Váradi Ádám drónpilótával beszélgettünk az egyik kedvenc helyén Óbudán, ahol a drónozást kezdte 7 éve. Ádám egy nevezetes, névtelenségben élő úriember, akiről noha kevesen tudnak, sokat letett már az asztalra a filmes szakmában, fiatal kora ellenére.
Mikor kezdtél el drónozni és hogyan csöppentél ebbe a világba?
2008-ban kezdtem el a modellezést, több országos versenyen is elindultam és 2011-ben országos bajnok lettem. Hévízi Tamás - aki jelenleg az operatőr kollégám - éppen forgatott az egyik versenyen egy TV műsorhoz és megkeresett engem, mert ajánlott az egyik ismerősöm. Ezzel a találkozással kezdődött a mi együttműködésünk ezen a mezőn, az óbudai Zsófia utca szomszédságában. Az ismerkedést rengeteg közös munka és egymásra hangolódás követte. Talán itt fölmerül a kérdés, hogy miért kell két személy egy drónhoz? A válasz egyszerű: az egyik irányítja a drónt, a másik meg kezeli a kamerát, így sokkal szabadabban és pontosabban lehet képet alkotni és jobb eredményt lehet elérni.
Volt valamiféle tanulási folyamat vagy egyből élesben történő munkákkal kezdted? Emlékszel az első felkérésedre?
Természetesen volt felkészülés. Fél évig itt gyakoroltunk Tamással, aztán lassan elkezdtek bejönni az első felkérések leginkább az ő ismerősein keresztül. Ettől kezdve már a forgatásokon tanultunk és fejlődtünk tovább a gyakorlás és a tapasztalatok által. Olyan szinten sikerült összehangolódnunk, hogy egy-egy munka előtt röviden megbeszéljük a felvétel menetét, aztán már egymáshoz sem szólunk a forgatás alatt. Mindenki tudja a dolgát és ura a helyzetnek. Azt hiszem ennek az összhangnak az elérése a legnehezebb ebben a szakmában. Számos tehetséges drónpilótát és operatőrt láttam már, de ritka az olyan, amikor a pilóta maradéktalanul ki is tudja szolgálni a kollégáját. Az első felkérésünk egy turisztikai műsor részéről volt az Észak-Dunántúl turisztikai régióinak bemutatására. Akkor Kaposváron kellett forgatnunk.
Miért szeretsz drónozni? Mik a legjobb élményeid?
Szeretem, hogy minden forgatás különbözik és mindegyikben van valami kihívás. Az elégedettség érzése sok-sok apró sikerélményből tevődik össze számomra. Mindig jó viszontlátni az én közreműködésemmel készült képkockákat egy-egy filmben és örülni annak, ha díjazzák a produkciót, hiszen a népszerűsége hátterében részben mi is állunk, akik létrehozták. A teljesség igénye nélkül a legkedvesebb forgatási élményeim: szívesen dolgoztunk az Emerald City rendezőjével, Tarsem Singh-el, aki ugyan nem jártas drón témában, mégis képes drónos fejjel gondolkodni, nagyon jó volt a stáb a Herendi Gábor rendezte Kincsem nevű magyar produkciónál és az Antal Nimród rendezte A Viszkis című film forgatása alatt is jól összerázódott a csapat a közös alkotás során. Mennyire szokott lámpalázad lenni egy-egy forgatás előtt? Már csak nagyon ritkán van lámpalázam. Fontos, hogy szem előtt tartsam mik a kopter korlátai és mik az én korlátaim, ezért arra törekszem, hogy lehetőleg ne lépjem túl ezeket a határokat.
Mit érdemes tudni a technikáról? Mennyire gyorsan változik? Hogyan lehet lépést tartani a fejlődéssel?
Alapvetően négy kategóriát különböztetnék meg a drónok tekintetében. Vannak a pici játékok (az 5.000 Ft-tól a 30.000 értékig), amelyekkel időnként kimegy az ember röpködni és játszani. A következő kategória a hobby célú drón (100.000 Ft-től 600.000 Ft-ig), amellyel már szép felvételeket lehet készíteni. A harmadik kategória pedig a munkára használható drón, ilyen például az Inspire széria és a vele egy árfekvésű darabok (1.000.000-3.000.000 Ft értékben). Úgy látom egyre inkább ezek kerülnek előtérbe, hiszen könnyebben kezelhetők, szállíthatók és karbantarthatók, így költséghatékony velük a munka. A negyedik kategória meg az ezeknél is komolyabb koptereket jelenti, amelyek már nagy beruházást igényelnek (5.000.000-25.000.000 Ft értékben). A távirányítók és az akksi park is sokat nyom itt a latban, 20-30 akkumulátor szükséges ahhoz, hogy egy teljes napnyi forgatást végig tudjunk csinálni. Azt érdemes tudni, hogy egy-egy pár akksi 10-15 perc repülést bír ki, utána cserélni kell. Ahhoz, hogy lépést tartsunk a technikával és mindig élvonalban maradjunk átlagosan két-három évente kell lecserélnünk a teljes eszköztárat.
Hogyan jutnak el hozzád a megrendelők? Mennyire szükséges reklámozni magad?
Most már viszonylag ismertek vagyunk, ugyanis a filmes szakma szűkkörű és mondhatni mindenki ismer mindenkit. Ha dolgozunk egy
produkcióban és annak vége lesz, akkor szétoszlik a csapat és mennek más produkciókba, közben terjesztve a hírünket. Szerencsére jók a visszajelzések és szeretnek velünk dolgozni. Természetesen azért van egy kollégánk, aki a marketinget és a menedzsmentet csinálja.
Kell egy-egy drónos felvétel készítéséhez speciális engedély?
Igen. Eseti légteret kell igényelni a honvédségtől minimum 30 nappal a felvételek készítése előtt, ami elég időigényes folyamat, rengeteg papírt kell kitölteni hozzá, de ez is hozzátartozik a munkához. Azt is mondhatnánk, hogy ez a szükséges rossz.
Mennyire fontos az idegennyelv ismeret a szakmában?
Kötelező. A filmes szakmában angol tudás nélkül nem lehet meglenni. Rengeteg külföldi produkció jön Magyarországra, és természetesen velük angolul kell kommunikálni. A legfontosabb, hogy gördülékenyen tudjunk beszélni mindenkivel, mert így a forgatás is megfelelő tempóban haladhat.
A vágást és a szerkesztést a megrendelők készítik vagy ti dolgozzátok fel a nyersanyagot?
A vágást és a szerkesztést a megrendelő készíti, mi csak a nyersanyagért vagyunk felelősek. Nekem karbantartási feladataim vannak a munkák után, hogy minél jobb állapotban megőrizzem az eszközöket. A forgatásokat követően átlagosan egy-másfél órát kell ezzel a tevékenységgel töltenem. Pláne, ha egy porosabb helyszínen jártunk aznap, akkor a lencsék és a szenzor is gondos tisztításra szorulnak. A repülésben is a biztonság az első, ezért a drónokat minden forgatás után átnézem és rendberakom.
Fel tudnál idézni egy számodra emlékezetes momentumot valamelyik forgatásról?
Amikor a Szárnyas fejvadászt (eredeti címén Blade Runner) forgattuk és Ryan Gosling fejétől másfél méterre repültem el a nagy kopterrel úgy, hogy közben Roger A. Deakins a vállam fölött nézte a monitort, hogy merre mozgunk. Ott volt adrenalin.
Melyik volt a legérdekesebb helyszín, ahol drónoztál?
Több is volt. Például amikor A Viszkist forgattuk, akkor a Gyorskocsi utcai börtön falai között repültünk, de forgattunk már a Szent István Bazilika belsejében a Szent Jobb körül és a Parlamentben a Szent Korona körül is. A marokkói sivatag és a horvát kikötők is nagy élményt jelentettek számomra.
Filmes témában szeretnél valami más területen is dolgozni, mint a drónozás?
Sok terület felkeltette az érdeklődésemet az évek során, például a DIT (Digital Image Technician) feladatköre tetszik nekem. Az ő teendője letölteni a felvételeket, és a rendező monitorjára a forgatás közben fényelve megjeleníteni. Nagyon tetszik továbbá az operatőri munka is.
Hol és hogyan szoktál feltöltődni?
Lehet, hogy furcsán hangik, de leginkább a TV előtt eredeti nyelven a Jóbarátokat vagy sorozatokat nézve. Az a lényeg, hogy kikapcsoljam az agyam.
Mik a legfontosabb értékek és tulajdonságok ebben a szakmában?
Alázatosság, pontosság, rugalmasság, lelkesedés.
Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, hogy mikor érzed boldognak magad, akkor mi lenne az az egy mondat?
Akkor, amikor kreatív lehetek és a vártnál jobban megoldok egy feladatot.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez