Triumph
Az angol motorgyár 1902 óta gyárt motorokat. Az elmúlt több mint száz év igen tartalmasra sikeredett. Volt benne hatalmas fejlődés, szó szerinti porrá rombolás, újboli fejlődés és jelentős visszaesés, aztán feltámadás. A triumph részvényesei sosem unatkoztak...
A Triumph márkát egy Nagy-Britanniába emigrált német üzletember, Siegfried Bettmann alapította. Először kerékpárokkal kezdett foglalkozni, annyira jól, hogy 1886-ban a cégnevet is levédette
1888-ban Bettmann egy kis üzemet vásárolt Coventry-ben, amely akkoriban az angol kerékpárgyártás központja volt. innen már nem volt messze a motorkerékpár-gyártás, amely 1902-ben be is indul. 1905-ben mutatkoznak be az első saját erőforrással gyártott motorral, egy 363 ccm-es, egyhengeres, négyütemű motorral. Az első világháború előtti években a "Tourist Trophy" versenyeken rendszeresen indul a gyár, s eladási adatai is egyre jobbak.
Az első világháború kitörésével merőben átalakul a gyártás, hiszen a hadigazdaságnak nagy szüksége volt a gyors és bárhova eljutó motorokra. Ekkora mára Triumph volt a legjelentősebb gyártó Angliában. A háború alatt több mint 30.000 motort szállított le a gyár, s a recesszió ellenére a háború után is sikerült tartani a jó eredményeket. A Coventry üzem szépen terebélyesedett, a huszas évek elején már 3000 dolgozót foglalkoztattak. A harmincas évek elején még az egyhengeres-gőzkalapács-motor volt az irányadó, azonban 1937-ben a gyár piacra dobja az T5-öt, Speed Twin motorral. Ez 27 lóerős, 150 km/h gyors, 500 ccm-es kéthengeres-négyütemű motor volt, amely építésével 50 évre meghatározta az angol motorkerékpárok képét.
A második világháború rosszul indult a gyárnak, mivel 1940. november 14-én a német légierő porig bombázza a gyárat (és fél Coventry-t). Az új üzem felépítése után a háború végéig majd' 50.000 katonai célú motort gyártanak.
1946-ban újrakezdik a polgári célú gyártást. A legsikeresebb modellek a 350-esek és 500-aso voltak, de hamarosan piacra dobják a 650-es Thunderbird 6T, ezzel ismét megelőzve a két legjelentősebb riválisát, a BSA-t és a Nortont. A következő években a gyár nyit a kisebb kategóriák felé, 150-es, 200-es, 250-es egyhengeres motorokkal. Középkategóriában a kéthengeres-soros motorokkal operál, a legfelsőt pedig továbbra is a 650-es Thunderbird és Tiger jelentette.
1958-ban elkészült a híres 650-es Bonneville. Ez egy 42 lóerős és 180 km/h gyors Supersport motorkerékpár volt.
A 60-as évek kezdetéig a klasszikus angol motorépítészet szerint a Twin motorok külön elsődleges hajtóművel és hajtóműházzal készültek, 1963-ban azonban úgy adódott, hogy a Triumph egy új motorblokkot hozott ki - az "egyesült konstrukció" - amelyben a forgattyús-tengely, az elsődleges hajtómű és a hajtómű egy közös motorházban lett elhelyezve.
A visszaesés azonban a Triumph esetében is elkerülhetetlen volt. Az úja típusok hektikus eladási adatokat produkált, a gyártási költségek pedig folyamatosan emlkedtek. A meg- megújuló sztájkok, eladási nehézségek egyre nehezebb helyzetbe hozták a gyárat. A helyzet annyira elmérgesedett, hogy a munkások 1973 júliusában erőszakosan elfoglalták a gyárat. A két évig tartó blokádot, állandó bizonytalanságot nagyon megsínyli a cég, eladósodik, a piac friss japán termékekre figyel. 1983-ban a tulajdonos, John Bloor elárverezi a céget.
Az újabb virágkor a kilencvenes években kezdődik, amikor is sikeresen feltámasztják a céget. Ma, a Triumph ismét lendületben van, széles választékkal, hagymoánytiszelettel, de állandó fejlesztéssel vesz részt a piacon.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez