A5 sorozatával 2007-ben az Audi valósággal forradalmasította a középkategóriát, az ingolstadtiak olyan dizájn-remekművet alkottak, amely szerte a világon szélsebesen hódított. Most, kilenc évvel később, immár a második generáció érkezett a piacra, mégpedig új, még karakteresebb külsővel és minden részletében high-tech megoldásokkal. Atletikus, sportos és elegáns az A5 Coupé új nemzedéke, miközben formavilágát kifinomult aerodinamika is jellemzi. Karosszériája alatt az új A5 teljes egészében új fejlesztésű futóművel, erőteljes motorokkal és innovatív infotainment-megoldásokkal bizonyul meggyőzőnek.
Hogyan tehető egy dizájn-mestermű még szebbé? E kérdés foglalkoztatta már évek óta az Audi formatervezőit. Az eredmény pedig igencsak meggyőző: friss, modern és karakteres stílusban érkezik az új Audi A5 Coupé. Mindemellett hű maradt génjeihez, s az új változat is a sportosan elegáns karakter folytatója. Legjobb példája ennek a már az előd esetében is meghatározó, ezúttal háromdimenziósan kialakított vállöv, amely hullámmotívumot formáz. A lendületes és precízen kidolgozott vonalak, a kerékjáratok felett erőteljesen domborodó sárvédők mind a négy kereket egyformán kihangsúlyozzák – egyértelmű utalásként a quattro összkerékhajtásra.
Tökéletesen kiegyensúlyozott arányai a megnyújtott motorháztetővel, a hosszú tengelytávval és a karosszéria rövid túlnyúlásaival szintén az új A5 Coupé sportosságát emelik ki. A plasztikusan kiformált Singleframe hűtőrács jóval alacsonyabb és szélesebb elődjénél. A LED-technikájú hátsó lámpák és az extrafelszerelésként rendelhető LED vagy a dinamikus irányjelzővel készülő Matrix LED fényszórók sötétben is jól láthatóvá teszik a high-end technikát.
Motorok
Az új Audi A5 Coupé összesen öt motor, két TFSI és három TDI választékával érkezik a piacra. Teljesítményük jelentősen megemelkedett, a 140 kW (190 LE) és 210 kW (286 LE) közötti teljesítménytartományt öleli fel. A korábbi modellhez viszonyítva akár 17 százalékkal magasabb teljesítményszint, miközben akár 22 százalékkal mérsékelt üzemanyag-fogyasztás jellemzi őket. Mindegyik motor a magas fokú gazdaságosság, a sportos vonóerő és a kulturált járás igényes kombinációjával szolgál, ami különösen is érvényes a két 3.0 TDI hathengeres aggregátra.
Az Audi A5 Coupé új fejlesztésű 3.0 TFSI erőforrásával már-már önálló kategóriát képvisel. A turbófeltöltésű V6-os aggregát különösen gazdaságos üzem mellett kínálja a sportautók menetteljesítményeit. 2995 köbcentiméter összlökettérfogatából e feltöltött hathengeres 260 kW (354 LE) teljesítményt produkál, azaz 15 kilowattal (21 LE) többet, mint elődje.
Erőátvitel
Az új Audi A5 Coupé minden motorváltozatához testre szabott erőátviteli rendszert kínál. A hatfokozatú manuális és a hétfokozatú S tronic sebességváltó a négyhengeres, illetve a 160 kW (218 LE) teljesítményű 3.0 TDI erőforrásokhoz, első- és összkerékhajtással szerepel a kínálatban, míg a nyolcfokozatú tiptronic a csúcs-dízel, valamint az S5 motorja számára fenntartott technika. Mindkét motor már alapkivitelben a quattro összkerékhajtáshoz csatlakozik. Kívánságra az Audi a hátsó kerekekhez sport-differenciálművet is szállít, a még dinamikusabb menettulajdonságok és még pontosabb irányíthatóság szolgálatában.
Első ízben szerepel az új ultra technikával a kínálatban a quattro összkerékhajtás, amely jelenleg a négyhengeres TFSI és TDI motorokkal, valamint manuális sebességváltóval kombinálható. E kifejezetten a gazdaságosság jegyében született hajtásrendszerrel a vonóerő-átadási képességek és menetdinamika terén semmilyen különbség nem érzékelhető az állandó összkerékhajtásokhoz viszonyítva.
Futómű
Teljes egészében új fejlesztésű futóműve az Audi A5 Coupé egyik fő erőssége, magas fokú agilitás mellett kínálva optimális lengéskényelmet. Az új A5 így a szűk fordulókkal tarkított hegyi utakon éppolyan otthonosan mozog, mint a hosszú autópálya-túrákon. Opcióként az Audi csillapítás-szabályozással kiegészített futóművet is kínál, amely az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer részeként működik. Segítségével a vezető több fokozatban állíthatja a rendszer alapvető karakterisztikáját. Az elektromechanikus szervokormány szintén az Audi új fejlesztése, amely rásegítését a pillanatnyi sebesség függvényében változtatva mindenkor nagypontosságú visszajelzésekkel szolgál az útról. Extrafelszerelésként a dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll, amely a sebesség és a bekormányzási szög szerint változtatja áttételét.
Karosszéria
Az új Audi A5 Coupé elődjéhez képest jóval gazdaságosabbá vált, amelyben nagy szerepet játszott „fogyókúrája”, illetve átgondolt aerodinamikai tulajdonságai. A mérnökök akár 60 kilogrammal is csökkentették saját tömegét, karosszériaszerkezete az intelligens vegyes anyaghasználat és a könnyűszerkezetes építés eredményeképpen az egyik legkönnyebb konstrukció a vetélytársak körében. Az A5 Coupé mindössze 0,25-os légellenállási együtthatójával (cw) aerodinamikai tulajdonságai terén is élen jár piaci szegmensében.
Utastér
Megnövekedett méretei és megnyújtott tengelytávja az A5 Coupé utasterében is jól érzékelhető, a vezető és utasai egyaránt tágasabb térkínálatot élvezhetnek. A műszerfal hangsúlyosan vízszintes orientáltságú architektúrája és a légbefúvó nyílások folytonos sávja bőséges térérzetet eredményez. Az Audi modelljeire jellemzően az utasteret kompromisszumot nem tűrően magas kidolgozási minőség jellemzi, az igényes anyagválasztás és a legkülönfélébb színvilágok mindenkor kellemes közérzetről gondoskodva emelik ki az Audi új középkategóriájú modelljének prémiumkarakterét. Kívánságra az Ambiente-világítás 30-féle beállítható színtónussal teszi hangulatossá a belteret. Az új Audi A5 Coupé* az aeroakusztika területén is mércéül szolgálhat piaci kategóriájában, zajkomfortja pedig a felsőkategóriájú modellekét idézi.
A csomagtér 465 literes, azaz 10 literrel nagyobb, mint az előd modellé. A 40:20:40 arányban osztott hátsó ülés egy karral a csomagtartó felől egyszerűen kireteszelhető és előrehajtható. Kívánságra az Audi lábmozdulat-vezérlésű csomagtérfedéllel is szállítja kétajtós kupéját. Az extrafelszerelésként rendelhető vonófej gombnyomásra elektromosan reteszelődik ki.
Kijelzők és kezelőelemek
Első ízben szerepel az A5 Coupé kínálatában 12,3 col átlójú és 1440 x 540 pixel felbontású TFT-kijelzőfelületével az opcionális Audi virtual cockpit. A középkonzol 8,3 col képátlójú monitorjával működő MMI Navigációs rendszer plusz technikával közösen alkotják a központi információs egységet. Az MMI terminál középpontjában a kerek nyomó-/forgatógomb áll, amelynek tetején érintésérzékeny felület (Touchpad) szolgál az írásjelek és akár komplex ujjmozdulatok bevitelére, utóbbiakkal igény szerint a térkép is nagyítható. A teljes kezelési logika a jelenlegi okostelefonokét idézi, intelligens szabadszöveges keresővel.
Infotainment és Audi connect
Amennyiben az ügyfelek az MMI Navigációs rendszer plusz mellett döntenek, automatikusan az Audi connect hardver-modul és az új Audi connect SIM, vagyis az autóba eleve beépített SIM-kártya is a felszereltség része. Utóbbival az új Audi A5 Coupé a szupergyors LTE-szabvány szerinti adatkapcsolattal csatlakozhat az internetre.
A WLAN-hotspoton keresztül zajló, egyéni internet használathoz az integrált Audi connect szolgáltatásoktól függetlenül további adatcsomagok is rendelhetők, így az utasok akár nyolc külső eszközzel is kedvező tarifákon szörfözhetnek a világhálón, illetve intézhetik elektronikus levelezésüket. Az új A5 mindezeken túl opcióként az Audi connect segélyhívás és szerviz szolgáltatáscsomagját is tartalmazhatja. Ez egyebek mellett olyan funkciókat kínál, mint a balesetet követő automatikus segélyhívás, az online műszaki segélyhívás, az Audi online szervizidőpont-egyeztetés, illetve olyan távszabályozási funkciókat is magában foglal, amelyek az MMI connect App használatával okostelefonról, okosóráról vagy az Apple TV negyedik generációjával a televízióról vehetők igénybe. Ezek között szerepel például az autó ajtóinak be- illetve kireteszelése, valamint a pillanatnyi parkolási pozíció és bizonyos állapotjelzők lekérdezése.
Az Audi smartphone interface technikájával az Apple Car Play és az Android Auto révén kívánságra az okostelefon jól megszokott felülete is az autó rendszerébe integrálható. A középső kartámaszban található Audi phone box rövid hatótávú (near-field) kapcsolat segítségével csatlakoztatja a telefonkészüléket az autó antennájára és a Qi-szabvány szerint vezeték nélküli, induktív töltését is lehetővé teszi. Az ínyenc hifi-rajongók számára az új térhangzással működő Bang & Olufsen Sound System is szerepel a kínálatban.
Vezetői segédrendszerek
A különböző technikák intelligens kombinációja egyszerre fokozza az új Audi A5 Coupé* kényelmét, biztonságát és gazdaságosságát, miközben az Audi újabb lépést tesz az automatizált vezetés felé. Az innovatív vezetői segédrendszerek széles palettája mércéül szolgálhat e piaci szegmensben. Minden rendszer teljes egészében új vagy jelentősen továbbfejlesztett technika.
Az előrelátó gazdaságossági asszisztens az üzemanyag-takarékosságban, míg az Audi active lane assist az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában segíti a vezetőt, az araszoló (Stop & Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozással (adaptive cruise control; ACC) együttműködő közlekedési torlódás asszisztens pedig sűrű forgalomban tehermentesíti hatékonyan. A parkolási asszisztens, a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, a kiszállás-figyelmeztető, a kikerülés-asszisztens és a bekanyarodás-asszisztens - akárcsak az Audi pre sense rendszerek - egyaránt olyan fejlesztések, amelyek nagyban hozzájárulnak a közlekedés biztonságához. A kínálatot a közlekedési táblák kameraalapú felismerése teszi teljessé.
Megtalálhatók még egyebek mellett LED-technikájú nappali menetfénnyel kiegészített Xenon-fényszórók, valamint ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpák és belső világítás, a 7 col képátlójú, színes MMI-monitorral működő, Bluetooth-csatlakozással és USB-töltőfunkcióval ellátott Audi MMI Rádió plusz, háromküllős multifunkciós kormánykerék (automata sebességváltó esetén kapcsolóbillentyűkkel), állítható magasságú biztonsági övek kínálókarral, az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer és az Audi pre sense city technikája.
Az új felszereltségi szintek egyéni kialakítási lehetőségek sokaságát kínálják kívül és belül egyaránt. Az alapváltozat mellett a sport és a design kivitel szerepel a kínálatban, emellett az S line sportcsomag és az Audi design selection szolgálja – elsősorban az utastérben – az egyedi megoldásokat. Az S line külső optikai csomag a különösen dinamikus külső megjelenés jegyében született.
Az Audi S5 Coupé
0 - 100 km/h mindössze 4,7 másodperc alatt – az új Audi S5 Coupé az érzelmekben gazdag eleganciát ötvözi a sportautók menetteljesítményeivel. Új fejlesztésű, turbófeltöltésű V6-os motorja 260 kilowattot (354 LE) teljesít, s átlagosan 7,3 liter benzinnel is beéri 100 kilométerenként. Külsejének karakteres S-dizájnja és utastere S-specifikus elemei egyaránt az Audi új kétajtós sportkupéjának dinamikus karakterét hangsúlyozza.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez