Az Audi a „Wörtherseetour 2011“ rendezvényén
Az Audi a karintiai Reifnitzben, a Wörthi tó partján, a 2011-es Wörtherseetour alkalmával mutatja be show-modelljét. A1 clubsport quattro a lélegzetelállító dinamika egyedi darabjaként műszaki csúcsteljesítményként a megvalósíthatóság határait feszegeti.
Az Audi A1 clubsport quattro szíve az Audi mára igazi klasszikussá vált benzinmotor-konstrukciója: öt henger, 2,5 liter összlökettérfogat, turbófeltöltés és közvetlen benzinbefecskendezés. Az Audi TT RS és az RS 3 Sportback orrában dolgozó alapváltozathoz képest a TFSI teljesítményét és forgatónyomatékát ezúttal drasztikusan tovább növelték a tervezők, ezúttal egészen 370 kilowattra (503 LE) illetve 660 newtonméterre. A maximális teljesítmény a 2.500 és 5.300 percenkénti fordulatszám közötti tartományon áll rendelkezésre.
A turbófeltöltőt, a töltőlevegő-hűtőt és szívó- illetve kipufogórendszert konstruktőrei egyaránt következetesen e csúcsteljesítményre adaptálták. Akárcsak az Audi A4 DTM esetében, a kipufogócső vége a bal oldalon, közvetlenül a hátsó kerék előtt jelenik meg.
Az A1 clubsport quattro mindössze 1.390 kilogramm saját tömegével is egészen különlegesnek számít. Nagy erejű aggregátja álló helyzetből mindössze 3,7 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órás tempóra, de 200 kilométer/óráig is csupán 10,9 másodperc telik el, míg 80-tól 120-ig a negyedik fokozatban 2,4 másodpercet mutat a stopperóra. A hatalmas erőt egyaránt a TT RS hajtásrendszeréből átvéve, illetve megerősítve hatfokozatú manuális sebességváltó, valamint a quattro állandó összkerékhajtás közvetíti a négy kerék felé. Csúcssebességét csupán az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára.
Az Audi új show-modellje egyéni „Turbina” design szerinti, 19-colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt, 255/30 méretű, alacsony keresztmetszetű gumiabroncsokon gördül. A kerekek mögött nagyméretű, belső szellőzésű tárcsafékek dolgoznak, a furatokkal ellátott, szénszál-erősítésű kerámia első féktárcsákon hatdugattyús nyergek ülnek, míg hátul méretes acéltárcsákat találunk. Az A1 clubsport quattro futóművébe az összenyomásra és a széthúzásra külön állítható lengéscsillapítók kerültek.
Dinamikus és robusztus – Külső design
A show-modell egyáltalán nem rejtegeti különleges képességeit, megjelenése eleve rendkívül dinamikus, miközben igényes és kifinomult kidolgozás jellemzi. Karosszériája „Matt gleccser-fehér” tónust kapott, s számos stílusos kiegészítővel rendelkezik. A fényes fekete tetőívek szénszál-erősítésű műanyag tetőfelületet fognak közre, az orr négy karikája pedig tömör alumínium.
A markánsan átdolgozott első lökhárító nagyméretű, szénszálas merevítőkkel két részre osztott légbeömlő nyílásokat foglal magában. A „singleframe” hűtőrács fekete méhsejt-mintázattal készült, a matt fényszóróbetétek mellett vörösre fényezett szárny-elem („wing“) tűnik fel. A motortér hatékony hőelvezetéséről a fedél két méretes levegőnyílása gondoskodik.
Az Audi A1 clubsport quattro első és hátsó sárvédői, valamint ajtói összesen 60 milliméterrel ívelnek szélesebben, az egykori „Ős-quattro” vízszintesen domborodó éleit idézve. A sárvédők hátsó felén a levegő kilépőnyílásait alakították ki, a küszöböket pedig új tervezésű, szénszálas elemek borítják. A karcsú külső tükrök az Audi R8 nagyteljesítményű sportkocsira emlékeztetnek.
A show-modell hátulját a tető szárnyszerkezete határozza meg, amely kettős spoilerfelülettel biztosít kellő leszorító erőt a hátsó tengely számára. Az A1 clubsport quattro hátulnézetét sötét színezetű hátsó lámpatestek és tekintélyes méretű diffúzor „élesíti” tovább.
Vérbeli utcai versenyautóként a show-modellből a hátsó ülést is elhagyták tervezői, helyét a karosszéria további merevítését szolgáló, méretes kereszttartó és a bukósisakok tartója vette át. Alatta a versenysportból származó csökkentett tömegű akkumulátor kapott helyet. Infotainment-berendezés, MMI-monitor vagy éppen hangszórók szóba sem jöhettek e szigorúan teljesítményközpontú koncepcióban. Az ülések az Audi R8 GT könnyűszerkezetes kagylóüléseinek szénszál-erősítésű műanyag vázára épültek, a pilótát és utasát pedig négypontos, vörös biztonsági övek tartják szilárdan.
Az utastér alaptónusa a sötétszürke, ahol nagy felületeket borít a matt szénszálas műanyag, többek között a hátsó oldalkárpitokon, a légbefúvó nyílások „csövein” vagy éppen a középkonzol alsó részének „hajótat” alakzatán. A sportkormány szénszálas anyagát bőr borítja. A kormányoszlop és az ajtókárpitok kezelőelemeit a középkonzol billenő-kapcsolói váltották fel, az olajnyomásról, a töltőnyomásról és az elektromos hálózat feszültségszintjéről három kiegészítő műszer tájékoztat.
A középkonzolt és az üléseket finom bőr borítja, árnyalatában is harmonizáló díszvarrásokkal. A váltókar anyaga alumínium, a pedálborítások és a lábtartó nemesacélból készült. Az ajtók, a kesztyűtartó és a hátsó rakodórekeszek fogantyúi helyén vörös hevedereket találunk.
Az Audi A1 clubsport quattro interaktív élménye
Az Audi A1 clubsport quattro kínálta élmény a Need for Speed World (http://world.needforspeed.com) exkluzív ajánlataként is megélhető, ahol június 1. és 4. között díjmentes In-Game autóként áll a játékosok rendelkezésére. A Need for Speed World az EA Play4Free Online PC-versenyjátéka, ahol az autóversenyek hatalmas multiplayer-világban élvezhetők.
Az Audi standja a Wörthi-tónál
A nagyszabású GTI-találkozó Audi-standján az A1 clubsport quattro mellett az Audi aktuális palettájának 17 tagja is feltűnik. A négykarikás márka a Wörthi-tónál többek között új Q3 modelljét is felvonultatja rajongói előtt, de a közönség a TT RS egy „Íbisz-fehér” és az RS 3 Sportback egy „Misano-vörös” példányát is szemügyre veheti. A stand további különlegessége az új Audi A6, amely egy szintén „Misano-vörös” A7 Sportback mellett látható.
A június 1. és 4. között a Wörthi-tóhoz látogató rajongók és vendégek saját tuning-Audijukat is bemutathatják a nagyközönség előtt, mégpedig illő körülmények között, az Audi-stand színpadán.
Új kiegészítők a szériamodellekhez
Az Audi A1 clubsport quattro számos eleme rövidesen az A1-család gyári kiegészítőinek programjában is megjelenik, ahol az Audi folyamatosan bővíti kínálatát. Már most kaphatók az „Amalfi-fehér”, „Jégezüst metál” és „Daytona-szürke gyöngyház” árnyalatú öntapadó fóliák, amelyekkel az autók vállöve dekorálható.
További igényes felszerelés a „lifestyle kit union square”, amely külső és belső design-elemek számára készült fóliaborításokból áll, egyaránt rombuszmintával. Ezt az újdonságát a Wörtherseetour alkalmával mutatja be az Audi, akárcsak az „Audi A1 competition kit” aerodinamikai csomagját, amelynek fényezett elemei az „Audi A1 competition kit” tetőlégterelőhöz hasonlóan a karosszéria színében illetve kontrasztárnyalatban egyaránt megrendelhetők.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez