General Motors Hy Wire- a jövő autója
"Az évtized vége előtt jól használható, megfizethető tüzelőanyagcellás járműveket fogjuk forgalomba bocsátani. A Hy-wire formájában innovatív, vezethető járműbe építettük be a ma rendelkezésre álló technikát. Mérete és súlya megfelel a jelenlegi luxuskocsikénak."- mondta Larry Burns, a GM kutatási, fejlesztési és tervezési alelnöke.
Hy-wire-t eredetileg a General Motors 2002. januárjában kezdte el kifejleszteni, persze tetsztként. A vezetése nagyon egyszerű, hiszen ez az autó is már automata váltós, a kormányról irányítható, nem csak a váltó, de a gáz, illetve a fék is.
A kormányzást, fékezést és egyéb vezetési tevékenységeket nem mechanikus, hanem elektromos úton lehetővé tevő vezetékes vezetés nagyobb szabadságot ad az autósnak, aki választhat, hogy jobb vagy bal kézzel akar gyorsítani, lassítani.
Gyorsítani az egyik markolat elcsavarásával lehet, fékezni a markolatra szerelt fogantyúval. Kormányzáskor fel-le csúsznak a fogantyúk, nincs a mai autókéhoz hasonló elforduló kormánykerék. Az autó fontos funkcióit mutató képernyőt is tartalmazó vezetékes vezetőegység könnyen elcsúsztatható egy sínen a jármű egyik oldaláról a másikra. Ez is mutatja, milyen flexibilis a felépítés.
Ez az autó világ első működő prototípusa, amely a hidrogénes tüzelőanyagcellát kombinálja vezetékes vezetéssel, amit úgy neveznek, hogy by-wire technology.
A Hy-wire a Párizsi Autószalonon, 2002.szeptember 26-án mutatkozott be a közönségnek. 2003-ban a General Motor megálapította, hogy további fejlesztésekre van szüksége a "hy wire"-nek, és a várható forgalomba helyezése 2010-re esik, de ez csak várható adat. A biztos, hogy 10 év múlva nagy változás fog beköveztkezni az autók világában, és erre az első példa a GM Hy-wire.
Az autóban a tükör helyére 1 pár fényképezőgépet építettek be, ami 2 LCD kijelzővel van összehangolva, ez azért jo, mert maximális teret láthatunk a kijelző által, amit bármikor nézhetünk a kocsiban. A teljes hajtó- és vezérlő berendezés egy 28 centi vastag, gördeszka-szerű alvázban található, így maximális hely áll az utasok és poggyászuk rendelkezésére. Nincs látható motor, megnyomni való pedál csupán a bal- és jobbkormányos elrendezésre is alkalmas, egyszerű X-drive egység. A Hy-wire súlya 1900 kilogramm, első gumija 20-, a hátsó 22 colos. Mivel minden műszaki berendezés az alvázban van, alacsony a súlypont, ami biztonsági és menetdinamikai szempontból is előnyös.
"Luxuskocsi abban az értelemben, hogy luxus annyi teret és kilátást magunkénak mondani, amennyit ez az autó kínál"- mondta Ed Welburn, a GM Design igazgatója.
A radikálisan új felépítés megmutatása érdekében átlátszó üvegből készül az első és a hátsó panel. Elölről hátra átlátni az autón, de a nagy üvegfelületek és a géptető hiánya miatt nagyon jól lát a vezető is. Az autó design-jának a különlegessége még, hogy mindenhol hatalmas lábtér van.
"A vezetőülésből a legdrámaibb a látvány"- mondta Welburn.- "Képzeljék el, hogy nincs önök előtt motor, műszerfal vagy pedál a nyitott, mégis védett vezetőhely átlátszó a padlótól a mennyezetig. Olyan, mint kipillantani egy üvegfalú szobából."
A Hy-wire olyan mélyreható változásokat hoz az autóiparban, hogy a GM több mint harminc szabadalmat jelentett be modellekre, technikákra és gyártási eljárásokra.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez