Hogyan készül az üveg?
Hétköznapi csodáink egyik legfontosabbja az üveg. Egyszerűnek látszik, életünk minden szegletében megtalálható, mégis meglepően kevesen tudják: hogyan is készül valójában az üveg. Homok és nagy hő, esetleg egy roppant izzadt üvegfújó, ezt sokan tudják. De most felrántjuk a leplet, hogyan készül az üveg?
Kvarchomok, vagy másképp nevezve szilícium-dioxid nélkül nincs üveg. Szerencsére ebből az anyagból finoman szólva is nagy mennyiség található a Földön, így egy darabig nem kell aggódnunk az üveghiány miatt. Színe tejfehér. A kvarchomok keletkezése során a víz apró részecskékre morzsolta a kőzeteket, így mindenhol megtalálható, ahol egykor vízforrás volt. Ha tengerparton járunk,vegyünk alaposan szemügyre egy maréknyi homokot. Minden homokszem, amely félig átlátszó tehát nem fekete, vörös, sárga vagy más színű-, szilícium-dioxid-szemcse. A homok egyéb ásványi anyagokat is tartalmaz, ám további alkotórészekre már nem bomlik.
Tábortűznél nem fog menni
A közönséges kvarchomok olvadáspontja olyan magas, hogy egy sima tűz nem változtatja üveggé, ezért az első üvegolvasztók szódával itatták át a homokot, ez ugyanis csökkenti az olvadáspontot, megkönnyítve ezzel a munkát.
Szóda, kvarchomok és végül a mészkő keverékéből álítják elő mésznátronüveget,amelyből az üvegpalackok, az ablakok és a közönséges bolti poharak készülnek. Lehülés után az üveg nem a kvarchomok áttetsző kristályszerkezetének formájában, hanem a megfagyott folyadékhoz haosnló, szabálytalan szerkezetben szilárdul meg.
Persze ez még így kevés. Az üveget színezni is kell, elvégre ki is kéne tűnni a szomszéd üvegfúvóhoz képest. Adalék és színezőanyagokkal ugyanakkor nem csak szépészeti beavatkozást végeznek, hiszen például a bór-oxiddal az üveg jól bírja a hirtelen felmelegedést, ólom-oxiddal pedig az ólomüveget készítik el.
Mamár a modern üvegtbálákat hatalmas kemencében készítik, méghozzá tört üveggel együtt, segítve a minél tökéletesebb olvadás és szilárdulást. A több évig működő kemencék belül hőálló téglából vannak kirakva, és hasonlóan az acélgyártáshoz, sosem állhatnak le.
Az üveget rengeteg helyen felhasználhatják, hiszen a nyújtóerőkkel szemben az üveg ötször olyan erős mint az acél. Az üvegszálerősítésü műanyag ellenálló és rugalmas,ami alkalmassá teszi hajó- és gépjármű-karosszériák készítésére. A különlegesen ellenálló üveget hevítéses edzéssel vagy rétegeléssel lehet előállítani. A készítés során az üveget olvadáspontig hevítik, majd hirtelen levegőbefúvással lehűtik, amitől az üveg külső felülete hamarabb hűl le és húzódik össze, mint a belseje. Az üveg így állandó befelé ható feszültség alatt áll, így jóval nehezebb összetörni mint egy normál üveget. Ez a típusú üveg nem szilánkosra törik, hanem morzsalékos darabokra. Ezért ilyen üvegeket használnak buszmegállókban, vagy hasonlóan készült üvegeket az autóknál, de utóbbinál még egy műanyagréteget is kap az üveg.
A repülőgépek ablakainak nagy nyomást,szélsőséges hőmérsékleteket s repülő madarak becsapódását kell kibírniuk.Három vagy négy réteg üveg közé vinilréteget tesznek,majd összeragasztják.Az így előállított üveg akkor sem törikössze,ha a 650 km/h sebességgel haladó repülőgép ablakának nekiütődik egy nagyobb testű madár.Ugyanilyen üveg védi a harci repülőgépek pilótáit a lövedékektől.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez