"Mindig is tudtam, hogy ruhákat akarok tervezni és divatházat létrehozni"- ez a vízió vezette Calvin Kleint munkásosztálybeli környezetéből az előkelő New York-i Fashion Institute of Technology-ig, majd manhattani bemutatóterme megnyitásáig, amely szinte egyik napról a másikra meghozta számára a hírnevet és a gazdagságot.
Calvin Klein - A szalonképes botrányhős |
|
" Mindig is tudtam, hogy ruhákat akarok tervezni és divatházat létrehozni"- ez a vízió vezette Calvin Kleint munkásozstálybeli környezetéből az előkelő New York-i Fashion Institute of Technology-ig, majd manhattani bemutatóterme megnyitásáig, amely szinte egyik napról a másikra meghozta számára a hírnevet és a gazdagságot.
A hetvenes években Calvin farmerjeivel újraértelmezte, erotikával bolondította meg sportos eleganciáját. Férfi alsóneműbe bújtatott hölgyekkel határozta meg a nyolcvanas évek elejének divatját. Alkotásai azonban felismerhetőek: jellegzetes Ck farmerek, alsóneműk, szemüvegek vagy kiegészítők. Tehetsége abban rejlik, hogy képes megalkotni azt, amire tudat alatt vágyunk. Ez a különös képessége az illatai esetében még egyértelműbb. Calvin Klein nevéhez fűződik a parfümipar legnagyobb földrengése: Calvin először 1985-ben fordította le a társadalom reakcióit az illatok nyelvére. Ebben az időszakban Amerikát a vakmerő szabadosság, a habzsoló fogyasztás és a felszanadult szenvedélyek jellemezték. Erről az éráról Calvin Kleinnek az Obsession, vagyis a megszállottság szó jut az eszébe, és így nevezte el új parfümjét. Az illat kihívó és erőteljes kampányával a nőket erotikus fantáziáik felszabadítására invitálta, a keleti virág- és fűszerillatok szexis keverékének segítségével. Az Obsession Amerika legkedveltebb illata lett, amellyel Calvin tükröt tartott a társadalom elé. A termék időtlen: ugyanolyan friss, izgalmas és kifejező ma is, mint amikor bemutatták. Az Eternity ismét egy örökértékű parfümje egy másik női ösztönre fekteti a hangsúlyt. Ahogy Calvin annak idején említette. " idill elkötelezettséggel - ez az, amit a mai nő akar." A tervező felismerte az idők változását. A rohanó, individualista életmód, amely oly vonzó volt a nyolcvanas években, biztonságosabb életstílusra való vágyakozásra változott. 1986-ban Calvin Klein sebességet váltott, lehúzódott a belső sávról és megkérte korábbi vezető tervező-asszisztense, a gyönyörű Kelly Rector kezét. Házasságukat ünnepelve, Calvin a Windsori hercegnő ékszergyűjteményének Örökkévalóság nevű gyűrűjével ajándékozta meg Kellyt. A gyűrűbe a herceg belevésette az Eternity szót, örök szerelmének jelképeként. Az illatkreátor ezután lepárolta a szerelem lényegét, és a kölcsönös elkötelezettséget, amelyet Kellyvel osztott meg. Tehát, mint a költő, akinek a szavak helyett a divat az eszköze, Calvin Klein menyasszonya iránti érzéseit egy pillanatban fejezte ki - ezt elnevezte Örökkévalóságnak. Mikor korábban az Obsession, az Eternity is az idők lényegét ragadja meg. Szellemét visszhangozza egy hasonlóan romantikus férfiillat: az Eternity for Men. Calvin szavaival: " olyan férfinak szóló illatot akartam készíteni, aki a kornak megfelelő életstílusban él, mégis követi a hagyományos értékeket." Az Eternity férfi hisz a család, a munka az egészség és a boldogság értékeiben, így méltó társa az Eternity nőnek. Mint a két elődje esetében is, az új és örökértékű parfümje az Escape megalkotását szintén a társadalom széleskörű változása, illetve Calvin Klein saját magánéletének alakulása befolyásolta.
|
Calvin Klein és a divat
Pontosan tudja, hogyan kell divatot csinálni. És még annál is jobban, hogy kell azt eladni. Provokáló reklámkampányaival milliókat keresett. Egyszerű, de tuti jelszava: "Sex sells"- vagyis s szex mindent elad. Sikerét egy alaposan kigondolt reklámstratégiának köszönheti. Hírnevét botrányokkal érte el, de be kell vallani, hogy az ő kampányai azok, amelyekre mindannyian emlékszünk. Calvin Klein volt az a tervező, aki 1985-ben piacra dobta az első unisex illatot - CK One. Kampányaival mindig ráérzett az aktuális közhangulatra. Utolsó nagyobb botránya 1999-ben volt. Tulajdonképpen békés ártatlanságot sugárzott az óriásplakát a hektikus New York-i Times Square közepén: kislányok és kisfiúk boldogan játszanak egy fotón. De éppen ez a látvány háborította az erkölccsőszöket: félmeztelen gyerekek táncolnak, csak alsóneműt viselnek! - ez gyermekpornográfia! Azonnal be kell tiltani! - támadta a világsajtó. Nagyon ízléstelen - ítélte el még Rudolph Giuliani polgármester is. Az amerikai családvédő hatóság felháborodott. "Akár tudomásul vesszük, akár nem, igenisvannak pedofilek ebben a társaságban. Már csak ilyen extrém dolgok izgatják fel a fantáziájukat. "Így aztán a reklámtábla alig egy napig lógott a helyén, le kellett venni. Calvin Klein megbánta, ami történt, bocsánatot is kért: "A hirdetés csak reklámot csinál az új gyermekfehérnemű kollekciónak, gyerekekkel, akik játszanak és nevetnek. Egy ilyen kedves és természetes fotó minden családi albumban megtalálható. Az esetleges kétértelműség nem is merült fel bennem."- nyilatkozta a mester. Ezt elhitték neki, bár azért nem könnyen: múltja meglehetősen zűrös, előfordult benne kokain, forró nők, meleg férfiak...- mindenbe belekóstolt. Calvin Klein első alkalommal 1980-ban provokált, amikor a 15 éves Brooke Shields egy tévéhirdetésben szexin és kihívóan pózolt. "Tudjátok, mi van köztem és a Calvin Klein nadrágok között?" - kérdezi a kiskorú naív hanggal. Rövid szünet, majd a frappáns válasz: Semmi! Millió néző tiltakozott a média őrjöngött viszont a reklám hatékonysága elképesztőnek bizonyult, a sugárzás után 400000 farmer kelt el hetente Amerikában. A férfi alsóneműk bemutatásához Marky Mark rappert választotta, a parfümreklámokon Kate Moss topmodell dolgozott. " A reklám egyetlen helyes útja, ha nem a termékre koncentrál, hanem az általa elérhető életstílusra" - hangoztatja Calvin Klein. Ezzel a filózófiával vált a magyar zsidóbevándorlók fiából milliomos divatcézár. Az egyedi couture ruhától kezdve a harisnyáig, a férfiöltönytől a parfümig, a farmertől a bugyiig..- marketing stratégiája mindig a szexre épít. Bemutatóin rendszeresen tüntetnek az öt kontinens jóízlés rendőrei. Ugyanilyen rendszerességgel kér Calvin Klein bocsánatot. És állítja, hogy nem akart provokálni. Mindegy is, hiszen elérte célját: világhírre tett szert. |
CK trend 2011 tavasz-nyár |
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez