rendelkező pickup egyszerre egy sportkocsi is. 7,9 másodperces gyorsulása elismerésre méltó. Más kontinens lakói pedig még 1-2 másodperccel ezt is meg tudják fejelni. Az érem másik oldala a Ranger fogyasztása. Tesztünk során nagy mértékben változó adatokat mértünk, annak függvényében, hogy éppen hol és mire használtuk a Raptort. Normál használat mellett kicsivel 15 liter alatt ki lehet vele jönni, de ha a Baja vagy éppen a Sport módra vagyunk kíváncsiak, akkor 50-60%-ot nyugodtan tegyünk ehhez hozzá. Ez utóbbi lesz a tapasztalat, ha terepen és extrém körülmények között próbáljuk. De utóbbi esetben fontos kiemelni, hogy sok más (vagy éppen a legtöbb) jármű fogyasztás ide vagy oda, egyáltalán nem képes megbirkózni olyan tereppel, mint a vadonatúj Ranger Raptor.
Mindent egybe véve a Ford Ranger Raptor kivitele szinte semmiben nem okozott csalódást. Benzinkútra gyakran kell vele járni ugyan, hiába a 80 literes tank, de cserébe sehol, de sehol nem fog cserbenhagyni bennünket, ha pedig országútra kerül, akkor méretei és súlya ellenére fel fogja venni a versenyt bármelyik személyautóval. Aki a kedvezőbb fogyasztás oltárán fel akarja áldozni ezt a teljesítményt, annak kicsit még várnia kell, mert a 2 literes dízel csak az év második felében lesz elérhető.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez