Audi A8 hybrid
Ereje akár egy hathengeresé, fogyasztása mint egy négyhengeresé: 2012-ben kezdetét veszi az Audi A8 hybrid sorozatgyártása. 2.0 TFSI benzines erőforrása illetve elektromos motorja együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítménnyel és 480 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, átlagos tüzelőanyag-fogyasztása pedig 6,4 liter alatt alakul 100 kilométerenként.
A luxuslimuzin tisztán elektromos üzemben akár 100 kilométer/óráig is felgyorsíthat, állandó 60 kilométer/óra tempó mellett pedig akár három kilométer emisszió-mentes hatótávot kínál.
Az Audi zászlóshajója immár nagyhatékonyságú párhozamos hibrid konstrukcióként is rendelkezésre áll majd. A néhány részletében módosított 2.0 TFSI aggregát 155 kW (211 LE) teljesítményt és 350 newtonméter forgatónyomatékot produkál, amit az 1.500 és 4.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon ad le. A belsőégésű erőforrás egy tárcsa alakú elektromos motorral működik együtt, amelynek teljesítménye 40 kW (54 LE) maximális forgatónyomatéka pedig 210 newtonméter.
A párhuzamos gerjesztésű szinkronmotor az átdolgozott nyolcfokozatú tiptronic automata sebességváltó előtt, a hidraulikus nyomatékváltó helyén működik. Az elektromos és a TFSI-motor közötti kapcsolatot olajfürdőben futó lamellás tengelykapcsoló biztosítja, amelyet minden menethelyzetben különösen pontos és lágy működés jellemez. A kényelmesen és gyorsan kapcsoló hibrid-váltómű a motor forgatónyomatékát az első kerekek felé irányítja, s széles fokozatosztási tartományával nagyban hozzájárul az Audi A8 hybrid magas fokú gazdaságosságához.
A rendszerteljesítmény rövid távon a 180 kW (245 LE) értéket is elérheti, s a 480 newtonméter maximális forgatónyomatékkal együtt igazán mozgékony menettulajdonságokról gondoskodik. Az Audi A8 hybrid így álló helyzetből mindössze 7,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége 235 kilométer/óra. Az EU-tesztcikluson mért tüzelőanyag-fogyasztása kevesebb, mint 6,4 liter 100 kilométerenként, míg széndioxid-kibocsátása kilométerenként 148 gramm (minden érték előzetes adat).
Az Audi A8 hybrid tisztán elektromos üzemben akár 100 kilométer/óráig is felgyorsíthat, állandó 60 kilométer/óra tempó mellett pedig akár három kilométer emisszió-mentes hatótávot kínál. A vezető háromféle menetprogram közül választhat: az „EV” az elektromos hajtást helyezi előtérbe, a „D” a lehető leggazdaságosabban mindkét motort igénybe veszi, míg az „S” üzemmód és a tiptronic váltó külön kulisszája kifejezetten sportos karakterisztikát takar. A hibrid-limuzin hajtásrendszere ötféle üzemállapotban dolgozhat: egyedül a TFSI-aggregáttal, tisztán elektromos, valamint hibridüzemben, amelyeket a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és a „boost” üzemmódok egészítenek ki. Az egyes működési módokról két kijelző tájékoztatja a vezetőt részletesen.
A 36,7 kilogrammos lítiumion-akkumulátor a csomagtér ütközésbiztonsági szempontból védett részén kapott helyet, névleges energiaszintje 1,3 kWh, teljesítménye 40 kW. Igény szerint két irányból is kaphatja léghűtését, egyfelől egy ventilátor segítségével az utastérből, illetve a légkondicionáló berendezéshez csatlakozó saját hűtőköréről. Ennek eredményeképpen a rendszer mindenfajta hőmérsékleti körülmények között teljes mértékben kiaknázhatja lehetőségeit. Az elektromos motor és a közte illetve az akkumulátor között egyfajta szabályzó szerepét betöltő kompakt teljesítmény-szabályzó elektronika egyaránt vízhűtésű.
Megjelenésében az Audi A8 hybrid több diszkrét stílusjegyéről azonosítható. A szériakivitelben 18, opcióként 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsáinak 10 küllője a turbinák lapátozását idézi. Karosszériáján „Hybrid” feliratok láthatók, exkluzív színárnyalatként pedig az „Arktis-ezüst” választható. A metálfényezés, a háromzónás automatikus légkondicionáló, a LED-fényszórók és a Bose hangrendszer egyaránt a szériafelszereltséget bővíti.
Az Audi A8 hybrid a márka a könnyűszerkezetes építés területén szerzett széles körű tapasztalatai eredményeképpen kategóriája egyik legkönnyebb limuzinja. Karosszériája az ASF (Audi Space Frame) technológiával teljes egészében alumíniumból készül, míg B-oszlopainak anyaga különösen nagy szilárdságú, úgynevezett formakeményített acél. A szerkezet tömege mindössze 231 kilogramm, ami nagyjából 40 százalékkal könnyebb a vele összevethető acélkonstrukciókénál.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez