KTM
Kevés olyan márka van, amely jobban képviselné sógorékat, mint a KTM. Ki gondolná, hogy a Hans Trunkenpolz által alapított gyár, eredetileg egy kis lakatosműhely volt a múlt század 30-as éveiben.
A cég megalapítását követő két évtizedben Felső-Ausztria legnagyobb motorjavító (és autójavító) társaságává vált. 1951-52-ben fejlesztik ki az első komolyabb motort, egy könnyű 98 ccm-est, az R100-ast. A következő évtől megkezdik a sorozatgyártást. Ez 20 embert, és napi három motort jelentett. 1955-től kezdenek versenyezni. 1956-ban vesznek először részt a nemzetközi "hatnaposon", ahol Egon Dornauer rögtön aranyérmet is szerez.
A hatvanas évek elején válságba kerülő motorkerékpár-gyártás ellenére a KTM kifejleszti a Ponny-robogót és az első Mofa moped-et. 1964-ben beszállnak a kerékpárgyártásba is. Még ebben az évben létrehozzák a gyári KTM csapatot, állandó résztvevő a gyár a terepversenyeken. A hatvanas évek során, miközben a gyár folyamatosan bizonyít a "hatnaposokon", a gyár Észak-Amerika felé is nyit, a Penton Six Days modellt az USA-ba exportálják.
1973-ban megkezdik a 250 ccm-es modellek sorozatgyártását. Még ebben az évben megszerzik az első VB pontjaikat és nagydíjgyőzelmüket. 1978-ban továbbterjeszkednek, s megalapítják az első leányvállalatot az USA-ban "KTM America Inc" néven.
A nyolcvanas évek újabb sport és gazdasági sikereket hoznak. Számos fejlesztés fűződik a nevükhöz: vízhűtéses 125-ös krosszmotor, később ugyanez a négy üteműeknél, új hátsófelfüggesztés, első és hátsó tárcsafék beépítése. Megkezdik a négyüteműek sorozatgyártását. Közben a gyárnak már 700 dolgozója van, éves forgalmuk a nyolcvanas évek elején 750 millió ATS, és a termékek 76%-át 13 országba exportálják. A versenysport terén Hans Kinigadner 1984-85 is megnyeri a 250-es VB-t. 1986-ban a KTM a "hatnapos" versenyt minden (!) kategóriában megnyeri.
1989-ben meghal a gyárigazgató, Erich Trunkepolz.
A kilencvenes évek elején átalakul a vállalat. 1992-ben a KTM Sportmotorcycle GmbH lesz a cégnév, új Hard Enduro koncepció és egy teljesen újjászületett motorkerékpárforma. Az évtized során számos sikert ér el a gyár. Így VB címek, mind Enduroban, mind raliban.
1995-re az éves forgalom eléri az 1,1 milliárd ATS-t. négy évvel később új gyárat épít a cég, spanyol leányvállalatot hoznak létre, 2000-ben a franciát. Felvásárolják a svéd Husaberg AB-t.
A kétezres esztendő újabb sportsikereket hoz, a KTM / VB címet szerez ebben az évben. a rákövetkező évben ötszörös győzelem a Dakaron.
2003 A KTM bemutatkozik a MotoGP 125-ös kategóriájában.
2004-ben mutatkozik be a KTM 990 RC8 Venom és a 950 Supermoto az Intermot-on. Egy új irodaház épül Mattighofenben. Leányvállalat jön létre Magyarországon és Szlovéniában. Az éves bevétel eléri a 402,4 millió euró.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez