A farmer születése
A jeans, más néven a farmer a szabadság szimbóluma. Soha ruhadarab nem késztetett gondolkodásra annyi szociológust, történészt, filozófust és divatszakembert, mint századunk kék csodája, a blue jeans.
Ez az egyszerű nadrág több generáció jelképe lett. Holott a jeans nem a mai idők vívmánya. Története az előző évszázad közepéig nyúlik vissza. A “feltaláló” Levi Strauss. 1847-et írunk, amikor az akkor 18 éves fiatalember hosszú útra indult.
Nem O volt az egyetlen, aki a korlátlan Iehetőségek országában, az újvilágban kívánta megtálalni boldogulását. Az aranyásók számára akart sátrakat, kocsiponyvákat és egyéb szatócsárut eladni, ezért néhány vég kék vitorlavásznat vitt magával. számítása azonban nem vált be, meg az aranyásóknak nem ponyva hiányzott, hanem strapabíró nadrág. A találékony ifjú ekkor vitorlavászon-készletéből munkanadrágokat varratott. Nem telt el sok idő, s mar csak “Levi’s”¬kent emlegették ezeket a ruhadarabokat. Amikor az árukészlet elfogyott, Strauss úr dél-franciaországi Nimes városából szerzett be kék pamutanyagot. Innen ered a név, amelyet eleinte nimes-i, később rövidítve csak Denim vagy Blue Denimnek hívtak. Az aranyásók láttak mar hasonló kék nadrágokat a genovai tengerészeken. Ennek a városnak francia elnevezése Genes, innen ered a Blue Jeans elne¬vezése, amely gyorsan átment a köztudatba.
A nadrágok népszerűsége egyre nőtt, de zsebvarrásai az aranyásók munkája következtében - az összegyűjtött kőzetminták súlya alatt - gyakran leszakadtak. Ekkor jött az ötlet: a veszélyeztetett helyek réz¬szögekkel való megerősítése.
Minden siker dacára a blue jeans Európában a század közepéig kevéssé válik ismertté. Először a szövetséges csapatok 1944-es normandiai partraszállásával tűnik fel, majd az amerikai filmek népszerűsítik és teszik szalonképessé. Szabásával eleinte problémák vannak. A csípőben szűk formák nem illenek az akkori bővebb európai nadrágdivathoz. Az eredmény az Iesz, hogy az átszabott fazonok bővebbek, mint amerikai példaképeik. Az ötvenes években mar az egész világot elönti a jeans-láz. Beindulnak a reklámkampányok, és a nagy üzleti lehetőség reményében több cég is megjelenik a piacon. A nagy európai áttörés éve 1980. A kölni ruházati vásáron bemutatóval egybekötött, hatalmas Jeans-vásárt tartanak. A klasszikus ősforma alapelemei - csípőben szűk szabás, derékpánt, dupla varrás - mellett a divatos variációknak se szeri, se száma. A jeans klasszikus fazonját mar régóta kiegészíti a “répa”, a “csőszár” és más forma, amely minden Jeans-kollekcióhoz hozzátartozik.
A jeans beilleszkedett a ruházati stílus trendjébe. Kialakult egy új nadrágtípus, az ügynevezett “nemes -jeans’~ amely klasszikus elemekből és modern stílusjegyekből tevődik össze. ide tartoznak a blúz típusú, hosszított Jeans-dzsekik, Jeans-mellények és a csípővonalra simuló, a köldököt is láttatni engedő, bőrszárú nadrágok.
A szezonális divatőrületek szélsebesen száguldanak keresztül a vlágon, hogy biztos megélhetést adjanak tervezőknek, gyártóknak, kereskedőknek és vásárolni valót a divat hűséges követőinek, a jeans szerelmeseinek.
A farmer az a ruhadarab, ami minden fiatal ruhatárába beletartozik. Évtizedeken keresztül szerepet játszott a társadalmi életben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez