A sportautók világában mindig fontos és egyben örömteli hír, amikor a kategória egyik meghatározó modellje továbbfejlődik. Ez különösen igaz, ha a sportautók ikonja újul meg. Frissült a Porsche 911, ezzel ismét hatalmasat lépett előre, a típus történetében eddig még soha nem látott változást hozva: turbómotort kapott a 911 Carrera.
A Porsche 911 már több mint fél évszázad óta a világ egyik legnépszerűbb sportautója – az új generáció pedig erre igyekszik rátenni még egy lapáttal. A Porsche mérnökeinek ezúttal is sikerült a lehetetlen: az olyan látszólag ellentétes fogalmakat, mint a gyorsaság, a hatékonyság, a kanyartempó, a kényelem, a teljes információs integráció és a kezelhetőség, még jobban kibékítették egymással. Mindebben rögtön három újítás volt a segítségükre: az új turbómotor, a hátsókerék-kormányzás, megújult központi rendszer.
A Frankfurti Autószalonon leleplezett újdonság megjelenése nem hagy kétségeket. Az azonnal felismerhető, nem mellesleg magyar kéz által megálmodott formák, a 991-es generáció frissített verzióin is megmaradtak. Elölnézetből például a négy pontledes nappali menetfénnyel felszerelt új fényszórók jelentik a legnagyobb változást. Ehhez társulnak az átrajzolt kerekek, a módosított ajtókilincsek, az átformált hátsó világítótestek, valamint a farmotor új burkolata. Utóbbinál az eddigi, hosszanti rácsozás helyett mostantól függőleges elrendezésű szellőzőket kapunk, amivel a sportautó-ikon megjelenése letisztultabbá vált, miközben továbbra is tiszteleg a legendás elődök előtt.
Belül a legnagyobb változást a Porsche Communication Management, röviden PCM névre hallgató központi rendszer legújabb kiadása hozza. Az alapjaiban megújult egység beszéddel, vagy a hétcolos multi-touch érintőképernyőn keresztül vezérelhető, amely képes észlelni a kézmozdulatainkat is. Sokat fejlődött az immár online navigáció, emellett pedig Apple CarPlay kompatibilis a rendszer, továbbá először rendelkezik Google Earth és Streerview integrációval. A Porsche saját alkalmazásaival a járművön kívül is képben lehetünk autónk állapotával, valamint bármikor megtudhatjuk, hogy hova parkoltuk le sportautónkat. Mivel okostelefonunk a frissített 911-ben fontosabb szerephez jut, ezért külön tartót alkottak számára a tervezők a könyöktámaszban, ahol nem csak tölthetjük készülékünket, de a rekesz speciális kialakításának köszönhetően mobiltelefonunk a térerővel is szorosabb barátságot tud kötni.
A biztonsági rendszerek szintén ügyesebbek lettek. A ráfutásra figyelmeztető rendszer széria, a feláras adaptív tempomat funkciói pedig még gazdagabbak, automataváltóval már képes például vitorlázni is az autó lassítása gyanánt. A holttérfigyelő jelenléte mellett az új, háromküllős sport kormánykeréken a 918 Spyder csúcsmodelléhez hasonló forgótárcsát is találunk az opcionális Sport Chrono csomag négy különböző vezetési üzemmódjának kiválasztásához. A sport kormánykeréken található üzemmód-választóval az eddigi Normal, Sport és Sport Plus mellett személyre szabható Individual módot is választhatjuk. Az alapból 375 mm átmérőjű kormány mellett opcionálisan elérhető egy 360 mm átmérőjű GT sport kormánykerék is.
A PDK duplakuplungos automatával szerelt modellek továbbá kapnak egy Sport reakció gombot, amely segít a hajtáslánc legnagyobb tudását kiaknázni a maximális gyorsulás érdekében 20 másodpercig, a fordulatszámmal együtt pulzusunkat is csúcsra járatva.
A frissítés legfontosabb hozománya azonban hátra van: az új motor. A háromliteres, hathengeres boxer erőforrást két turbó lélegezteti, a hatékonyságról pedig továbbra is közvetlen benzinbefecskendezés gondoskodik. Fontos változás, hogy mostantól ugyanaz az egység kerül a 911 Carrera és a Carrera S motorterébe is. A háromliteres biturbó benzines a Carrera motorházteteje alatt 370 lóerőt és 450 Nm nyomatékot tud felmutatni, miközben az izmosabb variáns a Carrera S-ben 420 lóerőt és 500 Nm nyomatékot szorít ki magából, 20-20 lóerővel illetve 60-60 Nm-rel többet felmutatva, mint a korábbi 3,4 illetve 3,8 literes szívó erőforrások.
A csúcstechnológiát képviselő turbómotoroknak leginkább a nyomatékleadásuk lenyűgöző: a maximális forgatónyomaték-értékek mindkét motornál már 1700-as (!) fordulatszámtól kezdve rendelkezésre állnak és elkísérik a mutatót egészen 5000-ig. És persze innen még bőven folytatódik az élmény: akár 7500/percig forgatható a hathengeres boxermotor, amelynek köszönhetően hűen megőrzi hangszínének különleges és jellegzetes árnyalatait.
A tekintélyes erő PDK váltóval és rajtautomatikával mindössze 4,2 másodperc alatt repíti álló helyzetből 100 km/h-s tempóra a hátsókerékhajtású 911 Carrerát, az S verziónak pedig mindehhez 3 tizeddel kevesebbre van szüksége – ez mindkét modellnél két tizedmásodperces fejlődést jelent. A gyorsulási utóbbi esetben egészen 308 km/h-ig folytatódhat, de a Carrera 295-ös értéke sem éppen alapmodellekre jellemző. Ráadásul nem csak gyorsabb, de átlagosan 12 százalékkal takarékosabb is lett az újdonság: a PDK váltós Carrera Coupé például a gyári adatok alapján beéri vegyes körülmények között 7,4 liter benzinnel 100 km-enként, az S pedig mindössze 0,3 literrel szomjasabb nála.
A frissítés hozományaként az aktív PASM futómű rendszert megkapja szériában a 911 Carrera is. A szabad magasságot 10 mm-rel csökkentő, adaptív lengéscsillapítású megoldást a ráncfelvarrás alkalmából kissé átalakították mérnökök. Opcionálisan pedig mindkét modellhez elérhető a Turbóban és a GT3-ban debütált hátsókerék-kormányzás, amely kis tempónál 0,5 méterrel csökkenti a fordulókört, nagyobb sebességeknél pedig érdemlegesen fokozza a kanyartempót és semlegesebb viselkedést tesz lehetővé.
Ha már hátsó kerekek: mostantól ezek is nagyobbak lettek, a Carrera S-en például alapból a korábbi 295 helyett immár 305 mm széles abroncsokat találunk hátul, amelyek fél collal szélesebb felniken feszülnek. És felár ellenében a Carrera modellekhez is elérhető már a hidraulikus emelő rendszer, amely kis tempónál gombnyomásra 40 mm-rel megemeli az első tengelyt, segítve az áthajtást például egy magasabb fekvőrendőrön.
A frissített Porsche 911 Carrera sorozat már rendelhető, és az első példányok ősz végére érkeznek meg hazánkba. Miközben alapfelszereltsége gazdagabb lett, a 911 Carrera nem drágult érdemben, adóterhekkel együtt mintegy 32,4 millió forinttól elérhető. A Carrera S ennél közel 5 millió forinttal kerül többe, de ezért cserébe a nagyobb teljesítmény mellé bőségesebb felszereltség jár hozzá. A forgalmazás kezdetén elérhetőek a kabrió modellek is: a 911 Carrera Cabriolet bruttó 36,7, a Carrera S Cabriolet pedig 41,3 millió forinttól indul.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez