Zöldhajtás – Renault Capture E-Tech Plug-in
A Renault modellpaletta legfrissebb zöldülési hulláma három modellt érintett. Korábban a Renault Clio E-Tech verzióját volt szerencsénk tesztelni. A szerencse pedig határozottan nem csak egy kötőszó volt ebben az esetben, mivel kifejezetten szimpatikus volt a filozófia, ahogyan a márka újra gondolta a hybrid technológiát. A Captur esetében még eggyel emelték a tétet és a nagyobb akkumulátorok segítségével plug-in hybrid változatban mutatták be a Capturt.
Ha nem kezdjük el alaposan szemügyre venni a plug-in Capturt, akkor észre sem vesszük azokat az apró jeleket, amelyek megkülönböztetik a hagyományos meghajtású testvéreitől. Pedig vannak e-tech feliratok rajta, illetve a felnik közepén is észrevehető egy vékony kék karika, amely az alternatív meghajtásra utal. Természetesen a hozzáértők egyből ki fogják szúrni a különbséget, hiszen nemcsak a jobb, hanem a bal oldalra is került töltőnyilás, ahogyan az ilyen autók esetében ez lenni szokott.
Bár a Renault famílián belül a Captur legközelebbi rokonságban a Clioval van, méretei, belső méretei alapján könnyedén pozícionálhatnánk eggyel feljebb is a márka legkisebb crossoverét. A 2020-ban bemutatott második széria összbenyomás, forma és kivitelezés szempontjából komolyat fejlődött az elsőhöz képest. Ez pedig azért nem kis dolog, mert az elődje is kifejezetten előremutató, számos okos ötlettel kiegészített és rendkívül sikeres modell volt. Bár én nem vagyok az emelt hasmagasságú autók feltétlen híve, de ez most a divat, ebbe az irányba fejleszt mindenki. Azt pedig meg kell hagyni, hogy a Renault ezt a vonalat rendkívül jól érzi. A Captur manapság a kategória legsikeresebb modellje Europában.
Az új Captur megkapta a tipikus Renault frontrészt. Nagy, tekintélyes krómozással díszített hűtőrácsot és a fordított vasalóra emlékeztető LED-es lámpákat. A lökhárító jobb és baloldali felén pedig légterelőket találunk. Sok funkcionális értelme szerintem nincsen, de összességében nagyon tetszetős az autó összbenyomása, valamint sportos, erőteljes látványt produkál.
A Captur oldalról számos apró, mutatós kiegészítővel rendelkezik, melyek esztétikailag is emelik az autó küllemét és vizuálisan is előnyösek, mert ezek által nagyobbnak látjuk az autót, mint amekkora valójában. 1,8 méter széles és 4,23 méter hosszú autóról beszélünk, de külleme, arányai alapján sokkal nagyobbnak tűnik. Hatalmas 18” - es kerekei, a műanyag peremmel védett kerékívek, a vaskos küszöbléc miatt, amelyen króm díszítés fut végig, ezt a hatást erősítik. Szintén remek megoldás, és egyébként csoda jól is áll a Capturnek, a kétszínű fényezés. Láttam Capturt olyan verzióban, ahol azonos színű volt a tető és a karosszéria. Nem lehet zongorázni a különbséget, hogy mennyivel jobban mutat a tesztautónk ehhez képest. Megéri minden esetben ezt az opciót választani.
A hátsó traktusnál érdemes kiemelni a szintén LED-es lámpákat, amelyek formai jegyeikben azonosak az elülső lámpatestekkel, valamint a szintén mai divatnak megfelelően, kilométerekről is jól látható méretű krómozott CAPTUR feliratot és márkalogót. Utóbbi tovább erősíti a márka feminin megjelenését, hiszen a közepére még egy kis kidudorodó gomb is került, amelyben a tolatókamera működik.
A csomagtartó felnyitó gombja a rendszámtábla fölötti mélyedésben van elhelyezve. Nem túl praktikus, mert garantáltan koszos lesz a kezünk, ha megnyomjuk, de talán nem érdemes ezt komoly hibaként felemlegetni. Tíz ötajtósból kilencnél hasonló a probléma. Ennél kicsit nagyobb gondnak érzem a csomagtartó méretét, hiszen a plug-in technika miatt a hagyományos verzióhoz képest 30 litert veszítünk, így 379 liter, továbbá a kétszintű csomagtartó alsó rekesze (amely egyébként a hagyományos változatokban nagyon praktikus és kényelmes), ebben az esetben a kábel/kábelek tárolására megy el. Továbbra is előny persze, hogy teljesen sík a felület, mozgatható a teljes hátsó üléssor az ottani lábtér kárára és a csomagtér javára, illetve a lehajtott ülésekkel 1,1 köbméternyi pakolótér is elérhető. Egyszóval a praktikum azonos ebben az esetben is.
A beltér tipikus Renault. Zömmel jó minőségű anyagok, kiválóan átlátható kezelőszervek. Nagyon jó kompromisszum a Renault beltere, nem luxusautó az érzésünk, de amennyiben a tömegmárkákkal hasonlítjuk össze, mindenképpen a felső szegmensbe tartozik a kivitelezés. Tetszetősek, jó tapintásúak a gombok, egy-két kivételtől eltekintve puhák a műanyagok. Jellegzetes a hangulat a Renault-ban, és én szeretem ezt a benyomást, amit itt kapunk. Vaskos kormány, állítva elhelyezett hatalmas kijelző, amelynek talán a legnagyobb előnye, hogy rendkívül könnyen kezelhető. Egy generációval ezelőtt a Porsche csoport infotainement rendszeréről gondoltam azt, amit most a Renault képvisel. Azonnal kezelhető, mindenféle tanfolyam, kezelési útmutató olvasgatása nélkül.
A kormány mögötti műszerfal szintén digitális és a már jól megszokott felületekkel találkozhatunk itt is. A megfelelő vezetési stílushoz kedvünknek megfelelően variálhatjuk a megjelenést. Szintén egy jó pont a Renault-nak. Nem csak digitális a kijelző, de ki is használja az ebben rejlő lehetőséget.
A Captur kétfajta középkonzol kialakítással készül, a plug-in verzió a menőbb, lebegő középkonzolos megoldást kapta, ahol a váltókar padló és plafon (föld és ég) között egy szirten nyugszik. Szép és jó megoldás, hiszen így alatta is van tárolásra alkalmas hely.
Pakolórekesz egyébként bőven akad mindenhol, szóval remek családi autó szerepet is be tud tölteni. Érdemes kiemelni még a kesztyűtartót, amely esetében megtartották a korábbi verzió kialakítását, így fiókszerűen nyitható. Hatalmas így az űrtartalom, kicsit nehézkes a kinyitás, ha éppen ül az anyósülésen valaki.
Az ülőfelületek kényelmesek, hátul inkább közepes a fej és lábtér, de ezt is elfogadhatónak tartottam.
A meghajtás maradt utoljára a beszámolómban, amellyel kapcsolatban vegyesek az érzéseim. Természetes és logikus, hogy a jogszabályi változások miatt minden autógyártó igyekszik a lehető legkevésbé szennyező autót kihozni, hogy a termékpaletta átlaga alapján minél kevesebb legyen a kibocsájtott CO2. A Renault jó helyzetben van, hiszen a Zoe egyáltalán nem véletlenül egy nagyon sikeres elektromos jármű. Röviden azért, mert az egyik legjobb ebből a fajtából.
A hybrid meghajtást is újra értelmezte a gyártó és egy úgy nevezett körmös váltó és egy kisebb villanymotor segítségével, amely szinkronizálni képes a benzin és az autóba szerelt nagyobb villanymotor működését, határozottan kellemesebbé tette az egyébként minőségileg tökéletes, ám zajossága és a hagyományos autóktól eltérő vezetési élménye miatt kevésbé szívem csücske „Toyota féle” hybrid meghajtást.
A Clioban kisebb, a Capturban és Megane-ban pedig nagyobb akkumulátor pakkok kerültek, így utóbbiak plug-in hybrides verziók. Ez azt jelenti, hogy külső forrásból feltölthetőek és képesek kizárólag elektromos működésre. A Captur tesztelésem alapján nagyjából 40-42 kilométert tudott így megtenni. Egyébként pedig, ha nem kényszerítjük erre, akkor mint egy jó hybrid autó megfelelően vált egyik üzemmódról a másikra. A rendszer jó, modern és előremutató. A kompromisszum is kevés, amit ezért a meghajtásért az utastérben el kell szenvedni.
Miért vegyesek az érzéseim? Egyetlen okból, ez pedig az autó ára. Egyértelmű, hogy egy új technológia és önmagában az elektromos autózáshoz tartozó eszközök, és itt elsősorban az akkumulátorra gondolok, nem olcsó. Az is nyilvánvaló, hogy a városi közlekedés, környezetterhelés helyi problémáját senki más nem tudja megoldani, csak Mi, akik autóval közlekedünk, így amennyiben lehetőségünk van rá, tegyünk érte. Tapasztalatom szerint a Renault plug-in megoldása remekbe szabottra sikerült, mégis nehéz egyelőre megemésztenem, hogy a tesztautónk 12,4 milliós árcédulával bírt, amely 2,5x drágább, mint a hagyományos párjának belépő modellje. Ráadásul a fogyasztása sem volt kiemelkedően alacsony, mivel hosszabb távokat mentünk vele. Tisztán városban, rendszeres töltögetéssel biztosan el lehet érni a gyári adat szerint 1,4-1,7 litert, de ha a konnektor használatot elmulasztjuk, 6 liter fölé megy a fogyasztás. Így azt gondolom, hogy egy Captur E-Tech Plug-in beruházás előtt alaposan gondoljuk végig az autózási szokásainkat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez