Schott dzseki története
A Schott dzseki maga Amerika. Vad, férfias, sikeres, és mindenekelőtt megtestesíti a legmagasabb minőséget. Az egykori pilótakabátokat gyártó cég ma már bővítette profilját, olyannyira, hogy a hölgyek számára is gyárt kabátokat, kiegészítőket.
A Schott Brothers, Inc. az egyik legnagyobb féri és női ruhagyártó vállalat, mely a mai napig gyárt az USA-ban. A társaságot leginkább a minőségi bőrdzsekik gyártójaként ismerik, azok közül is talán a Schott "Perfecto" modellje emelkedik ki. A "Perfecto" az eredeti motors dzseki, melyet Marlon Brando tett híressé az 1950-es években készült filmklasszikusában: „A Vad-ban” (The Wild Ones).
Schott's termékeket a 25 ezer négyzetméteres Perth Amboy-ban - New Jersey - található gyárban készítik, melynek termékeit ma már világszerte értékesítik. A cég báránybőr bélésű esőkabátok készítésével kezdte New Yorkban, melyeket házalással adtak el. Mára szezononként több mint 100 féle modellt készítenek férfi és női vásárlók számára, s a boltokban évente 400,000 Schott termék talál gazdára.
Mára már a Schott család negyedik generációja irányítja az üzletet. A család határozottan viszi tovább az alapító, Irving Schott elkötelezettségét a magas minőségű kézi készítésű ruhagyártásban. A tradicionális bőrkabátok mellett a gyapjú tengerész kabát, pamut és nejlon dzsekik, pulóverek, ingek, nadrágok és kiegészítők is szerepelnek a kínálatban. Schott tervezői az eredeti amerikai gyökerekre alapozva a motorozás, repülés, military, retro irányokba vezetik a brandet.
A szerény kezdetek
1913-ban, Irving Schott, orosz emigránsok gyermeke, Jack testvérével együtt mealapítotja a Schott Bros. társaságot. Az első műhelyüket Manhattan keleti felén egy bérház pincéjében rendezték be. Ott saját kezükkel szabták és varrták az első báránybőr bélésű esőkabátokat, melyeket házalással értékesítettek. Szándékuk szerint a funkcionalitás és strapabíróság jellemezte a kézi készítésű dzsekiket. Két évvel később a üzlet szépen növekedett ahhoz, hogy igazi üzembe költözhessenek Staten Island-en. Még ebben az évben adta Irving a "Perfecto" márkanevet a Schott Bros. bőrdzsekiknek. A "Perfecto" név Irving kedvenc kubai szivarjának márkája volt, mely állandó kelléke volt a cégalapítónak. A Schott Perfecto ezután maga is védjeggyé vált, mint az Amerikában készülő legjobb bőrdzseki.
A húszas években Irving és Jack mint a ruhaipar megújítói voltak ismertek. Először is forradalmasították az Amerikában készült termékeket, hogy elsőként varrtak cipzárt dzsekire. Hasznukra vált ebben az időszakban a motorkerékpárok népszerűségének emelkedése is. 1928-ban Irving megálmodta, hogyan nézzen ki az Amerikai klasszikus motoros dzseki, mikor is megalkotta az első motoros dzsekit. Gyapjú béléssel tette meleggé,
vastag bőr külsővel vált robosztussá és a cipzár tette kellően szél és eső állóvá. Ezt a klasszikus dzsekit öt és fél dollárért árulták Harley Davidson üzletben Long Island-en. Az új generációs motorosok számára a Perfecto a kaland, élvezet, és kockázatvállalás szinonimája lett." A cég ez időtájban költözött South Amboy-ba (New Jersey).
A haderő beszállítója
Schott Bros. magas minőségére a légierő már a második világháború előtt felfigyelt. A társaság zsíros megrendeléseket kapott pilótadzseki készítésére a légierő pilótái számára. Később a Schott Bros. folyamatos beszállítója lett és 60 éven keresztül az is maradt a pilótadzsekik és a gyapjú tengerészkabátok vonatkozásában. 1947-ben belépett a cégvezetésbe a család második generációja, Irving fiának, Mel-nek személyében.
A nagy mozi
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a Schott Bros. társaság mennyit köszönhet Marlon Brando-nak és „A Vad” című kultikus filmnek. Magyaroknak érdekes adalék, hogy a film rendezője László Benedek. A Brando által viselt Perfecto azonnal népszerű lett, de az eladásokat derékba törte, mivel néhány iskola elérte, hogy környékükön betiltsák az értékesítését a lázadó szelleme miatt.
Ebben az időben védte le a Schott a Perfecto nevet motoros dzsekije védjegyeként. Röviddel ezután az eladási számok minden tiltás ellenére is az egekbe szöktek. A következő évben, James Dean halálával a motoros dzsekik visszakerültek a divat élvonalába. Ekkor a dzsekit 49 dollárért lehetett kapni.
A hatvanas évekig a Schott család mindvégig a gyártásra koncentrált. Irving büszke volt arra, hogy az üzemben mindegyik géphez kiválóan értett, bármelyiket meg tudta javítani, ha az elakadt. Amikor A hatvanas években, amikor Milton Perlman csatlakozott a céghez egyre nagyobb szerepet kezdett kapni az eladások növelése is. Perlman erényei kevésbé az üzemben, mint inkább az üzleti életben tudtak megcsillanni. Sorra látogatta a Schott termékeket árusító üzleteket meghallgatva tanácsait, kívánságaikat. Perlman üzleti hozzáértése Schott Bros. társaságot évtizedekre erős növekedési pályára állította.
Piaci terjeszkedés
Mel Schott-nak és Perlman-nak köszönhetően gyorsan terjeszkedett a cég az USA-ban és azon kívül is. 1963-ban mutatta be a Schott a Perfecto dzsekit Európában. Amerikában a tinédzserek és fiatalok Schott bőrdzsekiben és rojtos mellényekben jártak. Hatvanas években jártunk és a Schott része volt a divat fő áramlatának. Perlman segített megtervezni és piacra dobni a western stílusú rojtos bőrdzsekit és egyéb textil dzsekiket. Mivel annak előtte nehézkes munkával, kézzel kellett a rojtos kiképzést elkészíteni, a cég vásárolt egy automata rojtozó gépet.
A nyolcvanas évek közepén Mel fia, Michael, és lánya Roz vette kezébe a táraság vezetését. 1985-ben a társaság új helyre költözött Perth Amboy-ba, egy 25.000 négyzetméteres üzembe a Lehigh Street-re. Az új üzem négy háztömbnyi területet foglalt el. A következő évben Mel lett a vezérigazgató, miközben a 94 éves Irving megtartotta elnöki címét. Hat évvel később halt meg Irving, néhány hónapnyira századik születésnapjától.
"Nehéz megmondani, hogy a fekete bőr mikor vált törvényen kívüliből sikkessé. " írta Robin Updike a Baltimore Sun-ban. De a széles körű elfogadottságból nagy előnyt tudott meríteni a Schott, habár sok egyéb hasonló cég is akadt az Államokban ugyanebben az iparágban. Schott mindig is elkötelezett volt a kézi készítésű legjobb minőségű bőrből készített dzsekik irányában. Ez az kitartás segítette a Schott-ot, hogy megtarthassa vevőit a sok és olcsó vetélytárs termékekkel szemben.
Globális megjelenés
1993-ban Schott Bros. 60 millió dolláros forgalmat ért el. A világméretű terjeszkedésnek köszönhetően Schott licenszelte gyártását távoli helyekre is, így az alkalmazottak száma elérte az ötszázat és a legyártott ruhadarabok száma a 350 ezret. A Perfecto árcéduláján ekkor 300 dollár szerepelt.
Új termékvonalak és szélesebb piaci tevékenység segítette a Schott-ot az eredményei növelésében a kilencvenes években. A cég ekkor mutatott be kézitáskákat, öveket, klasszikus utazótáskát és Schott Perfecto iskolai kiegészítőket. Ekkor hozta vissza a Schott a tradicionális gyapjú tengerész kabátot egy modernizált formában. A kabátot nem csak sötét kékben, hanem sok egyéb színben is piacra dobták. A klasszikus melton gyapjúból készült tengerész kabát volt Schott legsikeresebb terméke 1994-ben. A társaság még bőrből is elkészítette a tengerész kabátot.
1998-ban Schott Bros. betört a városi hip-hop piacra a U.B. TUFF városi sport termékek gyártójának megvásárlásával. Ez volt Schott Bros. első akvizíciója, de nem tartott túl sokáig. A kisebb pénzű vevőket megcélzó vállalkozás nem sokkal beindulása után megszűnt.
A kilencvenes évek végén a Schott Amerikán kívüli gyártói források bevonásával próbálta szélesíteni termékkínálatát. A terméket nagy részét nem lehetett gazdaságosan előállítani Amerikai üzemekben. A munkaigényes nejlon dzsekik például jelentősen olcsóbban készíthetők az USA-n kívül. A vállalat komoly hangsúlyt fektet arra, hogy minőség és a részletekre figyelés magas szinten maradjon függetlenül a gyártás helyétől. Az államokon kívül gyártott új termékek megjelentek a portfolióban, mindemellett a vállalat úgy döntött, hogy a klasszikus modellek gyártását továbbra is az Egyesült Állaomkban tarja, hogy a minőségi szintet megőrizze. Schott kapcsolatot épített partnerekkel Németországban, Franciaországban, Kínában, Délafrikában, Oroszországban, Magyarországon.
Fejlődés külföldön
2002-ben Schott Bros. megkezdte az internetes értékesítést. Mivel a Schott kollekció igen szélesre dagadt az a társaság az internetben látta azt az eszközt, ami könnyen teszi elérhetővé a régi és új vevők számára a teljes szortimentet, hiszen a legtöbb Schott bolt csak a termékek egy szűkebb körét értékesítik. Az internetes értékesítés kicsi, de gyorsan növekvő része lett a céges eladásnak.
Schott Bros. márka népszerűsége gyorsan emelkedett, különösen Európában, ahol kedvelik a vevők az klasszikus amerikai stílust. A márka ismertsége és az eladások gyakorta értek el magasabb szintet Európában és Ázsiában mint az USA-ban. Japánban a kifordítható báránybőr dzseki első díjat nyert az Amerikai Divat Vásáron, Tokióban, 2002-ben. A dzseki kiváló minősítést kapott mind a dizájn, mind a felhasznált anyagok vonatkozásában.
Mialatt Schott Bros. bővíttette kínálatát szarvasbőr ingekkel és bőrnadrágokkal, közben azért folyamatosan hozta vissza a korábbi évek legsikeresebb modelljeit is. 2003-ban a Schott korlátozott példányszámban újra kiadta az eredeti Perfecto dzsekit, Amerikai gyártmányként, mint a motoros dzsekik legjobbját. A 475 dolláros árcédula ellenére szépen alakultak az eladások.
2004-ben a gyártás még mindig több mint fele zajlott az USA-ban, ahonnan az Államok boltjait gyorsabban lehet kiszolgálni és a Schott család szorosabban kísérhette figyelemmel a gyártás mindennapjait. A Schott család harmadik és negyedik generációja sikeresen irányította a társaságot Irving vállalkozói hitvallása alapján, Roz Schott elnöklete alatt, fia, Jason marketing menedzsmentjével, Steve Conlin (Mel veje) ügyvezetésével, és Oren (Michael fia) termelési igazgatásával. Michael Schott 1994 től haláláig, 1997-ig volt az elnök. A családtagok továbbra is elkötelezettek maradtak Irving nagyapa elveihez és az üzlet minden részletével személyesen foglalkoznak.
2005-ben a vállalt újraformálta termékeit a Schott Luxe vonallal az előkelő üzletek irányába, a Schott West vonallal a western viselet irányába, a Schott Work kollekcióval a munkaruhák irányában. A átalakított kollekció 2005 őszi piacra lépéssel jelent meg. A bőrdzseki eladások 15 százalékos emelkedést mutattak 2004-ben.
A Schott termék szortimentje némiképpen különbözik az Amerikai és az Európai kontinensen. Az Egyesült Államokban www.schottnyc.com webcímen találhatunk információkat és látható a márka kínálata. Az európai központ Párizsban található.
Az európai webcím www.schott-bros.com. Itt látható, hogy mely országokban rendelkezik a Schott hivatalos képviselettel.
Magyarország képviseletet 2009 óta az Usashop-Hungary Kft. látja el. A magyarországi webcím: www.schottnyc.hu.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez